Hvad kan jeg hoste?
Fra : Morten P

Dato : 07-02-09 08:48

Nu har jeg fået den her Linux server og tænker jeg gerne vil have noget
erfaring med at hoste diverse php applikationer for folk.
Egentligt er tanken bare at gøre det gratis for at få noget sysadmin
erfaring men hvilke applikationer er populære for tiden?

Jeg tænker:
- Joomla
- Webmail (Men hvilken? Horde og Squirrelmail er vel lidt "gamle" i det?)

Hvilke andre er der ellers som ville være interessante?

Fra : Martin

Dato : 07-02-09 16:22

Morten P wrote:
> [...]
> Egentligt er tanken bare at gøre det gratis for at få noget sysadmin
> erfaring men hvilke applikationer er populære for tiden?

Hvis jeg skulle vælge noget...
Så skulle der være mulighed for
- *PEAR (OGSÅ andre kanaler end lige pear.php.net)
- *Zend Framework
- *subdomæner
- *safe-mode OFF!!!
- *Mulighed for at ligge filer/biblioteker udenfor webscope
- SSH adgang
- MySQL 5 med innodb
- PostgreSQL

> Jeg tænker:
> - Joomla

Hvis du kun vil have applikationer så ville jeg nok have
wordpress, typo3 og drupal

> - Webmail (Men hvilken? Horde og Squirrelmail er vel lidt "gamle" i det?)

- Roundcube syns jeg nu er den pæneste :)
- Mulighed for imap

> Hvilke andre er der ellers som ville være interessante?

* = Vigtige efter min mening

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-09 21:35

On Sat, 07 Feb 2009 16:22:07 +0100, Martin <martin@aarhof.invalid>
wrote:

>Hvis jeg skulle vælge noget...
>Så skulle der være mulighed for
>- *PEAR (OGSÅ andre kanaler end lige pear.php.net)
>- *Zend Framework

>* = Vigtige efter min mening

Det er jo meget fint at ens webhotel har PEAR og Zend Framework
installeret et eller andet sted i include_path.

Og så alligevel ikke. For lige pludselig opgraderer de det hele eller
bare noget af det, og så står du med en webside som holder op med at
virke. Eller du må nøjes med gamle versioner af begge dele, fordi de
ikke _tør_ opgradere dem, fordi så holder kundernes ting op med at virke
korrekt.

Selv om jeg har egen webserver og kan gøre som jeg vil, så har jeg altid
Zend Framework og/eller PEAR-pakker til at ligge direkte sammen med de
enkelte sites på min server. Diskplads er billigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin

Dato : 10-02-09 11:50

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> virke. Eller du må nøjes med gamle versioner af begge dele, fordi de
> ikke _tør_ opgradere dem, fordi så holder kundernes ting op med at virke

Zend Framework (1.7) er de fleste steder bagudkompitabel med (1.0), dog
er der 2-3 klasser som ikke er.

PEAR er vidst også - da PHP5 udkom der skiftede de fleste af PEAR
klasserne til et nyt navn.

Men korrekt, hader også når ens host ikke "tør" opgrader - det bliver
sååå spændende når PHP6 udkommer, gad vide hvor hurtigt det skifte går -
der er jo en hel del host derude som bruger deres elskede safe-mode, og
den er jo væk i PHP6 hehe

> Selv om jeg har egen webserver og kan gøre som jeg vil, så har jeg altid
> Zend Framework og/eller PEAR-pakker til at ligge direkte sammen med de
> enkelte sites på min server. Diskplads er billigt.

Diskplads er billigt helt sikkert... men det er arbejdstiden ikke når
der er en ny sikkerheds patch der skal op på alle apps - når vi snakker
200+ apps :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-09 12:19

On Tue, 10 Feb 2009 11:50:22 +0100, Martin <martin@aarhof.invalid>
wrote:

>Zend Framework (1.7) er de fleste steder bagudkompitabel med (1.0), dog
>er der 2-3 klasser som ikke er.

Der har i hvert fald været nogle småting her og der som har drillet en
del personer.

>PEAR er vidst også - da PHP5 udkom der skiftede de fleste af PEAR
>klasserne til et nyt navn.

Det er de heldigvis ret gode til - hvis nye ikke-bagudkompatible
versioner kommer, så skal der nye versionsnumre på i den store ende.
Men man har jo stadig problemet hvis en version man baserer sit site på,
har en lille bug som bliver rettet i den næste minor version og ens site
så pludselig går i smadder.

>Diskplads er billigt helt sikkert... men det er arbejdstiden ikke når
>der er en ny sikkerheds patch der skal op på alle apps - når vi snakker
>200+ apps :)

Opdatere samme fil fordelt over 200 apps, det kan man som oftest scripte
sig ud af. Man skal stadig have en metode til at teste at
sikkerhedsopdateringen ikke ødelægger noget. Om samme fil så bliver
opdateret et sted, eller 200 ....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Morten P

Dato : 08-02-09 00:28

> [...]
> - *subdomæner
> - *safe-mode OFF!!!
> - *Mulighed for at ligge filer/biblioteker udenfor webscope

Gode pointer!
Der skal man sikkerhedsmæssigt nok få sin sag for

> Hvis du kun vil have applikationer så ville jeg nok have
> wordpress, typo3 og drupal

De var overset komplet! Tak

> - Roundcube syns jeg nu er den pæneste :)
> - Mulighed for imap

Wow, roundcube er da nice!
Er du gal et lækkert interface!

Tak for de super gode forslag!