Et loop-spørgsmål. (Reager ud fra hvad der~
Fra : Janus Høi

Dato : 05-02-09 15:17

Dette er et rigtig dumt spørgsmål, som jeg helt har stirret nmig blind
på.

Meget forenklet, kan jeg fortælle, at jeg har nogle input i en
database.
Nogle har samme reference-id og skal derfor have samme løbenummer.
(Det er til en gantt-graf, og løbenummeret har noget at gøre med
positioneringen i grafen. Det skal derfor begynde med "0" og
efterfølges af fortløbende numre, for ikke at blive underligt at se
på.)

Se eventuelt en gantt-graf her:
http://www.aditus.nu/jpgraph/features_gallery.php#GanttPlots

Som det kører nu, trækker jeg godt nok det hele ud, men selvom om
opslagene i databasen har samme reference, giver den et nyt løbenummer
til hver entry.

Database-tabellen "ferieplan" kan eksempelvis indeholde:

| person_id | ferie_start | ferie_slut |
| 3 | 15-06-2009 | 27-06-2009 |
| 9 | 10-07-2009 | 24-07-2009 |
| 10 | 01-07-2009 | 08-07-2009 |
| 3 | 12-09-2009 | 26-09-2009 |

Som man kan se, har person nummer 3 tankt sig at afholde to
ferieperioder.

Nedenstående eksempel er nok lidt svært at gennemskue, når det er
trukket ud af sin helhed, men jeg har forsøgt at simplificere det, så
det er mere overskueligt.

-- Eksempel--
$position=0; // Løbenummeret begynder med 0 (det er første plads i
grafen)
$query ="SELECT person_id, ferie_start, ferie_slut FROM ferieplan
ORDER BY person_id";
$sql = mysql_query($query);
while ($raekker = mysql_fetch_array($sql))
{
extract($raekker);

// Det er her man indsætter positionen i grafen ("$position")
$activity[$person_id] = new GanttBar ($position,$person_id,
$ferie_start, $ferie_slut);

// Og så laver jeg den velkendte tilføjelse, så næste udtræk får
næste linie
$position++;
}

-- Eksempel slut--

Ovenstående virker, men desværre får person nummer 3 jo så tildelt to
positioner. Der skulle de to database-output gerne have haftn samme
positionsnummer.

Håber I kan følge mig.

Jeg tænker, at løsningen må være noget i retning af at lave en if-
sætning der omkranser

$position++;

med betydningen "Hvis næste person_id er anderledes end denne, så skal
der lægges en enkelt til '$position', ellers skal den bare køre løkken
igennem med samme værdi i '$position'.. "

Men hvordan gør man dét?
Og er det overhovedet det der skal gøres?
--
Janus

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-02-09 00:27

Janus Høi <newsgroup@hjerteknuser.dk> writes:

> [...]
> igennem med samme værdi i '$position'.. "
>
> Men hvordan gør man dét?
> Og er det overhovedet det der skal gøres?

Du bliver nødt til at 'huske' hvilken person_id du sidst havde fat i. F.eks :

if ($prev_person_id != $person_id) {
$position++;
$prev_person_id = $person_id;
}

Du skal så huske at initialisere $prev_person_id til noget som
$person_id aldrig kan blive, f.eks -1.

Kai

Fra : Janus Høi

Dato : 07-02-09 10:50

On 6 Feb., 00:27, Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
>   $prev_person_id = $person_id;
>
> }
>
> Du skal så huske at initialisere $prev_person_id til noget som

Tak.
Det bragte mig videre. Jeg har ikke lige fået reageret før nu, for jeg
har kæmpet med at få det til at virke.
Nu har jeg bare et underligt problem.

Jeg har lige lagt et eksempel op her:
PNG-eksempel:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=image&file=gantt.png
PHP-eksempel (i .txt):
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=gantt.txt

Som man kan se på billedet, laver den dobbeltudtræk på det hele og
'fletter' dem.

Gantt-bar'en for Person_id nummer 45 får tildelt plads ($i) nummer 0
og nummer 1
Gantt-bar'en for Person_id nummer 46 får tildelt plads ($i) nummer 1
og nummer 2
Gantt-bar'en for Person_id nummer 47 får tildelt plads ($i) nummer 2
og nummer 3

Den skulle jo kun give en plads til hver Person_id..

Jeg kan ikke lige gennemskue hvor i løkken det går galt.