Problemer med tastaturmapping i VMWare
Fra : Niels Jespersen

Dato : 07-02-09 18:09

Jeg har for nyligt købt en MacBook (er ny mac-bruger). Dertil har jeg
anskaffet VMWare Fusion 2.01, hvor jeg har installeret en dansk XP Pro.
Det kører stygende, men tastaturmappingen driller.

Jeg kan fx ikke finde @ {} i XP. Tastaturfremviser i Mac viser de
rigtige tegn, når jeg taster kombinationerne, men tegnene dukker ikke op
i XP.

Er der nogen der kan hjælpe (jeg har prøvet google, men har ikke fundet
svar).

Mvh Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 18:21

Du skal bruge de normale tastaturplaceringer. @ sidder på højre-alt + 2.

Fra : Niels Jespersen

Dato : 07-02-09 18:44

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du skal bruge de normale tastaturplaceringer. @ sidder på højre-alt + 2.

Ahh. Ja. Takker.!!

Niels

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 20:48

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

<snip>

> Du skal bruge de normale tastaturplaceringer. @ sidder på
> højre-alt + 2.

Brug Ctrl + Alt i stedet - for den du kalder for "højre-alt"? Min
Pismo har en "Alt" tast til højre for "Enter", som sidder til højre
for mellemrumstasten, mens på min kones Powerbook G4 FW800 sidder der
en ikke nogen "Alt" tast til højre for mellemrumstasten, men en
(ekstra) Command tast lige til højre for mellemrumstasten. Og til
højre for den sidder "Enter" tasten.

Pismo:

Fn Ctrl Alt Command Mellemrum Enter Alt - og piltasterne.

PB G4:

Fn Ctrl Alt Command Mellemrum Command Enter - og piltasterne.

Så der er ingen "højre-alt" på en PB G4er?

Symbolet på "Enter" tasten ser nogenlunde sådan ud:
_
^

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 20:51

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Brug Ctrl + Alt i stedet...

Tastaturkombinationen virker osse på et PC tastatur - med Ctrl + Alt i
stedet for Alt Gr (Alt Grafisk). Det er mer' behageligt i 2-finger
systemet.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 21:00

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Tastaturkombinationen virker osse på et PC tastatur - med Ctrl + Alt i
> stedet for Alt Gr (Alt Grafisk). Det er mer' behageligt i 2-finger

Ah! Det _anede_ jeg ikke, og jeg har ellers brugt den tast rigtigt
meget (det er ret svært at få [] og {} uden og det er OGSÅ ret svært at
skrive programmer uden disse tegn :)

Jeg vil se om det fungerer bedre for mig, at få lagt tasterne i to
hænder i stedet for bare i den ene.

Der takkes.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 20:59

Axel Hammerschmidt skrev:

> Så der er ingen "højre-alt" på en PB G4er?

Nøh, men der er heller ikke nogen Fusion på en PowerBook G4 :)

Det er min erfaring at tastaturlayoutet i maven på Fusion ligner det på
et rigtigt PC-tastatur ret godt. Jeg har dog ikke skrevet rigtigt meget
på det endnu.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-02-09 21:13

On 07/02/09 20:47, Axel Hammerschmidt wrote:

> Symbolet på "Enter" tasten ser nogenlunde sådan ud:
> _
> ^

Den dedikerede enter-tast er, så vidt jeg ved, en saga blot på (alle)
nyere Mac's. Tror den blev brugt for sjældent, men den var nu handy.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-02-09 21:27

> Den dedikerede enter-tast er, så vidt jeg ved, en saga blot på (alle)
> nyere Mac's. Tror den blev brugt for sjældent, men den var nu handy.

Det nye alu tastatur til USB har den da.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-09 00:49

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det nye alu tastatur til USB har den da.

Ja, men ikke det trådløse tastatur og ikke de bærbare. Der er i stedet
en Alt-tast til højre for mellemrumstasten (foruden en æbletast).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-02-09 07:08

> Ja, men ikke det trådløse tastatur og ikke de bærbare. Der er i stedet
> en Alt-tast til højre for mellemrumstasten (foruden en æbletast).

Det er jo heller ikke alle nye Mac's.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-09 16:38

> Det er jo heller ikke alle nye Mac's.

Nå nej. Det var heller ikke mig, der skrev det, og i øvrigt stod "alle"
i parantes. I hvert fald tyder udviklingen på, at enter-tasten er ved at
blive udfaset. Jeg kender heller ikke nogen, der bruger den. Man kan jo
også sige, at de fleste nye Mac'er, der bliver solgt, er bærbare. Af de
resterende bliver en vis procentdel vel solgt med trådløse tastaturer.
Ergo er det flertallet af de nye Mac, der ikke har en enter-tast
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-09 22:09

On 2009-02-09 16:38:00 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> I hvert fald tyder udviklingen på, at enter-tasten er ved at
> blive udfaset.

ikke for dem der arbejder i TN5250 miljøer...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-09 22:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ikke for dem der arbejder i TN5250 miljøer...

Vi har den vanlige Enter som "send" så vi er behageligt fri for den slags :D

Man skal lige vænne sig til at man skal trykke på Ctrl-tasten når den
har sagt bip ;)

Fra : Niels Jespersen

Dato : 07-02-09 22:18

Peter Farsinsen skrev:

> Den dedikerede enter-tast er, så vidt jeg ved, en saga blot på (alle)
> nyere Mac's. Tror den blev brugt for sjældent, men den var nu handy.

Jeg kan via tastaturfremviser se at den kan produceres med Fn + Enter.
Men hvad bruges den til (jeg er ny mac-bruger)?

Mvh Niels

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 23:12

Niels Jespersen:

> Jeg kan via tastaturfremviser se at den kan produceres med Fn +
> Enter. Men hvad bruges den til (jeg er ny mac-bruger)?

<http://www.qsatoolworks.com/everythingelse/Marketing/Surveys/2007/en
ter-return-key.html>

Kort link

http://tinyurl.com/cfqnrd

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-09 04:55

> Kort link
>
> http://tinyurl.com/cfqnrd

Flippet

M.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 00:42

On 2009-02-07 22:17:41 +0100, Niels Jespersen <njesp@hotmail.com> said:

> Jeg kan via tastaturfremviser se at den kan produceres med Fn + Enter.
> Men hvad bruges den til (jeg er ny mac-bruger)?
>
> Mvh Niels

Jeg savnede den, da jeg gik fra en Powerbook G4 til Macbook Pro. Og
hvorfor: Jo, jeg arbejder med mainframes (forsikringssystemer) og der
har vi normalt brugt return/enter tasten på det numeriske tastatur som
en Enter (dvs. submit input) og return knappen på det normale tastatur
som en newline/carrige return.
Dvs. når man koder de forskellige linier benyttes Return, og når man
har skrevet hvad man vil, så trykkes Enter.
Når jeg så bruger en Powerbook (via Citrix) så sad Enter tasten til
højre for æbletasten (dvs. som tast nr. 2 til højre for space) og det
hele virkede.
På MacBook Pro'en mangler tasten så der har jeg omkodet tastaturet på
min 3270 emulator, men så var det, at jeg så, at man kunne trykke
fn+return for at få et enter. Voila - sådan kan man bruge knappen hvis
man har en dagligdag der har rødder i gamle dage og hvor nogle af ens
kollegaer har arbejdet med mainframes i 30+ år

mvh. Joakim