Path som string med eller uden /
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 09-02-09 16:58

Hej,

Hvis en variable skal indeholde en sti relativ til det script som kalder
den, hvilken af nedenstående er så mest rigtig?

$dir="somedir";
$dir="somedir/";

Og skal man have noget foran, for at man ikke kan komme i problemer?

$dir="./somedir";
$dir="./somedir/";

Vil det i øvrigt også virke på en windowsserver, eller kan man bruge \ der?

mvh Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-09 17:48

Frank K. Jensen skrev:

> Hvis en variable skal indeholde en sti relativ til det script som kalder
> den, hvilken af nedenstående er så mest rigtig?

> $dir="somedir";
> $dir="somedir/";

Ingen af dem er rigtigere end den anden. Vælg den måde du selv
synes bedst om, og brug så den i alle dine scripts.

Det er kun et spørgsmål om hvilken variabel der skal indeholde
stregen, stivariablen eller filnavnevariablen.

Selv foretrækker jeg at have stregen ved stinavnet. Så skal den
kun stå ét sted selv om den skal kombineres med mange filer. Og
jeg kan godt lide at filnavnet er simpelt.

> Og skal man have noget foran, for at man ikke kan komme i problemer?

Nej, ikke hvis du vil have scriptets mappe som udgangspunkt.

> Vil det i øvrigt også virke på en windowsserver, eller kan man bruge \ der?

Strrengt taget ved jeg det ikke, men i C kan man altid bruge /.
Da jeg ikke har hørt om (specielle) problemer med at portere
PHP-scripts fra server til server, går jeg stærkt ud fra at det
virker på alle servere.

Det er kun hvis man vil omgå PHP-systemet og kalde OS'et direkte
(via system() ) at man får brug for at vælge mellem de to
skråstreger. Eksempel:

   system('dir programming/php/newscripts');

vil ikke virke på et Windowssystem.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 09-02-09 17:52

Frank K. Jensen skrev:
> $dir="somedir";

Det ville være den jeg ville foretrække.
Hvis du echo'er getcwd() vil du få stien til det aktuelle bibliotek - feks.
/usr/local/www/example.org/docs

Altså uden efterfølgende slash.

> Og skal man have noget foran, for at man ikke kan komme i problemer?

Jeg har en grundfil som jeg inkluderer i alle mine filer:
/usr/local/www/example.org/docs/inc/conf.inc.php

I din fil har jeg denne linie:
define("D_DIR", str_replace("/inc", "", dirname(__FILE__)));

Så ved jeg at konstanten D_DIR altid indeholder
/usr/local/www/example.org/docs

Men det eneste sted jeg egentlig har brugt konstanten har været til et
cronjob...

Relative stier fungerer udmærket, hvis man har styr på sine koder.

> Vil det i øvrigt også virke på en windowsserver, eller kan man bruge \ der?
Benyt dig af konstanten
PATH_SEPARATOR

Den vil på en Linux server returnere / og på en windows server returnere \
Simpelt...

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 09-02-09 22:11

Mange tak til jer begge