Græsplæne (mos)..
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 09:45

Jeg har en del mos i min plæne og jeg må indrømme at jeg nok ikke har
gjort det optimalt mht. gødning de andrer år. Nu skal det være. Jeg har
før brugt en mosfjerne, men nu høre jeg at det er spildt arbejde - man
skal bare være ekstra rundhåndet med gødning af plænen. Kan den få for
meget?
--
And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again

Time - Pink Floyd

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-09 10:19

On Fri, 6 Feb 2009 09:44:42 +0100, Jesper Nielsen wrote:

> [...]
>før brugt en mosfjerne, men nu høre jeg at det er spildt arbejde - man
>skal bare være ekstra rundhåndet med gødning af plænen. Kan den få for

Jo bedre græsset trives, jo dårligere vil mosset trives.
Gødning har græsset selvfølgelig brug for, for at kunne trives godt.
Men pas også på med ikke at klippe græsset alt for kort. Især først på
året kan man få en del ud af at stille græsslåmaskinen et par takker op.

Græsset kan sagtens få for meget gødning.
Det tror jeg nu ikke sker, prisen på gødning er steget helt vildt det
sidste halve år. Helt op til 100%!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 06-02-09 10:56

> [...]
>
> Græsset kan sagtens få for meget gødning.
> Det tror jeg nu ikke sker, prisen på gødning er steget helt vildt det

Når skal jeg så starte gødningen? I Norge kalker mange oppå sneen.....(i et
stille håp at den skal smelte fortere... )

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-09 13:53

On Fri, 6 Feb 2009 10:55:37 +0100, "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk>
wrote:

>Når skal jeg så starte gødningen? I Norge kalker mange oppå sneen.....(i et
>stille håp at den skal smelte fortere... )

Først gøde når græsset begynder at gro. Dvs. en gang i starten af april
- midten af april.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-02-09 21:52

Mads Lie Jensen wrote:

> Først gøde når græsset begynder at gro. Dvs. en gang i starten af
> april - midten af april.

Lige som man kan starte for tidligt med gødskning, kan man også stoppe for
sent og derved gavne mosset til skade for græsset.

Når temperaturen dagen igennem ikke når over 10 grader i græshøjde, standser
græssets væksten. Men mosset gror lystigt videre indtil frosten kommer - og
udnytter den for sent udspredte gødning.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-09 09:27

On Fri, 6 Feb 2009 21:51:34 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> [...]
>græssets væksten. Men mosset gror lystigt videre indtil frosten kommer - og
>udnytter den for sent udspredte gødning.

Jeg har nu hørt at græs gror så længe jordtemperaturen er mindst 4
grader. Og jeg mener heller ikke at mos opfører sig som "rigtige"
planter, dvs. lever ekstra godt fordi der er givet gødning.

Men det er fornemmelser - dvs. ikke noget jeg på nogen måde vil hænges
op på.

Og du har ganske ret i at man ikke skla gøde for sent på sæsonen. Men de
sidste 2-3 år har græsset groet til langt ind i november.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-02-09 22:41

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg har nu hørt at græs gror så længe jordtemperaturen er mindst 4
> grader.

Jeg refererede hvad en anlægsgartner belærte mig om for 16 år siden, da jeg
en sæson havde et job som grælklipper.

> Og du har ganske ret i at man ikke skla gøde for sent på sæsonen. Men
> de sidste 2-3 år har græsset groet til langt ind i november.

Det ville jo heller ikke rigitg blive vinter før efter nytår. Men der gives
ingen garanti for en gentagelse til november.

Erik Ginnerskov

Fra : Mogens

Dato : 06-02-09 11:34

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Græsset kan sagtens få for meget gødning.
> Det tror jeg nu ikke sker, prisen på gødning er steget helt vildt det
Vi bor et sted med rigtig dårlig sandjord, og selv om jeg har gødet let
hver 3-4 uge, har sørget for kalkning etc., så er mosset bare håbløst.
Hvert forår er det en mosplæne med spredte græsstrå.

I sommers gav jeg jernvitriol, og det gjorde jeg også i oktober. Det har
betydet at mosset stort set er væk, og jeg håber at græsset derfor kan
få en bedre start på sæsonen til foråret, idet vi de tidligere år først
har haft en græsplæne igen omkring august/september.

Jeg tror dette virker, men ellers er man nok nødt til at få en
plænelufter sat i arbejde, så græsset har en reel chance i kampen mod
mosset.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 06-02-09 15:07

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror dette virker, men ellers er man nok nødt til at få en plænelufter
> sat i arbejde, så græsset har en reel chance i kampen mod mosset.

Da vi kjøpte vårt hus her i Viborg-egnen, var plenen mose og mere mose, og
mosegris. Vi engasjerte et firma til å anlegge ny plen, de rev opp den gamle
(og tv-kabelen med :-/ ) og sådde på nytt. Nu er plenen fri for mose på 3.
året. Og vi vil helst at den skal forbli uten!
Takk for hjelpen, Mads, vi har vært litt usikker på når vi skulle starte
gjødningen, men vi har nok lavet det riktig! Og ikke klipper vi kort! Min
mann kjøpte endelig sine lille, røde traktor han har ønsket seg siden han
var dreng, så han klipper så gjerne! )

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 21:16

On 2009-02-06 11:33:54 +0100, Mogens <mail@nomail.dk> said:

> [...]
>
> Jeg tror dette virker, men ellers er man nok nødt til at få en
> plænelufter sat i arbejde, så græsset har en reel chance i kampen mod

Jeg har sådan en man kan sætte i sin roterklipper, det kan være jeg
skal prøve igen for at lade græsset komme til sin ret? For sådan som
jeg ser det nu, virker det håbløs med alt det mos der er.. Og igen, er
det bare at gå i gang? Jeg har jernvitriol og vil gerne hælde det ud
over moset og lade det være i et par dage, derefter starte
plæneklipperen op med den mos-fjerner monteret.