FaceBook vil sælge fakta om dig
Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-09 09:56

<http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article642046.ece>

Hvorfra jeg citerer:

Facebook's ejere har planer om at udnytte de umådelige mængder af intime
oplysninger, dets 150 millioner brugere har lagt ind på det sociale
netværk.

Hvor andre netsteder reklamerer med, at personlige oplysninger aldrig
vil blive brugt eller solgt til tredjemand, går Facebook nu den modsatte
vej og sætter salget af brugernes intime oplysninger i system.

Oplysninger er 87 milliarder værd
Og oplysningerne skal skæppe i Facebooks pengekasse, som er temmelig
slunken på grund af finanskrisen og reducerede annonceindtægter.

Brugernes oplysninger skal nemlig skaffe indtægter fra salg af dem i
første omgang, og sidenhen kommer der atter indtægter fra de
virksomheder, der målretter deres reklamer tilbage mod Facebooks
brugere.

Mulighederne er formidable rent økonomisk. Ifølge den engelske avis The
Telegraph er værdien af de oplysninger Facebooks brugere har lagt ind
omkring 15 milliarder dollar eller 87 milliarder kroner.

Målrettede reklamer
Køb af oplysningerne vil sætte multinationale og andre selskaber i stand
til selektivt at målrette reklamer til hver enkelt af Facebook-brugerne
alt efter hvad den enkelte har fortalt om sig selv, sit køn,
ægteskabelige status, alder, seksualitet, foretrukne mærkevarer,
opholdssteder og lignende.

===

Ja, man skal være forsigtige med hvilke oplysninger, man fodrer FaceBook
med ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-02-09 10:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article642046.ece>

Er der nogen som ved hvor stor en organisation Facebook kræver? For det
irriterer mig med denne kapitalisering af borgerne, så det kunne være
rart om man kunne designe en mere demokratisk løsning.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 10:32

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er der nogen som ved hvor stor en organisation Facebook kræver? For det
> irriterer mig med denne kapitalisering af borgerne, så det kunne være
> rart om man kunne designe en mere demokratisk løsning.

Faktum er bare at det koster en fantastisk masse penge at lave så store
sites som f.eks. Facebook, Digg etc.

Det kræver gigantiske serverfarme, programmørerer etc. etc.

Den eneste anden måde er at gøre det til brugerbetaling .. men det er
der jo ingen der vil ... folk forventer at få alting gratis .. så må de
bare betale på en anden måde, f.eks. med deres personlige oplysninger.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-02-09 11:21

> [...]
> der jo ingen der vil ... folk forventer at få alting gratis .. så må de
> bare betale på en anden måde, f.eks. med deres personlige oplysninger.

Det lyder jo enomrt, og forklarer måske også hvorfor Google har afholdt
sig fra dette?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 11:28

> Det lyder jo enomrt, og forklarer måske også hvorfor Google har afholdt
> sig fra dette?

Google lever også af annoncer, og google skal nok på en eller anden måde
følge med i hvad du søger efter og presentere de rigtige annoncer for
dig.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-02-09 11:35

> Google lever også af annoncer, og google skal nok på en eller anden måde
> følge med i hvad du søger efter og presentere de rigtige annoncer for
> dig.

Jeg tænkte på de har afholdt sig fra at lave Facebook-lignende
applikation, hvilket undrer mig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 13:22

> Jeg tænkte på de har afholdt sig fra at lave Facebook-lignende
> applikation, hvilket undrer mig.

De har/har haft gang i diverse "social media" netværk gennem tiden ..
bare ikke nødvendigvis under Google branded ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-02-09 15:40

On 2009-02-05 13:21:47 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> De har/har haft gang i diverse "social media" netværk gennem tiden ..
> bare ikke nødvendigvis under Google branded ..

De har da i mange år brugt resoucer på at drive Google Groups, som også
spiller sammen med UseNet.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 15:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> De har da i mange år brugt resoucer på at drive Google Groups, som også
> spiller sammen med UseNet.

Groups er den "gammeldags" måde at lave sociale netværk ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 05-02-09 16:54

On 2009-02-05 15:53:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Groups er den "gammeldags" måde at lave sociale netværk ...
>
> /thomas

Er det ikke Google der driver Orkut?
Noget socialt halløj, der aldrig slog igennem i Europa, men som er
brandvarmt i Brasilien og den slags portogisisk-talende lande

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 16:56

Steen <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Er det ikke Google der driver Orkut?
> Noget socialt halløj, der aldrig slog igennem i Europa, men som er
> brandvarmt i Brasilien og den slags portogisisk-talende lande

Jo ,.. den bruger ihvertfald Google Accounts ...

=thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-02-09 15:55

On 2009-02-05 11:27:56 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Google lever også af annoncer, og google skal nok på en eller anden måde
> følge med i hvad du søger efter og presentere de rigtige annoncer for
> dig.

Det er korrekt, at Google i et eller andet omfang bruger de emner du
har søgt på, når de målretter deres annoncer på de web-sites som du
besøger, men hvis du lader din webbrowser slette cookies, så kan Google
ikke holde styr på hvem du er...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-02-09 15:51

On 2009-02-05 10:27:38 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Er der nogen som ved hvor stor en organisation Facebook kræver? For det
> irriterer mig med denne kapitalisering af borgerne, så det kunne være
> rart om man kunne designe en mere demokratisk løsning.

