Kan jeg vedhæfte en fil
Fra : Søren Nørnberg

Dato : 08-02-09 10:17

Jeg har en html formular der afsendes til min mail adresse via en php
fil.

Dette virker fint.

Nu vil jeg gerne udvide formularen, så jeg kan vedhæfte en fil.

Jeg har søgt på nettet, og fundet løsninger hvor filen uploades til
serveren.
Dette ønsker jeg ikke.

Filen skal vedhæftes mailen som det sker når man f.eks. bruger
Outlook.

Kan dette lade sig gøre, og hvordan gør jeg?

Med venlig hilsen
Søren Nørnberg

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-02-09 12:39

Søren Nørnberg:
> [...]
>
> Filen skal vedhæftes mailen som det sker når man f.eks. bruger
> Outlook.
>
> Kan dette lade sig gøre, og hvordan gør jeg?

PHP er scripting der kører på serveren.
PHP sender email fra serveren - ikke din egen PC.
Derfor kan det *ikke* lade sig gøre at vedhæfte en fil på din (den
besøgendes) PC til en PHP email - uden først at uploade den til
serveren.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Søren Nørnberg

Dato : 08-02-09 12:59

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev:

>PHP er scripting der kører på serveren.
> [...]

Hej Birger

Tak for sit svar.

Kan jeg så lave noget "automatik" der henter filen
på serveren?

Det er til min kone's hjemmeside og hun skal ikke
til, at rode på serveren.

Søren

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-02-09 14:11

Søren Nørnberg forklarede:
8X
> Tak for sit svar.
>
> Kan jeg så lave noget "automatik" der henter filen
> på serveren?
>
> Det er til min kone's hjemmeside og hun skal ikke
> til, at rode på serveren.

8-o Den sidste der, vil jeg helst ikke blandes ind i...

Men ellers skulle det jo nok kunne lade sig gøre.
Den simple måde, er da at lade den besøgendes email program sørge for
tingene. Problemet der er vel egentlig, at man kan ikke være sikker på,
at den besøgende faktisk har et email program. Mange bruger webmail -
og så kommer den samme problematik, bare skal filen til en anden server
først.
<input> findes med type="file", som uploader en fil til serveren. Så
det kan blive en del af den form du ellers anvender.
Det skal godt nok behandles separat af PHP, men det er til at finde ud
af (http://dk2.php.net/manual/en/features.file-upload.php).
Med hensyn til hvor automatisk det kan gøres, løber du ind i problemer
med at kende filer eller finde en bestemt fil på den besøgendes PC
(også selvom det er din kones..). For hverken HTML, scripting eller PHP
har adgang til de informationer.
Så du ender nok i noget med at den besøgende selv skal udpege hvilken
fil der skal sendes med.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Carsten

Dato : 08-02-09 18:18

"Søren Nørnberg (slet 0YLVZ)" <s.n@0YLVZc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nu vil jeg gerne udvide formularen, så jeg kan vedhæfte en fil.
>
> Jeg har søgt på nettet, og fundet løsninger hvor filen uploades til

Hvis du laver en multipart form så der er et felt med input type "file" så
kan brugeren pege en fil ud som så bliver en del af de post data der
modtages af din php side. Herfra kan du gøre "hvad som helst" - herunder
også sende som mail med attachment. Jeg er primært java udvikler så jeg har
ikke prøvet multipart post data decoding i php, men det skulle vel nok kunne
lade sig gøre at få proppet data over i en mail. Det kan man i hvert fald i
java, så mon ikke php skulle kunne noget lignende.

Carsten

Fra : Dan Storm

Dato : 09-02-09 08:38

Søren Nørnberg (slet 0YLVZ) skrev:
> Jeg har søgt på nettet, og fundet løsninger hvor filen uploades til
> serveren.
> Dette ønsker jeg ikke.

Som det er pointeret i et tidligere indlæg er det ikke muligt at sende
en fil som PHP ikke har adgang til. Så filen skal først og fremmest
uploades til serveren, derefter sendes og så slettes fra serveren igen.

> Kan dette lade sig gøre, og hvordan gør jeg?

Mon ikke dine tidligere søgninger giver dig resultater som du kan bruge?
En hurtig søgning på 'php attach files in email' giver mig rigtige mange
løsninger. Den jeg selv er gået ud fra til min mailklasse er følgende:
<url: http://webcheatsheet.com/php/send_email_text_html_attachment.php>

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.