Pantebrev/restgæld i bil - hvordan?
Fra : Henrik B. Schmidt

Dato : 02-02-09 14:46

Hejsa.

Hvis der i en bil, af banken, er tegnet et ejerpantebrev (med
håndpantsætning), hvordan/hvornår forsvinder det så?

Lad os sige at følgende:

Pantebrevet lyder på Kr. 100.000,-
Restgælden lyder på Kr. 250.000,-
Bilen sælges for Kr. 200.000,-

Hvis man kommer med de 100.000,- er pantebrevet så ude af verden? Har
man krav på det? Mode selvfølgelig at man så evt. laver et nyt lån på
restbeløbet?
Kan banken evt. modsætte sig salg, hvis f.eks. restgælden ikke mødes
100%?

M.v.h.

Fra : Henning

Dato : 02-02-09 16:34

On 02 Feb 2009 13:46:18 GMT, Henrik B. Schmidt <saab@G1CZEtdcadsl.dk>
(slet G1CZE) wrote:

> [...]
>restbeløbet?
>Kan banken evt. modsætte sig salg, hvis f.eks. restgælden ikke mødes
Banken har pant i bilen og intet andet. Kan du derfor ikke ved salg få
ind hvad du skylder, går du i stedet i banken og afleverer bilen. Så
er det deres problem.
Ovennævte er frit efter hukommelsen fra en FDM-artikel for år tilbage.
Hvordan virkeligheden er ved jeg ikke. Men det er vist en af årsagerne
til at man ikke længere kan lave den slags lån.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-02-09 18:21

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Banken har pant i bilen og intet andet. Kan du derfor ikke ved salg få
> ind hvad du skylder, går du i stedet i banken og afleverer bilen. Så
> er det deres problem.

Nej, banken har pant i bilen og hvis du ikke kan betale så kan de sælge
bilen på dine vegne for at nedbringe din gæld. Giver det overskud får du
pengene udbetalt.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-09 18:29

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, banken har pant i bilen og hvis du ikke kan betale så kan de sælge
> bilen på dine vegne for at nedbringe din gæld. Giver det overskud får du
> pengene udbetalt.

Ok, men det besvarer ikke mit spørgsmål: Kan man ved kun at opnå en pris som
under restgælden, få fjernet ejerpantebrevet?

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Knut

Dato : 02-02-09 19:03

Pantebrevet dækker formentlig de 'yderste kroner' i dit lån - altså de mest
usikre.
Du skal derfor have lånet bragt helt ud af verden før pantet bortfalder.

Knut