Gear olie
Fra : hans poulsen

Dato : 04-02-09 23:19

Hvad er forskellen på automatgear olie og manuel gear olie
dels smøre enskaber
Hans.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-02-09 23:27

hans poulsen skrev:
> Hvad er forskellen på automatgear olie og manuel gear olie
> dels smøre enskaber

Det ønsker du ikke at vide. Så bare du bruger den rigtige type skal det
nok gå.

--
Niels

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-09 23:31

hans poulsen skrev:
> Hvad er forskellen på automatgear olie og manuel gear olie
> dels smøre enskaber

Ja, blandt andet. Men også luft og farve.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-09 23:32

Ib Jakobsen skriver:

> Ja, blandt andet. Men også luft og farve.

Luft ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-02-09 17:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>

> Luft ?

Der skulle have stået luGt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-09 17:28

Ib Jakobsen skriver:

> Der skulle have stået luGt.

Tænkte det sku nok. Den sidste gearolie jeg har set med luft i havde
skum på toppen.....

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-02-09 23:41

De to produkter er så forskellige, at en ombytning givet vis vil tage livet
af såvel den automatiske- som den manuelle gearkasse.
Automatgearkasseolie er vist nærmest en hydralic-olie.

Kim

Fra : alexbo

Dato : 04-02-09 23:47

"hans poulsen" skrev

> Hvad er forskellen på automatgear olie og manuel gear olie
> dels smøre enskaber

Automatolien er tyndere end den almindelige, den er mere til den hydraliske
side, d.v.s egnet til at lave tryk, det er dette tryk der bruges i
momentomformeren, den bruges også til styreservoen.
Man kan uden videre bruge automatolie i en manuel, men ikke det omvendte,
ofte hvis gearskiftet går lidt tungt kan man fordel skifte fra alm. til
automatgearolie.

Men oliefilmen på den alm. er stærkere end på aut. så har motoren stort
moment ville jeg nok fraråde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-09 23:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Men oliefilmen på den alm. er stærkere end på aut. så har motoren stort
>moment ville jeg nok fraråde.

Hvis olien i en tomatkasse, kan holde til et moment omkring de 600Nm -
går det nok også i en manuel kasse ;)
--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 05-02-09 00:57

alexbo skrev:
> [...]
> side, d.v.s egnet til at lave tryk, det er dette tryk der bruges i
> momentomformeren, den bruges også til styreservoen.

Og hele automatikken er i grunden én stor hydraulikventil!

--
Armand.