Brækkende søer
Fra : Egon Stich

Dato : 06-02-09 15:30

I forbindelse med tråden om bådes sødygtighed dette link:

http://photos.sfsurvey.com/sail1/imagepages/image1.asp

Egon

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 07-02-09 11:44

Det var dog en gruopvækkende billedserie!
Forlyder der noget om, hvor i verden billederne er taget, og hvorfor det gik
så galt?! Det ser ikke ud til, at vejret er ekstremt på ulykkestidspunktet.
Sort uheld?

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : KS

Dato : 07-02-09 12:12

Det ser da ud til at være Golden Gate - den store røde bro, man kan se noget
af på bogle af billederne.

Mvh
KSor

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-09 16:34

Golden Gate.
Her har vi tidevand og sø mod hinanden kombineret med stigende bund.
Dette resulterer i kedelige brækkere.
Samme fønomen kan opleves b.la i Elbmundingen.
Ligesom england er berygtet.

Een spørger, om det er "normalt" at riggen ryger, om man slår en kolbøtte.
Ja, det skulle da vidst være det normale, om man triller rundt i dårligt
vejr.
Litteraturen er fuld af sådanne tilfælde.

Egon

Fra : Lars Løth

Dato : 07-02-09 18:09

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vejr.
> Litteraturen er fuld af sådanne tilfælde.

Kedelige Brækkere? Jeg er dybt uenig, men man skal nok tænke sig om, og
vælge det rigtige udstyr inden man vælger at sejle i de superfede
brækkere...

Mvh Lars

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 07-02-09 04:14

On 6 Feb., 15:30, "Egon Stich" <uke...@mail.dk> wrote:
> I forbindelse med tråden om bådes sødygtighed dette link:
>
> http://photos.sfsurvey.com/sail1/imagepages/image1.asp
>
> Egon

Det gør jo helt ondt at se det billeder

Jeg undrer mig over - knækker masten af fordi det er så lavvandet at
den går imod bunden da båden vender rundt? Eller ville en mast også
kunne knække af hvis en båd vendte sig helt rundt på dybt vand?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-02-09 13:04

elquapo@ofir.dk wrote:

> [...]
> den går imod bunden da båden vender rundt? Eller ville en mast også
> kunne knække af hvis en båd vendte sig helt rundt på dybt vand?

Jeg tror kraften fra bølgen på sejlene er det der gør det. Der er
temmelig store kræfter på spil i sådan en bølge.

En grim oplevelse. Det store spørgsmål: Kunne de have gjort noget for at
have undgået den skæbne, andet end ikke at have været der? Jeg tror det
ikke...

- Lars

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 07-02-09 17:28

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen
> En grim oplevelse. Det store spørgsmål: Kunne de have gjort noget for at
> have undgået den skæbne, andet end ikke at have været der?

Jo - De kunne have valgt at sejle gennem midterfaget på broen, i stede for
inden om den sydlige pylon, hvor der er lavt vand.
Hilsen Peter

Fra : Lars Thorborg

Dato : 07-02-09 15:45

Vejret ser ellers helt tilforladeligt ud. Var det mon en stribe dønninger
fra en hurtiggående katamaranfærge??

Hilsen Lars
Bianca 28 ISIS D130 Frederikssund

Fra : Lars Løth

Dato : 07-02-09 18:04

"Lars Thorborg" <lars.thorborg@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Vejret ser ellers helt tilforladeligt ud. Var det mon en stribe dønninger
> [...]

Billedserien er taget ved Golden Gate i San Fransisco, det er et forholdvis
kendt surfområde, men ikke for børn pga strømforholdende. Bølgerne stammer
fra stillehavet hvilket selvfølgelig godt kunne være en katameranfærge. Det
tvivler jeg dog på, det er iøvrigt en ganske lille bølge, men nu også en
lille sejlbåd.

Til alle de andre spørgsmål, jeg tvivler på at noget udstyr kan holde til at
rulle rundt som her, ja de burde nok have valgt en anden sejlrute. Jeg tror
de valgte i ren kådhed at de ville forsøge at surfe og planne med den lille
båd. Bølgerne i det område kommer ikke som en overraskelse, faktisk er de
meget stabile.

Mvh

Lars

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 07-02-09 21:39

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en katameranfærge. Det tvivler jeg dog på, det er iøvrigt en ganske
> lille bølge, men nu også en lille sejlbåd.

Ja, og den er nogle år gammel. Bølgen bryder nok p. gr. af den kommer
ind på lavere vand.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 07-02-09 13:31

> [...]
> vejr.
> Litteraturen er fuld af sådanne tilfælde.

