Skiferien i bil - "Østruten" til Salzburg-~
Fra : Visbjerg

Dato : 06-02-09 08:39

Skal snart med bil til Zell am See for at stå på ski og har derfor erfaret
at der kan være fordel ved at følge en rute over det gamle Østtyskland.
Der er en del indlæg på nettet om ruten som går fra Hannover til Magdeburg
(A2), Leipzig (A14) og Nurnberg via Hof (A9).

Denne rute er nu sikkert fin nok, men jeg har en ide om, at når vi tidligt
lørdag morgen ender nede i det sydlige Tyskland så er der mindst 100.000
andre hollændere der har fået samme ide.
Derfor vil jeg gerne vide om der er fodel ved at skifte til til A72 ved Hof
for efter ca. 14 km. at skifte til A93 som via Regensburg går direkte ned
nord for Munchen. Så spørgsmålet er om der er nogen fodel ved at holde sig
til Østruten så længe som muligt eller om man ryger ind i en masse turister
fra Polen og Tjekkiet som også holder ferie i samme område.

Er der nogen der har prøvet denne variant til Østruten igennem Tyskland?

Med venlig hilsen
Visbjerg

Fra : Armand

Dato : 06-02-09 16:59

Visbjerg skrev:
> [...]
> Der er en del indlæg på nettet om ruten som går fra Hannover til Magdeburg
> (A2), Leipzig (A14) og Nurnberg via Hof (A9).

Jup!
Efter at "diagonal-autobahn'en" A14 er fuldført ér det et godt alternativ!
> ....at skifte til til A72 ved Hof for efter ca. 14 km. at skifte til
> A93 som via Regensburg går direkte ned nord for Munchen. .....
> Er der nogen der har prøvet denne variant til Østruten igennem Tyskland?

D'svæær!

Men jeg har et andet tip, der går på at undgå Hamborg (HH), hvor der alt
efter passage-tidspunktet kan være pres på: Kør forbi Berlin (B)- Der er
kun 50 km længere til Leipzig dén vej:
Fra Padborg: Kør af afkørsel #15 og tag B205 til A21 (á 20 min.
landevej) og siden B404 (der er forlængelsen af A21) til A24 (á 20 min.
landevej) - Når først man er på B205 skiltes der allerede mod B, og på
A24 mod Dresden!
Der er 8 km vejarbejde lige efter at man kører på A24, hvilket mindst
svarer til havd der kommer mellem HH og H og resten af vejen er
trafikmængden langt under "traditions"-A7!
Værd at overveje hvis turen ser ud til at gå gennem H i rush-hour samt
hvis man frygter mængden af feriekørende i vejarbejde-flaskehalsen
mellem HH og H!

Spisetip hvis man på vej nordpå ad A7 ser ud til at ramme HH omkring
spisetids-rushhour:
Kør fra ½ times tid før, ved afkørsel #45, og nyd aftensmaden på en fed
amerikansk diner på den Autohof der skiltes mod og som ligger klods op
af afkørslen!

--
Armand.