Uønsket mellemrum
Fra : Hans Nielsen

Dato : 08-02-09 13:10

Hej folkens! Jeg er rimlig nybegynder inden for kodning og
mangler derfor noget hjælp til en mindre detalje på min side. Jeg
baserede min side på en eksport fra Photoshop og selvom koden ser
okay ud, fungerer den ikke hensigtsmæssigt. Som I kan se på
nedenstående billede, kommer der et mellemrum der ikke skal være
der:

http://i43.tinypic.com/20jr4w9.jpg

Det sker kun når jeg tilføjer en masse tekst til hovedsiden så
sidemodulerne "strækker sig selv ud". I kan se siden og finde
koden på http://test.spong1e.dk/entry

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-02-09 14:00

Hans Nielsen tastede følgende:
> [...]
>
> Det sker kun når jeg tilføjer en masse tekst til hovedsiden så
> sidemodulerne "strækker sig selv ud". I kan se siden og finde

Ah... the benefits of table-design....
Måske skulle du have læst lidt i grupperne *før* du kastede dig ud i
HTML?
Eller fundet noget andet vejledning..

For det første, er der ingen doctype. Browserne er i quirks-mode, og
sandsynligheden for at de alle fortolker din kode ens, er ikke ret
stor.
Siden ser da som forventet heller ikke ens ud IE og FF. Har ikke prøvet
andre.
Selve kodningen ligner XHTML - og alligevel er der brugt parametre fra
forrige århundrede, som ikke anvendes længere, eller i bedste fald er
deprecated.
Så meget for kode, der "ser okay ud". De tomme linier kan spares væk.
Det er vist i nærheden af hver anden.
Der er javascript midt i (X)HTML'en. Bare for at gøre det umulige
tabeldesign, endnu mindre overskueligt.
Tabeller er til tabulære data - hvilket de er vanvittigt gode til.
De er ikke til design eller "layout". "Fordelen" ved at bruge dem
forkert, er en uoverskuelig kode som er umulig at vedligeholde, og
spild af tid til at finde rundt i koden efter de elementer man skal
undersøge.

"sidemodulerne strækker sig helt ud"...
Ikke sikker på jeg forstår meningen. Hvaffor nogle moduler? Det er
formentlig noget med at td'erne opfører sig som de skal.
Og hvis jeg forstår dig rigtigt, er den "mindre detalje" du beder om
hjælp til, at få dem til at lade være med at opføre sig som det de
er...

Jeg er ked af at være negativ, men i min bog er det en OM'er.
Photoshop er sikkert et udemærket program. Bare ikke til
hjemmesidedesign, åbenbart.
WYSIWYG formentlig.

Hvis du holder fast ved din Photoshop løsning, er det vel noget med at
få sat en doctype på, så browserne ved, hvad de skal holde sig til, og
validere koden, så den i det mindste overholder standarderne. Måske kan
det afhjælpe problemet.

Det rigtige, vil IMHO være at starte forfra.
HTML er til indhold, CSS til formattering og tabeller til tabulære
data.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 08-02-09 21:08

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det rigtige, vil IMHO være at starte forfra.
> HTML er til indhold, CSS til formattering og tabeller til tabulære
> data.

Hej

Med han skriver at han eksportere fra Photoshop. Selvom at det er lavet i
Webwriter.
Jeg mener hvis man laver noget i et program, så bliv ved dette program
prøve ikke at importere det i et andet, hvis man ikke ved hvad det gør ved
den fil man har lavet med hensyn til koder. Mange gang ser man at hvis
nogen har haft en fil inde i forskellige programmer at der er en hale af
overføldig meta i headsektionen samt at doctype bliver ændret.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-02-09 22:08

Kim Schmidt Wind kom med denne ide:

> [...]
> nogen har haft en fil inde i forskellige programmer at der er en hale af
> overføldig meta i headsektionen samt at doctype bliver ændret.

Ja, da.
Klip en hæl og skær en tå.
HTML er til data, CSS til formattering og tabeller til tabulære data -
uanset hvor mange gange man hiver det frem og tilbage mellem
forskellige programmer - og uanset hvilke programmer man hiver det frem
og tilbage i.
Der er altid tre måder at gøre tingene på : en rigtig, en forkert og en
amerikansk.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-09 08:34

Hans Nielsen skrev:
> [...]
>
> Det sker kun når jeg tilføjer en masse tekst til hovedsiden så
> sidemodulerne "strækker sig selv ud". I kan se siden og finde

Som Kim og Birger skriver er det en ommer. Uanset
hvordan du har lavet siden, er den helt ude af
takt med hvordan man laver den slags i dag.

Du får ikke andet end bøvl med at vedligeholde
den side.

Her er HTML-koden, der laver nøjagtigt det
samme layout:

Alt hvad der kræves nu er at lave det stylesheet, der
placerer dise elementer i forhold til hinanden.
Du får nogle råd om hvordan du gør det i denne artikel:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php

Jørgen Farum Jensen
..