Nogen der har info om bio ovne?
Fra : Morten P

Dato : 05-02-09 08:39

Man kan få nogle bio pejse, som anvender bio ethanol til optænding.

En kop bio ethanol skulle vare 1.5 time.

En lister koster 35 kroner.

Mne kan man ikke bare anvende normal husholdningssprit?

Lugter de her pejse?

Findes der alternative pejse, f.eks. gas som ligner en pejs men bare kører
på normal gas?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-02-09 15:54

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
> Man kan få nogle bio pejse, som anvender bio ethanol til optænding.
>
> En kop bio ethanol skulle vare 1.5 time.
>
> En lister koster 35 kroner.
>
> Mne kan man ikke bare anvende normal husholdningssprit?

Den første del tror jeg jeg kan svare sikkert ja til.
Jeg er også ret sikker på at det ikke lugter, men jeg tvivler godt nok på at
du får ret meget varme med den mængde sprit.
Husk at hvis noget lyder til at være for godt til at være sandt så er det
fordi det er løgn!!
Sprit vil nok være den absolut dyreste energikilde der findes tror jeg. Det
kan godt være lortet kan brænde i 1.5 time men hvor meget varme bliver der
produceret? Et fyrfadslys til mindre end en krone kan også brænde i 1.5
time.

Steen.

Fra : Lars

Dato : 05-02-09 19:58

Morten P skrev:
> [...]
>
> Lugter de her pejse?
>
> Findes der alternative pejse, f.eks. gas som ligner en pejs men bare kører

Hvad vil du opnå - opvarmning eller pejselook?

Pejse med bioethanol er for det meste til pynt - og da ethanolen brænder
på en anden måde end sprit, så får du ikke de samme flammer og dermed
heller ikke den samme effekt.

På flere af dem kan man regulere flammen og dermed også forbruget, så
den holder noget længere end 12,5 time pr. liter. Og køber du 10-12
liter ad gangen kan du få det til ca. 20 kr. pr. liter.

Er du ude efter opvarming er du bedre tjent med en petroleumskamin eller
en gasvarmeovn, selv om pyntepejsen selvfølgelig også afgiver varme.

Fra : Morten P

Dato : 05-02-09 20:55

> Hvad vil du opnå - opvarmning eller pejselook?

Begge dele.

> Er du ude efter opvarming er du bedre tjent med en petroleumskamin eller
> en gasvarmeovn, selv om pyntepejsen selvfølgelig også afgiver varme.

Har haft en Zibro petroleumskamin. Det var ikke sjovt!

Gasvarmeovn har jeg også haft, men vil gerne have den pynter og spreder mere
hygge og det gør de her bio ovne jo.

Men mon ikke de varmer noget alligevel

Fra : Lars

Dato : 06-02-09 17:45

Morten P skrev:

> Har haft en Zibro petroleumskamin. Det var ikke sjovt!
>
> Gasvarmeovn har jeg også haft, men vil gerne have den pynter og spreder mere
> hygge og det gør de her bio ovne jo.
>
> Men mon ikke de varmer noget alligevel

Jo, de afgiver selvfølgelig varme - det er jo nærmest en stor olielampe.
Men de er ikke meget bevendt til egentlig opvarmning. Og i hvert fald
ikke økonomiske i brug.

Du kunne overveje en gaspejs, som du selv er inde på, men det er en
noget anden prisklasse (+10.000 kr.) end de fleste bio-pejse. Til dem
kan man også få noget keramisk "pejsebrænde", så det tilnærmelsesvis
ligner den ægte vare. En del af dem kræver aftræk til det fri.

Hvad med en kombination - en lille biopejs for hyggens skyld, og så
noget andet udstyr beregnet til ordentlig rumopvarmning?

Eller en "grim" mellemting som denne:

http://www.neergaard.com/webshop/pages/produktvisning.asp?itemGuid=353499&itemGroupGuid=2750

Fra : Henk

Dato : 11-02-09 14:52

Morten P wrote:

> [...]
>
> Gasvarmeovn har jeg også haft, men vil gerne have den pynter og
> spreder mere hygge og det gør de her bio ovne jo.

Hej

Alene besvaret ud fra egne erfaringer:
De billigste bio-ovne har 2 - 3 kopper der kan indeholde 2 - 2,5 dl
bioethanol. Brændtiden for en fyldt kop er omkring 1,5 time. Jeg anvender
alm. bioethanol, det findes også som gel, det kan være det har en betydning
for brændtiden (måske længere).
Bioethanol køber jeg på nettet i 10 liters dunke til ca. 250.- pr. liter.
Dog har jeg pt. et større lager da Aldi ved et par lejligheder har solgt det
for 17.- pr. liter.
Min biopejs hænger udendørs i en uisoleret udestue (orangeri) og er kun
tiltænkt opgaven med at hygge og varme lidt i de kølige forårs- og
efterårsaftener, hvilket den uden problemer klarer med kun 1 bæger tændt.
Men her ved nytårstid (du kan godt huske det var koldt, ikke) brugte jeg den
i forbindelse med noget fest og den holdt fint 17 - 18 grader med alle 3
bægre. Hvis den havde været indendørs så havde jeg virkelig fået varme for
pengene så jo, der kan bestemt varme igennem.
Ulemper, udover prisen på brændslet:
Tjah, som al anden brug af åben ild kræver den en vis for frisklufttilførsel
da den forbruger luftens ilt. Der kan være en lille smule lugt ved opstart
(men jeg er ikke sikker på det stammer fra bioethanolen, måske fra det
opvarmede metal) men intet når den er kommet i gang.
Og til slut. MAN FYRER ALDRIG MED SPRIT I EN BIOPEJS. Faren for en
eksplotionslignende brand er voldsomt overhængende.

Håber du blev klogere......

Mvh.
Henk

--