Hvis man nu ingen sejl har oppe, eller kun en lille stormfok, så burde
selve riggen vel godt kunne presses igennem vandet uden at knække af.
Så er selve arealet der presses på jo ikke så stort.

Jeg mener da f.eks. at Svend Billesbølle i en af hans bøger skriver at
han mener han vendte en helt omgang rundt under en storm.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-02-09 00:32

Hmm... Mon de sejlede udover bølgen med vilje? Det er jo ikke sikkert man
kan se den fra den side de kommer.

Måske de skulle have lukket lugen ned til salonen inden, hvis det var med
overlæg de sejlede udover kanten.
så ville den måske ikke have sunket!!!

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 11-02-09 09:28

Brækkende søer er bare det værste. Luften i det brusende vand og virvlerne
gør at man ikke kan styre og slet ikke når de kommer bagfra. Og der er
supermnage kræfter i dem. Nok til at knække en mast.

I mit verdensbillede dummer han sig førstegang ved at tage de yderlige fag,
hvor dybde/strøm gør risikoen for brydende søer størst. Anden fejl er at han
rider den af på den forkerte led. Skråt bagfra er det værste. Ser man en
brydene sø, må man forsøge at tage den skråt forfra eller lige på. Det kan
båden bedre klare.

Nu skal man ikke spille klog for de rkan jo gå meget galt når man sejler,
men jeg synes måske han dummer sig lidt. Sejler man i sådan noget farvand,
så bør man vide det.

Det er jo derfor Biscayen er så berømt/berygtet, da søerne ofte bryder om
efteråret/vinteren. Det var fået skibe på flere hundrede meters længde til
at gå ned.

--

Bjarke
Position: Lisbon, Portugal

Fra : JensK

Dato : 07-02-09 18:17

Puha et gys.
Det ser ud som om, de måske havde for lidt fart i båden, da bølgen
kom. Storsejlet er trukket ind og forsejlet blafrer bag stor'en.
Måske lidt større fart kunne have forhindret det.
Hilsen
Jens

Fra : oem

Dato : 12-02-09 03:01

Der er et interview med kaptajnen i vedlagte link. Her får man lidt
mere viden.

http://www.sailmagazine.com/SAILBOATCRASH/

Jeg var først lidt i tvivl om det var en US Coast guard demonstration,
men hva' laver alle de surfere der så. Lidt hys' er de nu de
amerikanere.

Det er i øvrigt en Santana 22 (http://santana22.com/photos/163.jpg), -
22 fod, finnekøl, hmmm, jeg ska ikke over Stillehavet lige i første
omgang i min Drabant 22.

/oem

Fra : HO

Dato : 12-02-09 20:05

22 fod, finnekøl, hmmm, jeg ska ikke over Stillehavet lige i første
omgang i min Drabant 22.

Det kan du roligt gøre:
http://www.ritaolesen.dk/trojka/

mvh
HO

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 13-02-09 00:51

Junkeren er dog langkølet.
Men Svend Billesbølle sejlede jorden rundt i en Leisure, jeg mener den var
22 fod, og finnekølet.
Han blev ikke forskånet, hvad hårdt vejr angik, og båden klarede sig.

Bådens størrelse er ikke afgørende, det er vigtigere at den er ordentligt
konstrueret, gedigent bygget, godt udrustet og først og fremmest: fornuftigt
sejlet ;0)

Fra : HO

Dato : 13-02-09 14:18

> Men Svend Billesbølle sejlede jorden rundt i en Leisure, jeg mener den var
> 22 fod, og finnekølet.
hej
ja og hans sidste jordomsejling foregik i Stormy II, en blot 18 fods
Lynæsjolle (5,8 m), som han havde modereret med forstærkninger til turen.

MVH
HO

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 14-02-09 18:43

Helt enig. Jeg har lige været over atlanten i en 53 fods. Når de store
dynninger rejser sig er alle både små. 22 eller 53 fod. Handler nok mere om
de er stabile eller ej.

Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-09 08:25

On Feb 6, 2:30 pm, "Egon Stich" <uke...@mail.dk> wrote:
> I forbindelse med tråden om bådes sødygtighed dette link:
>
> http://photos.sfsurvey.com/sail1/imagepages/image1.asp
>
> Egon

Hvilken tråd er det, jeg er nysgerring men kan ikke lige finde den?

mvh

Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 13-02-09 14:04

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Egon

Hvilken tråd er det, jeg er nysgerring men kan ikke lige finde den?

Det var vidst denne:

Nybegynder... Hvilken båd?

Egon