Siemens opvaskemaskine vil ikke tørre
Fra : Carsten Keller

Dato : 06-02-09 11:32

Hej gruppe.

Vi har en 4 år gl. Siemens opvasker, model SL65T370EU/02. For et stykke tid
siden begyndte den at støje mere, og tørrede til sidst stort set ikke på
Auto-programmet. Jeg rensede alle de steder jeg kunne finde men synes ikke
rigtig det hjalp. Hvis vi skiftede til "normal"-programmet, tror det hedder
55 grader, tørrede den fint igen, men synes stadig den støjer mere end den
gjorde inden den begyndte at gøre knuder.

Nu er problemet så også kommet på det program. Det udmønter sig i at den
støjer mere under opvask og så tager den meget længere tid om at blive
færdig. En vask skal tage omkring 144 minutter men når jeg så åbner den
efter 3 timer står der stadig at den mangler 1 minut. Hvis jeg lader den stå
længe nok skal den nok blive færdig, men det er ikke sikkert at servicet er
tørt, og hvis det er er det sikkert bare fordi den har stået rigtig længe.
Under hele det sidste ("ekstra") stykke tid larmer den, som om der er en
pumpe eller lignende der kører konstant i den.

Jeg ved ikke hvordan tørring fungerer i en opvasker, men er der en
"tørremotor" der kan være defekt? Og hvorfor gik det først i udu på
autoprogrammet?

Takker

Keller

Fra : Mogens

Dato : 07-02-09 06:03

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvordan tørring fungerer i en opvasker, men er der en
> "tørremotor" der kan være defekt?

Det sidste hold vand opvarmes til typisk 60 grader. Varmen afsættes i
porcelæn, kniv og gafler, hvorefter vandet pupes ud. Den "opsparede" varme i
opvasken tørrer herefter det hele, og opvsken er klar.

Bliver din opvask hed/varm - det skal den. Hvis ikke er det
gennemstrømningsvandvarmen, der er defekt, men det passer så ikke helt med
din historie, som mere tyder på, at pumpen kører hele tiden - af een eller
anden grund...

Fra : Mogens

Dato : 07-02-09 06:06

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din historie, som mere tyder på, at pumpen kører hele tiden - af een eller

Forkert formulering idet en konstant kørende pumpe er tegn på, at der er
vand i maskinrummet på maskinen. Jeg skulle have skrevet "kører ofte"

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-02-09 08:26

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message

> Forkert formulering idet en konstant kørende pumpe er tegn på, at der er
> vand i maskinrummet på maskinen. Jeg skulle have skrevet "kører ofte"

Porcelænet er lige så varmt som det altid har været, hvis jeg åbner den
efter nogenlunde den tid det burde tage. Hvis jeg venter den ekstra time
eller sådan noget mens "pumpen" kører inden jeg giver op er det selvfølgelig
blevet en del koldere.

Mener du at det kan være fordi der er noget der er utæt at den kører
konstant? Vil det bevirke at tingene ikke tører ordentligt, eller er det
måske fordi den egentlig bliver afbrudt før tørrecyklussen går i gang? Kan
jeg selv tjekke om der er det der er galt ellerv skal jeg have fat i en
reparatør?

Takker

Keller

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 19:03

> [...]
> efter nogenlunde den tid det burde tage. Hvis jeg venter den ekstra time
> eller sådan noget mens "pumpen" kører inden jeg giver op er det

OK, så virker varmefunktionen, som den skal. Jeg forstår blot ikke, at
pumpen kører så lang tid.

> Mener du at det kan være fordi der er noget der er utæt at den kører
> konstant?

Svært at sige på distancen...

> [...]
> den egentlig bliver afbrudt før tørrecyklussen går i gang? Kan jeg selv
> tjekke om der er det der er galt ellerv skal jeg have fat i en reparatør?

Jeg vil tro, du er tæt på en reparatør - men måske Apollo har et råd, hvis
han læser dette her...

Fra : Carsten Keller

Dato : 10-02-09 08:35

> Jeg vil tro, du er tæt på en reparatør - men måske Apollo har et råd, hvis
> han læser dette her...

Det håber jeg så han gør. Men tak for budet.

Keller