Ferie tilgode ved afgang?
Fra : ___P.Sir

Dato : 07-02-09 18:28

Hvad gælder hvis man går på pension, og man er sygemeldt op til dagen for
afgang, OG man har ikke-afholdt ferie tilgode.
Kan man afholde ferien mens man er sygemeldt, eller må den i sådan en
situation blive udbetalt?
Søren

Fra : Jan Pedersen

Dato : 08-02-09 01:00

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> afgang, OG man har ikke-afholdt ferie tilgode.
> Kan man afholde ferien mens man er sygemeldt, eller må den i sådan en

Hvis du er syg, har du jo ikke brug for ferie til noget... den er
velberettet tabt til firmaet eller samfundet alt efter hvem der varetager
din ferieopsparing...

sygdom = ingen arbejde
ingen arbejde = ingen ferie
ingen ferie = ingen ferie penge

Vogt mig for røde lejesvende, deres pamperri kommer ikke samfundet "os
allle" til gavn...

Jan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-02-09 01:13

"Jan Pedersen" <spas@trodedu.måske> wrote in

> Hvis du er syg, har du jo ikke brug for ferie til noget... den er
> velberettet tabt til firmaet eller samfundet alt efter hvem der
> varetager din ferieopsparing...

Iflg. FerieKonto er sygdom en godkendt feriehindring og man kan få udbetalt
sine feriepenge - jeg er ikke klar over om det samme er tilfældet hvis
FerieKonto ikke er indblandet i det.

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 15:24

"Jan Pedersen" <spas@trodedu.måske> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du er syg, har du jo ikke brug for ferie til noget... den er
> velberettet tabt til firmaet eller samfundet alt efter hvem der varetager

Adskillige overenskomster har det sådan at hvis du er syg fx i julen, så har
du x-antal feriedage tilgode til at afvikle senere. Man kan fx ikke indenfor
det offentlige holde ferie mens man er sygemeldt, da man jo netop er
sygemeldt. Ens ferie skal derfor afholdes på et senere tidspunkt.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-02-09 01:07

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> writes:

> [...]
> dagen for afgang, OG man har ikke-afholdt ferie tilgode. Kan man
> afholde ferien mens man er sygemeldt, eller må den i sådan en

Det afhænger nok af hvad der står i din overenskomt. Som udgangspunkt
skal du nok regne med at det er noget i retning af at sygdom opstået
under en igangværende ferie er for egen regning og risiko, men at
ferien ikke kan påbegyndes mens der er en sygemelding.

Er der ikke-afholdt ferie, når ansættelsesforholdet ophører,
overføres pengene til feriekonto (for det meste), og så vidt jeg lige
husker reglerne der, kan man få feriepenge udbetalt uden at holde
ferie, hvis man er pensionist.

Men som du kan se, er der mange hvis'er, så det vil nok være en god
ide at konsultere overenskomst eller fagforening.

--
/Wegge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-02-09 10:53

Anders Wegge Keller wrote:

> [...]
> under en igangværende ferie er for egen regning og risiko, men at
> ferien ikke kan påbegyndes mens der er en sygemelding.

Det sidste er ikke helt korrekt. Ferie kan godt påbegyndes under sygdom,
hvis medarbejderen selv ønsker det, men kan ikke kræves påbegyndt af
arbejdsgiveren.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 08-02-09 11:14

"___P.Sir" skrev

> [...]
> afgang, OG man har ikke-afholdt ferie tilgode.
> Kan man afholde ferien mens man er sygemeldt, eller må den i sådan en

Ja, til det sidste.

Ferieloven:
§ 23. En lønmodtager, som ønsker udbetaling efter lovens § 30, stk. 1, nr.
1, skal dokumentere at have forladt arbejdsmarkedet. Dokumentation herfor
kan bestå i bevis for

1) tilkendelse af alderspension,
2) tilkendelse af ydelser efter lov om førtidspension,
3) udbetaling af pension fra en privat pensionsordning eller fra en
pensionsordning som led i et ansættelsesforhold, eller
4) overgang til efterløn efter § 75 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

mvh
Alex Christensen