Harddiske til "noget brugbart"
Fra : Niels

Dato : 07-02-09 04:59

Jeg har fire uens "små" harddiske (160 GB til 320 GB) som jeg godt
kunne tænke mig at samle i ét eksternt kabinet, så de optræder som et
samlet drev med USB2 eller FW og ethernet tilslutning. Kan det lade
sig gøre? Og hvad er den billigste løsning?

På forhånd tak.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-09 13:25

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> samlet drev med USB2 eller FW og ethernet tilslutning. Kan det lade
> sig gøre? Og hvad er den billigste løsning?

SATA eller alm. IDE ?

/thomas

Fra : Niels

Dato : 07-02-09 05:39

> SATA eller alm. IDE ?
>
> /thomas

IDE

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-09 13:44

> IDE

Du kan godt få nogen 4 disk kabientter ... men du får dem ikke til at
fremstå som ét samlet volume ..

Hvis du havde sagt SATA så ville jeg have sagt Drobo :)

Derudover så er alm IDE diske ved at være kraftigt på vej ud så det er
nok ikke en teknologi jeg vil bruge mange kræfter og penge på ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-09 11:02

On 2009-02-07 13:44:17 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du kan godt få nogen 4 disk kabientter ... men du får dem ikke til at
> fremstå som ét samlet volume ..

Kan de fleste ikke hitte ud af jbod?
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 07-02-09 13:59

Fra : Niels

Dato : 07-02-09 05:52

> Du kan godt få nogen 4 disk kabientter ... men du får dem ikke til at
> fremstå som ét samlet volume ..

Øv. Hvad meget noget RAID? Er det meget kostbart?

> Hvis du havde sagt SATA så ville jeg have sagt Drobo :)

Det tænkte jeg nok, men jeg synes kr. 4500,- er dyrt!

> Derudover så er alm IDE diske ved at være kraftigt på vej ud så det er
> nok ikke en teknologi jeg vil bruge mange kræfter og penge på ..

Det er lidt ærgeligt, at man ikke kan samle fire velfungerende "små"
diske til ét samlet TB-drev.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 13:59

Niels skrev:

> Det er lidt ærgeligt, at man ikke kan samle fire velfungerende "små"
> diske til ét samlet TB-drev.

Kan man evt smide dem i en Mac og samle dem til en logisk disk? Den kan
så deles.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-09 14:05

> Kan man evt smide dem i en Mac og samle dem til en logisk disk? Den kan
> så deles.

Det ku man godt .. også hvis de sidder som JBOD i et ekstern kabinet ..
men hvad så hvis én af diske ryger .. så ryger _alt_ dit data ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 14:14

Thomas von Hassel skrev:

> Det ku man godt .. også hvis de sidder som JBOD i et ekstern kabinet ..
> men hvad så hvis én af diske ryger .. så ryger _alt_ dit data ...

Jamen det har den oprindelige forespørger vel tænkt på?

Personligt ville jeg nok smide dem i et eksternt kabinet der kunne gå på
det lokale net - så er de lige til at gå til.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-02-09 14:22

> Jamen det har den oprindelige forespørger vel tænkt på?
>
> Personligt ville jeg nok smide dem i et eksternt kabinet der kunne gå på
> det lokale net - så er de lige til at gå til.

Man kan ikke købe noget der er billigt nok, sammenlignet med en ny SATA
disk med samme kapacitet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 14:24

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Man kan ikke købe noget der er billigt nok, sammenlignet med en ny SATA
> disk med samme kapacitet.

En disk der kan tilgåes via nettet?

Jeg ejer fx ikke selv en SATA-controller endnu.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-02-09 17:05

> En disk der kan tilgåes via nettet?
>
> Jeg ejer fx ikke selv en SATA-controller endnu.

Havde du ikke en HDdock?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-09 18:20

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Havde du ikke en HDdock?

Jooo... men det tæller ligesom ikke rigtigt i DET regnskab da den for
alle praktiske formål er en USB-disk.

At bruge en SATA disk med 30 Mb/s er vel spild af kræfter, hvis man kan
få en SATA-controller til selve maskinen (eller eSATA til docken)?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-02-09 19:06

On 2009-02-07 14:04:42 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det ku man godt .. også hvis de sidder som JBOD i et ekstern kabinet ..
> men hvad så hvis én af diske ryger .. så ryger _alt_ dit data ...

Lige netop, jeg har kæmpet med et eksternt LaCie drev, som en af mine
bekendte har købt for en del år siden, det indeholder to 200 Bb diske,
der vises som en 400 Gb disk på skrivebordet.

Den ene af disse to diske er blevet syg og dårlig, den går i udu når
den bliver varm, det er dog lykkkedes mig at redde det meste ud af
diskene, jeg åbnede kabinettet og satte drevet ind køleskabet, på den
måde kunne jeg kopiere mellem 50 og 80 Gb ad gangen inden det blev for
varmt.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 22:05

Niels Riis Ebbesen:

<snip>

> [...]
> ud af diskene, jeg åbnede kabinettet og satte drevet ind
> køleskabet, på den måde kunne jeg kopiere mellem 50 og 80 Gb ad

Ku' du så ikke bare flytte det ud i et skur eller en garage her om
vinteren og ordne det hele på een gang?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 01:15

Axel Hammerschmidt skrev:
> Niels Riis Ebbesen:
>
> <snip>

> Ku' du så ikke bare flytte det ud i et skur eller en garage her om
> vinteren og ordne det hele på een gang?

