"garanti" på brugte ting?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 13:59

Hej

I foråret 2006 lejede vi en opvaskemaskine.
Den 20/3-2007 valgte vi så at købe den i stedet, og blev enige om et beløb
med forretningen.
Vi fik dengang at vide, at der ikke var forskel i reklamationsretten om vi
valgte en helt ny maskine, eller valgte den som vi allerede havde stående,
eneste forskel var, at prisen på den brugte var lidt lavere.
Nu er maskinen så gået i stykker (kan ikke pumpe vandet ud til slut).
Jeg har så lige fundet papirerne frem på maskinen, men der står intet om
reklamationsret/garanti overhovedet.
Der står bare, udover firmanavn og mit navn, at det er en tidligere
udlejningsmodel og så står der prisen, intet andet.
Jeg har kontaktet forretningen i dag, men ham som har med den slags at gøre,
er der først i morgen, så han ringer tilbage der.
Men hvad er mine rettigheder i sådan en sag?
Gælder der 2 års reklamationsret på sådan en tidligere udlejningsmaskine?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jean

Dato : 03-02-09 14:48

Per Beer Hansen skrev:
> Gælder der 2 års reklamationsret på sådan en tidligere udlejningsmaskine?

Butikken kan aldrig stille dig dårligere end de 2 års reklamationsret, selv
på en brugt opvaskemaskine.

Mvh Jean.

Fra : Mogens Reinert-Stenf~

Dato : 03-02-09 15:55

Jean <ask@me> skrev:

>Butikken kan aldrig stille dig
>dårligere end de 2 års
>reklamationsret, selv
>på en brugt opvaskemaskine.

Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -

Herunder dækker reklamationsretten også til.
Ring til TÆNK på 7741 7741 på alle hverdage indtil ca. 15.
Jeg abbonérer selv på forbrugerbadet TÆNK (+tet)

Det er kun andre forbrugsgoder/varer, hvor der er 2 års garanti.
Reklamationsret er noget helt andet.

--
Venlig hilsen Mogens.
E-mail: tv-manden@besked.com

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-02-09 16:08

Mogens Reinert-Stenfeldt (slet IY3D7) wrote:
> Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -

Der er den eventuelle garanti, som forhandler og/eller fabrikant
har valgt at give ud over købelovens 2 års reklamationsret.
Der kan være alt fra ingen garanti til livsvarig garanti. Loven
stiller ingen krav om at der skal ydes garanti.

> Det er kun andre forbrugsgoder/varer, hvor der er 2 års garanti.

Der gælder helt det samme som ovenfor.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henning

Dato : 03-02-09 16:28

>Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -

Hvem har dog bildt dig det ind?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 03-02-09 17:24

On 03 Feb 2009 14:55:01 GMT, Mogens Reinert-Stenfeldt
<2407@IY3D7mail.tele.dk> (slet IY3D7) wrote:

>Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -
Dokumentation for denne påstand efterlyses.

>Herunder dækker reklamationsretten også til.
>Ring til TÆNK på 7741 7741 på alle hverdage indtil ca. 15.
>Jeg abbonérer selv på forbrugerbadet TÆNK (+tet)
Så burde du læse det.

>Det er kun andre forbrugsgoder/varer, hvor der er 2 års garanti.
>Reklamationsret er noget helt andet.
Mon ikke du skulle forholde dig i "lytte mode" et par måneder inden du
giver dig til at udtale dig så skråsikkert ?

/Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 17:28

"Mogens Reinert-Stenfeldt (slet IY3D7)" <2407@IY3D7mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:12336733360.689971198152779@dtext.news.tele.dk...

> Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -

Ja, det vil' bår vær dejlig
Men det har jeg dog ikke hørt noget om.
Vaskemaskinen som vi købte samtidigt med, den er der endda tegnet en ekstra
5 års forsikring på.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 16:40

Jean skrev:

> Butikken kan aldrig stille dig dårligere end de 2 års reklamationsret, selv
> på en brugt opvaskemaskine.

Korrekt. Den forskel der er ved køb af nyt og brugt er at en
mangel ved en brugt vare skal vurderes i forhold til varens
'normalstand'. Slid og problemer som er forventelige i forhold
til varens alder, er ikke mangler i lovens forstand.

--
Bertel

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 17:30

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 'normalstand'. Slid og problemer som er forventelige i forhold
> til varens alder, er ikke mangler i lovens forstand.

Maskinen ser ud som den dag vi fik den leveret, altså stort set som ny.
Den har også fungeret fejlfrit, lige indtil i forgårs.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 18:42

Per Beer Hansen skrev:

> Maskinen ser ud som den dag vi fik den leveret, altså stort set som ny.
> Den har også fungeret fejlfrit, lige indtil i forgårs.

Jeg vil slet ikke påtage mig at kloge i om den konkrete maskine
har en mangel. Det kræver sagkundskab og et kik på den. Jeg
skriver blot hvordan loven og principperne er.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-02-09 18:43

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Maskinen ser ud som den dag vi fik den leveret, altså stort set som ny.
> Den har også fungeret fejlfrit, lige indtil i forgårs.

