Findeløn
Fra : Linde

Dato : 04-02-09 01:16

Hej Jura!

Her i weekenden var jeg ude for at miste min taske, indeholdende effekter
som pas, tegnedreng m. kreditkort+sygesikring, GPS, husnøgler, receptmedicin
og andre ting, der er gode at have med sig. Omstændighederne er tvivlsomme,
men i hvert fald resulterede det i en lørdag+søndag med telefonopkald, en
nervøs mandag på arbejde, indtil jeg kunne få skiftet min dørlås, plus en
del bondeanger. Tirsdag morgen (05:20!) blev jeg ringet op af den lokale
vagthavende, der havde fået min taske ind af et venligt avisbud. Tør jeg
sige, at resten af dagen var en af de gode, på trods af mandagens udgifter
til lås(der alligevel trængte lidt)!

Men, vagthavende sagde, at der ikke var krav om findeløn, så længe der ikke
var penge iblandt hittegodset, og at jeg derfor ikke skulle betale findeløn.
Faktisk lukkede han af for ideen som om, det ikke var en mulighed. Nu har
jeg læst lidt om findeløn, og kan godt se at det reelt er værdien af
hittegodset, eller et reelt kontantbeløb der betales 10% af, med mindre
visse forudsætninger gælder omkring findested o.a. Min taske var så omfattet
af disse forudsætninger om findested.

Tasken med indhold repræsenterer en betragtelig værdi (for mig, i hvert
fald), og jeg ønsker virkelig at påskønne finderens ærlighed, men har ikke
fået muligheden. Kan man ikke lave en eller anden form for indbetaling, der
på den måde går til den registrerede finder, altså udenom vagthavendes
vurdering af, hvad der er ret og rimeligt? Jeg behøver ikke nødvendigvis
kende finderens identitet.

Mvh
Linde

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-02-09 17:54

Følgende er skrevet af Linde:
> [...]
> på den måde går til den registrerede finder, altså udenom vagthavendes
> vurdering af, hvad der er ret og rimeligt? Jeg behøver ikke nødvendigvis

Det var mig der fandt den, så bare send pengene til mig.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Knut

Dato : 04-02-09 17:59

Nu er det jo ikke engang sikkert at vagthavende ved hvem der indleverede din
taske.
Jeg har da selv fundet eet Dankort for kort tid siden - det gik jeg da bare
ind og sagde de hellere måtte tage i deres varetægt. De aner ikke hvem jeg
er!!

Knut

Fra : Linde

Dato : 05-02-09 18:38

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har da selv fundet eet Dankort for kort tid siden - det gik jeg da
> bare ind og sagde de hellere måtte tage i deres varetægt. De aner ikke

Det kan selvfølgelig være tilfældet. Det nævnte vagthavende intet om, men
det virker som om det nemmeste vil være at ringe derover og høre ad. Men det
ville nu være godt at vide, at pengene ikke bare går i kaffekassen...selvom
jeg jo egentlig ville få lettet samvittigheden alligevel.

Mvh
Linde

Fra : oz3bto

Dato : 06-02-09 14:55

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vurdering af, hvad der er ret og rimeligt? Jeg behøver ikke nødvendigvis

Hvis politiet ved hvem finderen er vil de sm reglen gerne give dit tlf.
nummer e.l. til vedkommende såfremt du ikke har hemlig adr. e.l.

For nylig hjalp jeg en bondemand med at indfange nogen undslupne kvier midt
om natten .. politi osv. var indblandet
Bonden ville derefter gerne give os en flaske som tak for hjælpen og
kontaktede politiet som gav besked videre til os samt mandens tlf. nummer

Fra : Linde

Dato : 06-02-09 22:50

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Bonden ville derefter gerne give os en flaske som tak for hjælpen og
> kontaktede politiet som gav besked videre til os samt mandens tlf. nummer

Heh ja ok...et reelt stykke arbejde, kan jeg forestille mig. Men god ide
ellers, det må jeg prøve!

Mvh
Linde(som sælger et styks rund Ruko Garant 10 m. 3 nøgler og ubrugt
sikkerhedskort...)