Det vil nok kræve et par dygtige software ingeniører og en to-tre
programører at udvikle og vedligeholde et tilsvarende web-site, og det
nok vil kræve hardware for 4-5 mill. kroner at håndtere 150 mill
brugere, dertil kommer en årlig udgift til serverrum, el, og en kraftig
internetforbindelse.

Min søn og to af hans venner driver www.speek.dk - det har de stille
roligt bygget op, og det har vel omkring 120.000 brugere, og kører på
hardware for ca. 40-50.000,- kroner

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 16:12

> [...]

> nok vil kræve hardware for 4-5 mill. kroner at håndtere 150 mill
> brugere, dertil kommer en årlig udgift til serverrum, el, og en kraftig

Du kan godt gange det beløb med 10 eller 20.. derudover er det ikke nok
med ét server rum eller én internetforbindelse ... du skal have det
spredt over 3 eller 4 lokationer, hver med flere redudante links ...

> Min søn og to af hans venner driver www.speek.dk - det har de stille
> roligt bygget op, og det har vel omkring 120.000 brugere, og kører på
> hardware for ca. 40-50.000,- kroner

Jeg vil godt vædde at deres site crasher hvis de havde 120.000 samtidige
brugere ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-09 12:57

On 2009-02-05 16:11:33 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du kan godt gange det beløb med 10 eller 20.. derudover er det ikke nok
> med ét server rum eller én internetforbindelse ... du skal have det
> spredt over 3 eller 4 lokationer, hver med flere redudante links ...

Prøv lige at læse på hvordan Google er bygget op, og deres servere
håndterer med garanti mere end 100.000 gange så mange databaseopslag
pr. døgn, som fjæsbog gør.

> Jeg vil godt vædde at deres site crasher hvis de havde 120.000 samtidige
> brugere ...

Et community oplever aldrig, at at alle deres brugere er on-line på
samme tid, det maximale ligger nok omkring 20-25%, og disse brugere
laver jo ikke samtidige databasekald.

Jeg kan i øvrigt oplyse dig, at det kun kræver nogle få web-servere at
håndtere 120.000 samtidige brugere, det er derimod læse og skrive
hastighedden på harddiskene i database-serverne som er flaskehalsen,
men en løsning er, at udstyre database-serverne med så meget RAM, at de
kan cache hele databasen i RAM.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-09 13:05

> [...]

> Prøv lige at læse på hvordan Google er bygget op, og deres servere
> håndterer med garanti mere end 100.000 gange så mange databaseopslag

eh, ja, noget der ligner et par hundredetusinde maskiner fordelt på
flere datacentre ...

> [...]
> hastighedden på harddiskene i database-serverne som er flaskehalsen,
> men en løsning er, at udstyre database-serverne med så meget RAM, at de

Jeg siger ikke det er problem at lave et system der kan håndtere mange
brugere ... men det bliver kompliceret når det også skal være
fejltollerant ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-09 14:00

On 2009-02-06 13:05:15 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> eh, ja, noget der ligner et par hundredetusinde maskiner fordelt på
> flere datacentre ...

Du tager fejl, sidst jeg læste om hardwaren til Googles websøgemaskine,
så var der 4 store datacentre, 2 i USA, 1 i Europa og 1 i Asien, og
hvert datacenter indeholder 7-8.000 "maskiner", for det er ikke
dedikerede server maskiner til rack montage, men derimod lav-pris PC
komponenter, der er hængt op i stativer ved hjælp velcro bånd.

Og ja, Google har mere end 4 datacentre, med de kører andre tjenester
G-mail, Google maps, Google Earth, o.s.v....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-09 14:04

> [...]

> Og ja, Google har mere end 4 datacentre, med de kører andre tjenester
> G-mail, Google maps, Google Earth, o.s.v....

tja .. eftersom google ikke fortæller om hvordan deres infrastruktur er
opygget i detaljer finder vi aldrig ud af hvem der har ret ...

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-02-09 23:24

Ja, eller http://24.dk/article.jsp?articleId=4291

> Ja, man skal være forsigtige med hvilke oplysninger, man fodrer FaceBook
> med ...

Selvfølgelig. Men hvis man vil slette sin profil er der ikke nogen
umiddelbart tilgængelig vejledning hos Facebook.

Har du eller andre her en opskrift?

P.S. jo, jeg kender godt den Facebook gruppe med udganspunkt i Aalborg
(Uni.), der angiver en måde, men er der en direkte adgang til Firmaet
Facebook, som kan forpligte dem til at respektere en udmelding/sletning?

P.P.S.: man kunne vel bare skrive nogle af de forbudte ord på
amerikansk? Præsidenten er en f-ordet n-ordet? Eller noget om
seksualitet? De er jo sarte, de amerikanere En dukkefabrikant i USA
har tilbagekaldt to dukker, som havde navn efter de to Obamadøtre -
dukkerne har nu fået nye navne. Ak, ja.
Selvfølgelig er der en risiko ved af bruge de forbudte ord: jeg ryger
lige ned i overvågningssamfundets overvågningsliste. Men der står jeg nu
nok i forvejen

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-09 23:32

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ja, eller http://24.dk/article.jsp?articleId=4291

> Selvfølgelig. Men hvis man vil slette sin profil er der ikke nogen
> umiddelbart tilgængelig vejledning hos Facebook.
>
> Har du eller andre her en opskrift?

den er postet list længere nede .. og det står som nr. 3 på deres FAQ
også ...

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 06-02-09 12:15

> den er postet list længere nede .. og det står som nr. 3 på deres FAQ
> også ...

Tak, Thomas. Jeg har lige fået øje på den.

--
v.h.,
Mich.