Eller ned i fryseren? Evt sætte dig ind i fryseafdelingen i den lokale
brugs?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-02-09 13:01

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Eller ned i fryseren? Evt sætte dig ind i fryseafdelingen i den lokale
> brugs?

Flydende nitrogen er løsningen - er også godt, når man overclocker
cpu'en

/Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 22:01

Thomas von Hassel:

> Det ku man godt .. også hvis de sidder som JBOD i et ekstern
> kabinet .. men hvad så hvis én af diske ryger .. så ryger _alt_
> dit data ...

Med Windows filsystem NTFS kan man forbinde forskellige diske ved
"volume mount points". Det er mer' robust end jbod.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-09 22:25

> Thomas von Hassel:

> Med Windows filsystem NTFS kan man forbinde forskellige diske ved
> "volume mount points". Det er mer' robust end jbod.

Ikke så relevant i en mac gruppe ....

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 22:58

Thomas von Hassel:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Ikke så relevant i en mac gruppe ....

En mac gruppe, ikke en OS X gruppe...

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 01:15

Axel Hammerschmidt skrev:
> Thomas von Hassel:

> <snip>

> En mac gruppe, ikke en OS X gruppe...

Mac'er kan jo køre Windows. Altså de nye :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 03:21

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

Og har OS X som en Windows installer?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 10:38

Axel Hammerschmidt skrev:

> Og har OS X som en Windows installer?

Æh, det forstod jeg ikke rigtigt.

OS X 10.5 har en facilitet der hedder Boot Camp, der muliggør at
installere og starte maskinen med traditionelle PC-operativsystemer som
Windows eller Linux på en Intel-platform. OS X er slet ikke aktiv på
det tidspunkt overhovedet, og man skal genstarte maskinen for at skifte
til OS X. Altså ikke virtuelle maskiner, men en rigtig installation.

Apple har så XP drivere man let kan installere for at få fuld
hardwareunderstøttelse.

Du kan læse Apples introduktion her
http://www.apple.com/dk/macosx/features/bootcamp.html

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 17:19

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Æh, det forstod jeg ikke rigtigt.

Whoosh?

> [...]
> maskiner, men en rigtig installation.
>
> Apple har så XP drivere man let kan installere for at få fuld

Nu får vi se. De nye Macbook står vel snart overfor en opgradering?
Man skal (som hovedregel) holde sig fra 1. generationer.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-09 17:45

Axel Hammerschmidt skrev:

> Nu får vi se. De nye Macbook står vel snart overfor en opgradering?
> Man skal (som hovedregel) holde sig fra 1. generationer.

Nåh, de der Unibåddy-nogen. Tror nu ikke indmaden er særligt justeret,
men man kan jo aldrig vide.

Det er lykkedes dem at lave den lækreste bærbare jeg nogensinde har haft
nallerne i - jeg er dybt imponeret :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-09 14:05

> Det tænkte jeg nok, men jeg synes kr. 4500,- er dyrt!

ikke i forhold til hvad du får for det ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-09 11:03

On 2009-02-07 13:51:52 +0100, Niels <nboegh@gmail.com> said:

> Det er lidt ærgeligt, at man ikke kan samle fire velfungerende "små"
> diske til ét samlet TB-drev.

kig på hvad en ny 1TB SATA disk i et kabienet med USB eller ethernet koster!
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 07-02-09 13:59

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 18:25

Niels:

> [...]
> et samlet drev med USB2 eller FW og ethernet tilslutning. Kan det
> lade sig gøre? Og hvad er den billigste løsning?

Der kan fysisk være 11 diske i sådan een her

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg

Som du kan se, har jeg en 5 1/4" drev i den. Der er et AMD MB med
Gigabit Ethernet og 4 SATA connectors. Jeg har endnu ikke nogen SATA
diske, men jeg havde en Gigitus Ultra ATA/100 IDE controller
liggende i en skuffe og som kan forbinde op til 4 diske og
understøtter RAID 0, 1 og 0+1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

Swerveren kører W2K Workstation og kan styres fra en anden PC med
fjernskrivebord i Netmeeting. BIOS og OS er sat op sådan, at W2K
lukker pænt ned når man trykker på afbryderknappen, men den kan
selvfølgelig osse slukkes over fjernskrivebord.

Når tiden kommer flytter jeg en XP Pro licens over på den og så vil
den osse kunne styres fra en Mac.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-09 18:44

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> lukker pænt ned når man trykker på afbryderknappen, men den kan
> selvfølgelig osse slukkes over fjernskrivebord.

Den skal selvfølgelig osse kunne startes over netværk:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/WOL.jpg

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry