Realkreditlån til danskere
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 05-02-09 10:07

Hvis man for flere år siden har købt (finansieret med realkreditlån)
en bolig i DK og efterfølgende har bosat sig i Norge, har man så
mulighed for at belåne friværdien på lige fod med alle andre danskere?
- Jeg er godt klar over, at man ikke har de samme muligheder for
rentefradrag, som bosiddende skatteborgere.

Står der noget sted noget om, at realkreditinstitutterne kun må låne
til borgere med dansk statsborgerskab eller de skal have bopæl i DK -
under forudsætning af at boligen ligger i DK?

PS: Jeg er ikke jurist, men har forsøgt at kigge i realkreditloven
uden held.

Fra : Knut

Dato : 05-02-09 18:51

Muligheden for optagelse af realkredit lån har ikke noget med din bopæl at
gøre - heller ikke selv om det er i udlandet.
Det interessante er om ejendommen (pantet) ligger i et område, som dækkes af
realkreditselskaberne.

Knut

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 05-02-09 12:57

Hej Knut

Jeg tror på dig, men ved du mere præcist, hvor det står formuleret ?

Fra : Knut

Dato : 05-02-09 21:25

Hej Knut

Jeg tror på dig, men ved du mere præcist, hvor det står formuleret ?

Prøv at læse din kreditforenings lånebetingelser!

Loven siger intet om det mig bekendt. Hele grundideen i realkredit er jo
netop at ejendommen står som pant for et lån - hvorfor lånet også max kan
udgøre 60% / 80% af aktuel værdi.
Debitoren er for så vidt ligegyldig, som andet end betaler i lånets
løbetid - derfor vil man typisk kreditvurdere denne ud fra en betragtning af
om det er sandsynligt at denne kan betale de løbende ydelser.
Dvs. man har sikkerhed for lånet i ejendommen såfremt debitoren viser sig
ikke at kunne betale - men man tager sine forholdsregler for at sikre
debitor kan være med fra starten.

Knut

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 06-02-09 04:08

Nogle danske realkreditinstitutter tilbyder f.eks. realkreditlån til
køb af boliger i Tyskland (Berlin).

Så noget kunne tyde på, at det eneste krav for reakreditselskabernes
udlån er, at de har pant i ejendommen. Herefter er det op til
selskabet, at vurdere i hvilke lande sikkerheden for pantet er sikker
nok.

Fra : Knut

Dato : 06-02-09 16:33

[...]

I princippet ja - på et tidspunkt gik flere af selskaberne blandt andet ind
i belåning af Dokkerne i London (ingen succes!)

Så vidt jeg ved holder de sig vist nok for tiden alle indenfor de danske
grænser - men sikker er jeg ikke.

Knut