VPN på mit hjemmenetværk?
Fra : samir

Dato : 08-02-09 01:36

Hej,

hvordan laver jeg et VPN neværk eller VPN tilslutning til mit hjemme
netværk? Derhjemme har jeg en NAS server, og ville gerne nogen gange
koble på netværket udefra således at jeg kan lave samba-share til
fællesdrevene mm. Ønkser ikke at lave FTP-tilgange hvilket er det jeg
nøjes med lige nu.

Nogen foreslag til hvordan dette kan gøres? skal jeg ud og købe
hardware til det? eller kan det klares med noget software?

Jeg har en CISCO VPN client for at tilgå arbejdet, så ville være fint
hvis jeg kunne bruge den til at gå på derhjemme også.

samir

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 10:37

samir skrev:
> [...]
> koble på netværket udefra således at jeg kan lave samba-share til
> fællesdrevene mm. Ønkser ikke at lave FTP-tilgange hvilket er det jeg

Kan du ikke beskrive alle de apparater der sidder mellem din NAS server
og stikket i væggen (eller antennemasten i horisonten)?

Fra : samir

Dato : 08-02-09 07:09

On 8 Feb., 10:36, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:
> samir skrev:
Hej Thorbjørn,

tak for interessen.

Jeg har internet via fullrate gennem telefonstikket.
Det første man møder når man tilgår den globale IP er et zyxel router,
en model P-2602R-D1A.
I forlængelse af routeren er der sat en wireless router op, en model
belkin n1 vision. selv NAS er en DS 207+ fra synology som er kablet op
til den trådløse enhed.

håber du kan bruge disse info til noget...?

samir

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 15:14

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> til den trådløse enhed.
>
> håber du kan bruge disse info til noget...?

For at lave ægte vpn skal du enten have en hardware boks lige efter din
fullrate router som skal sættes til brigde mode. Alternativt skal du
have en server til st stå på dit interne netværk som kan køre en vpn
server (f.eks. OS X Server)

Måske jeg istedet ville se på f.eks. <http://www.logmein.com> v
Vpn kan være noget værre noget hvis man ikke ved hvad man har med at
gøre ..

/thomas

Fra : Niels Jespersen

Dato : 08-02-09 15:31

samir skrev:
> [...]
> til den trådløse enhed.
>
> håber du kan bruge disse info til noget...?
Denne hersens P-2602R-D1A ser ud til at understøtte IPSEC. Så det er vel
bare at få det sat rigtigt op.

Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 15:34

Niels Jespersen <njesp@hotmail.com> wrote:

> Denne hersens P-2602R-D1A ser ud til at understøtte IPSEC. Så det er vel
> bare at få det sat rigtigt op.

Kun Passthrough .. så du skal have en anden dims eller en server til
terminere en IPSEC tunnel ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 16:24

Niels Jespersen skrev:

> Denne hersens P-2602R-D1A ser ud til at understøtte IPSEC. Så det er vel
> bare at få det sat rigtigt op.

Jeg kan se min router understøtter transparent IPSEC-passthrough og
PPTP-passthrough, hvilket ikke rigtigt siger mig noget. Er det en
særlig slags trafik? Der står ikke noget i menuerne om en server der
skal bruges eller noget.

Har du et link til en god introduktionsside så jeg også kan komme med på
noderne med at komme hjem? (Ellers bruger jeg bare uPnP til at lukke op
for port 80 :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 16:11

samir skrev:
> [...]
> til den trådløse enhed.
>
> håber du kan bruge disse info til noget...?

Du skal først have fundet ud af hvilken slags VPN enten din Zyxel eller
din Belkin understøtter. Det kan meget vel være der ikke er nogen, da
de er til hjemmebrug.

Kan du forbinde dig via VPN til din zyxel er du næsten hjemme, hvis du
herudover laver din belkin om så den ikke NAT'er men bare leger trådløs
switch.

Kan du forbinde dig via VPN til din Belkin, skal du have prikket det
nødvendige hul i Zyxelen så du kan komme IND til Belkinen. Dette gøres
normalt i Zyxelens opsætning, men kan evt gøres via uPnP.

Hvis dette er noget bøvl, så overvej at se om "Back to my Mac"
faciliteten fra Apple er noget du kan bruge?

Fra : N/A

Dato : 10-02-09 09:29

Fra : N/A

Dato : 08-02-09 15:31

Fra : samir

Dato : 08-02-09 13:43

min belkin trådløse er sat op til at aggere switch. dvs den leger ikke
DHCP server eller noget. Det er kun zyxel routeren der er sat op som
DHCP server. men hvad så nu? synes ikke jeg er kommet nærmere hvordan
jeg får VPN sat op? der er nogen der snakker om IPSCESS??? jeg er
lost.

samir

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-09 03:05

samir:

> [...]
> op som DHCP server. men hvad så nu? synes ikke jeg er kommet
> nærmere hvordan jeg får VPN sat op? der er nogen der snakker om

Et godt sted at begynde er Smallnetbuilder.com

F.eks her:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24433/111/

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-02-09 09:29

samir skrev:
> [...]
> DHCP server. men hvad så nu? synes ikke jeg er kommet nærmere hvordan
> jeg får VPN sat op? der er nogen der snakker om IPSCESS??? jeg er

Det også være at du skal prøve at spørge på dk.edb.netvaerk, der er nok
flere "hajer", end her i mac-gruppen.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-02-09 09:32

> [...]

> DHCP server. men hvad så nu? synes ikke jeg er kommet nærmere hvordan
> jeg får VPN sat op? der er nogen der snakker om IPSCESS??? jeg er

Som skrevet før ... du skal have enten:

1: en hardware boks som kan terminere en VPN
2: en server på dit interne netværk som kan terminere en VPN

Du har ikke noget udstyr som kan det ...

Kig på logmein.com istedet ... tror ikke du bliver lykkelig af at rode
med VPN forbindelser ..

/thomas