Sikkert nok, - I har jo passet pænt på den
Men der er altså tale om en maskine som snart er tre år gammel og en
eventuel fejl skal vurderes i den sammenhæng.
Hvis det er almindeligt, at en maskine af den type kan få den slags
problemer efter knap tre år, så er det ikke en mangel.

Jeg ved absolut ikke nok om opvaskemaksiner og deres levetid til at kunne
anlægge den vurdering.
I må tale med sælger, evt. en anden fagkyndig eller Forbrugerklagenævnet,
hvis I mener at kunne have en sag i, at den ikke skal gå i stykker efter tre
år.

Den endelige vurdering af, om der er tale om en mangel i købelovens forstand
afhænger jo også af, hvad det egentlig er, der forårsager problemet.

/Per

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 19:03

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Sikkert nok, - I har jo passet pænt på den

Ja selvfølgeligt, det er jo mit kæreste eje

> [...]
>
> Den endelige vurdering af, om der er tale om en mangel i købelovens
> forstand afhænger jo også af, hvad det egentlig er, der forårsager

OK, tak for svaret, jeg ved dog heller ikke noget om den slags maskiner, så
om 3 års levetid bare er det alm. for sådan en, det må vi jo prøve at finde
ud af.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 17:26

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> Butikken kan aldrig stille dig dårligere end de 2 års reklamationsret,
> selv på en brugt opvaskemaskine.

Det regnede jeg heller ikke med, men venter lige og ser hvad forretningen
siger i morgen.
I så fald at der stadig er reklamationsret på maskinen, og det så f.eks.
viser sig, at det er f.eks. en pumpe der er stået af, er der så noget med at
jeg skal bevise at fejlen var der på købstidspunktet?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 18:46

Per Beer Hansen skrev:

> I så fald at der stadig er reklamationsret på maskinen, og det så f.eks.
> viser sig, at det er f.eks. en pumpe der er stået af, er der så noget med at
> jeg skal bevise at fejlen var der på købstidspunktet?

Hvis salget skete for over 6 måneder siden, ligger bevisbyrden
hos dig. Det gjorde en del firmaer et stort nummer ud af da loven
var ny og de var barnagtigt sure over at der var ændret en smule
på reglerne.

Jeg ved ikke ret meget om vaskemaskiner, så jeg skriver lidt
hypotetisk.

Hvis man med rimelighed kan forvente at pumpen holder meget
længere end den har gjort, så 'beviser' i at den har haft en
indbygget fejl ved at meddele sælger at pumpen er stået af selv
om I ikke har kastet rundt med maskinen eller mishandlet den på
anden vis. En pumpe skal kunne holde til at blive brugt normalt,
og kan den ikke det, så har den haft en fejl på købstidspunktet.

Andet er der ikke i det med bevise.

--
Bertel

Fra : Mogens Reinert-Stenf~

Dato : 03-02-09 22:45

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-09 02:12

slet IY3D7 skrev:

> Ah! Ah! Der er, på alle hvidevarer, uanset hvilke, 5 års garanti på -

Det bliver ikke mere rigtigt af at du gentager det.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-02-09 09:10

Mogens Reinert-Stenfeldt (slet IY3D7) skrev:

> [...]
> Jeg abbonérer selv på forbrugerbadet TÆNK (+tet)
>
> Det er kun andre forbrugsgoder/varer, hvor der er 2 års garanti.

Så vidt jeg ved er du allerede blevet gjort opmærksom på at det er
rablende forkert, så kan du ikke bare sidde stille indtil der kommer
et spørgmål du er i stand til at svare på ?

Jesper

Fra : Henning

Dato : 03-02-09 18:08

>Nu er maskinen så gået i stykker (kan ikke pumpe vandet ud til slut).

Check lige om konen mangler en af sine bøjler i en bh, det er en
typisk fejl. Og her dækker hverken garanti eller reklamationsret, hvis
det er den der spærrer pumpen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 18:30

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Check lige om konen mangler en af sine bøjler i en bh, det er en
> typisk fejl. Og her dækker hverken garanti eller reklamationsret, hvis
> det er den der spærrer pumpen.

Konen vasker ikke sine BH'er i opvaskemaskinen
Men ellers tak for rådet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : JBH

Dato : 03-02-09 19:26

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Konen vasker ikke sine BH'er i opvaskemaskinen
> Men ellers tak for rådet.

Du har naturligvis haft "sien" i bunden af maskinen løftet og checket at
der ikke sidder et eller andet og blokerer afløbspumpen. (En tændstik, et
stykke glas e.l)

mvh
JBH

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 20:47

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du har naturligvis haft "sien" i bunden af maskinen løftet og checket at
> der ikke sidder et eller andet og blokerer afløbspumpen. (En tændstik, et
> stykke glas e.l)

Jeps, det gør vi jævnligt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henning

Dato : 03-02-09 20:02

On Tue, 3 Feb 2009 18:29:58 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

>Konen vasker ikke sine BH'er i opvaskemaskinen
>Men ellers tak for rådet.

Ok ok ok... Overså lige den med _op_vaske...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-09 20:48

> Ok ok ok... Overså lige den med _op_vaske...

Alt forladt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport