Flytte toilet
Fra : Morten P

Dato : 06-02-09 18:20

Jeg har et hængende toilet.
Jeg mener det er 150mm fra afløb til stammen.

Det skal flyttes en 30 cm til højre (stamme er til venstre)

Men hvad skal man bruge til at forlænge med?

Jeg tænker et rør og så to dertil egnede spændebånd?

Fra : Martin Bak

Dato : 06-02-09 18:47

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad skal man bruge til at forlænge med?
>
> Jeg tænker et rør og så to dertil egnede spændebånd?

Det kan man ikke sådan bare lige. Du må beskrive dit projekt nærmere.
Toilettet har vel cisternen indbygget i væggen, eller hvad? Der er ikke
meget at give af, når man skal opretholde et fornuftigt fald, og en løsning
med spændebånd er ihvertfald helt udelukket. Det skal under alle
omstændigheder laves med dertil beregnede kloakrør. Disse samles enten ved
hjælp af de kraver der er på dem, eller en anden type der skal svejses med
særligt udstyr.
Men prøv at beskriv lidt mere detaljeret hvad det er du skal lave.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 06-02-09 20:17

> Det kan man ikke sådan bare lige. Du må beskrive dit projekt nærmere.

Fair nok

Her er et billede:
http://img502.imageshack.us/img502/8934/200811111810roerpgo8.jpg

Det er det her stativ der skal helt over til højre

Men ja, enig i at det skal være kloakrør og de korrekte bespændinger.
Det var nok mere hvad de ting hedder?

Fra : Martin Bak

Dato : 06-02-09 21:24

> Fair nok
>
> Her er et billede:
> http://img502.imageshack.us/img502/8934/200811111810roerpgo8.jpg
>

> Det er det her stativ der skal helt over til højre

Ok.. så er der ikke de store problemer. Bare skru stativet med cisternen af
væggen og løsn afløbsrøret fra faldstammen. Det ser ud som om, at der er en
samling lige bag "benet" af stativet i venstre side af billedet. Køb en
stump kloakrør af samme dimension (temmelig sikkert 100 eller 110 mm) og
skær et passende stykke af med en fintandet fukssvans. Kloakrøret har en
krave i den ene ende, og i din samling nu er der også en krave på det stykke
der kommer ud fra faldstammen. Så er det sådan set bare om at samle det, det
giver sig selv hvordan det skal samles. Fil kanten af røret der hvor du har
savet for at fjerne grater, og smør rørene med "et eller andet" f.eks sæbe
for at de nemt glider sammen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 06-02-09 21:32

> [...]
> hvor du har savet for at fjerne grater, og smør rørene med "et eller
> andet" f.eks sæbe for at de nemt glider sammen.

Nice!
Der er en der skal til Bauhaus i morgen

Mange tak for hjælpen!

Fra : S.B.

Dato : 07-02-09 09:42

> Nice!
> Der er en der skal til Bauhaus i morgen
>
> Mange tak for hjælpen!

Husk nu, det er både ind og udvendig du skal file røret, - udvendige for
ikke at ødelægge gummimuffen når du samler det, og indvendig for at det ikke
skal kunne fange det som du skyller ud.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 13:35

Og så lige en detalje,
Det skal godkendes af en aut. kloakmester.
Hvis du vil undgå bøvl, så kontakt kloakmesteren inden arbejdet påbegyndes
og aftal hvad der skal laves og hvordan.
Husk at forsikringer og ligende bortfalder, hvis der sker noget.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Ivan

Dato : 07-02-09 20:40

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i
meddelelsen news:498d7fd4$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> og aftal hvad der skal laves og hvordan.
> Husk at forsikringer og ligende bortfalder, hvis der sker noget.

Tja da det er indendørs er det en vvs der skal godkende.

Fra : Morten P

Dato : 08-02-09 00:29

> "Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i
> meddelelsen news:498d7fd4$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Tja da det er indendørs er det en vvs der skal godkende.

Jeg skal nok få dem til at efterspænde boltene og sende en regning

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-09 13:51

> Jeg skal nok få dem til at efterspænde boltene og sende en regning

Godt jeg ikke skal købe dit hus.

Mvh Maria

Fra : bannimann

Dato : 08-02-09 23:28

> Godt jeg ikke skal købe dit hus.
>
> Mvh Maria

Hehe nu er det altså ikke "rocket science" ts har begivet sig ud i - det er
en yderst simpel operation, hvor han har flyttet rammen og efterflg.
forlænget tilslutningen til kloak.. Det KAN næsten ikke laves forkert.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-09 09:04

> Hehe nu er det altså ikke "rocket science" ts har begivet sig ud i - det
> er en yderst simpel operation, hvor han har flyttet rammen og efterflg.
> forlænget tilslutningen til kloak.. Det KAN næsten ikke laves forkert.

Enig, men som udgangspunkt kunne han slet ikke - og så bliver det lige
pludselig alligevel noget, der måske ikke er i orden over tid. I øvrigt
mener jeg at det er et generelt problem at vi roder så meget med vores huse,
og ikke altid ved hvad vi foretager os. De fleste ting går godt, og der sker
ikke noget, men de af os, der er gamle nok, kan stadig huske skaderne fra
isoleringsbøglen for år tilbage. For dengang var holdningen jo også "hvor
svært kan det være". Det var det så.

Mvh Maria

Fra : S.B.

Dato : 09-02-09 18:32

> [...]
> skaderne fra isoleringsbøglen for år tilbage. For dengang var holdningen
> jo også "hvor svært kan det være". Det var det så.

Mange er mere eller mindre tvunget til at gøre det selv
Jeg skal arbejde en hel dag for at betale en håndvæker for at være i huset 1
time.
Men visse ting bør man have fagfolk til, vand og EL er i hvert fald nogen af
dem

Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-09 19:27

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1 time.
> Men visse ting bør man have fagfolk til, vand og EL er i hvert fald nogen

Der er så forskel på "man". Der er ikke mange ting jeg ikke ville foretrække
at lave selv, herunder vand og el. Ikke af økonomiske grunde, men simpelthen
fordi jeg gerne vil vide at det er gjort ordentligt. Kunsten er at kende sin
begrænsning. Jeg vil aldrig lave noget selv hvis jeg er i tvivl om hvordan
det skal gøres.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : bannimann

Dato : 09-02-09 22:52

> [...]
> skaderne fra isoleringsbøglen for år tilbage. For dengang var holdningen
> jo også "hvor svært kan det være". Det var det så.

Vi er enige om, at mange roder sig ud i noget de ikke skulle have rørt ved
til at starte med, men lige i dette tilfælde, så ville jeg trygt overlade
det til feks. min svorger og han har ikke bare 10 tommelfingre, nej han har
mindst 12 - sådan er det med de dér EDB-nørder!

I ørvigt, så er det forkert at kalde det en kloak, det er en faldstamme han
går ind på og såvidt jeg kan se på billedet, så er der brugt Jet-koblinger,
altså skal der bare bruges en - som regel - Unbraco-nøgle for at skille og
samle delene. Det gør det jo unægtelig, noget nemmere..

Fra : Ivan

Dato : 10-02-09 12:58

"bannimann" <bannimann@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jet-koblinger, altså skal der bare bruges en - som regel - Unbraco-nøgle
> for at skille og samle delene. Det gør det jo unægtelig, noget nemmere..

Derfor er det stadig aut. arbejde, for en vvs-mand/kvinde