Vælg database med radio button
Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 05-02-09 13:51

Hej,

Jeg er i fuld gang med min "reference" side. Jeg skal have listet
referencerne alfabetisk, men de skal også sorteres i kategorier
udfra hvilke slags kunde (bands, festivaler, spillesteder etc) de
er.

Jeg er kommet op med den løsning at jeg laver en database for de
enkelte kategorier, og når man så skal oprette en ny reference
skal man også vælge kategorien i formen.

KODE:

<form id="opret_form" action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'];
?>" method="post" name="opret_form">
<input type="radio" name="kategori" value="bands" >Bands/Solister
<input type="radio" name="kategori" value="festival" >Festivaler
<input type="radio" name="kategori" value="teater"
>Teater/Musical
<input type="radio" name="kategori" value="firmaer" >Firmaer
<input type="radio" name="kategori" value="spillesteder"
>Spillesteder
<input class="submit" type="submit" value="Opret">
</form>

/KODE

Kan jeg få "value" fra radio buttons sat ind i den linie hvor jeg
vælger database?

Altså i:

$sql = "INSERT INTO "XXX" SET

Mange tak

/Frederik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-02-09 14:13

Frederik Junkuhn wrote:
> Jeg er kommet op med den løsning at jeg laver en database for de
> enkelte kategorier, og når man så skal oprette en ny reference
> skal man også vælge kategorien i formen.

Nu regner med med du mener *tabel* og ikke *database*. Der er flere
tabeller i hver database.

> [...]
> </form>
>
> /KODE
>
> Kan jeg få "value" fra radio buttons sat ind i den linie hvor jeg

$_POST['kategori'];

> $sql = "INSERT INTO "XXX" SET

Lidt forkert syntax... men den nemme er noget ala

$tbl = $_POST['kategori'];
$sql = "INSERT INTO ".$tbl." (foo,bar) VALUES ('a','b')";

Men forstår ikke hvorfor du ikke blot laver et ekstra felt i tabellen
der hedder kategori? De ville gøre langt mere fleksibelt i fremtiden - i
stedet for at have X antal ens tabeller.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 05-02-09 14:20

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> der hedder kategori? De ville gøre langt mere fleksibelt i fremtiden - i
> stedet for at have X antal ens tabeller.

Det var også min første plan, men så sad jeg fast, og udtænkte denne geniale
en.

Men hvis jeg laver et felt til (kategori) ville min kode så skulle være:

(SELECT * FROM referencer WHERE kategori bands) ?

Og jeg skal stadig have dem delt op efter forbogstav, så jeg skal vel bruge:

" WHERE navn like 'j%'") " også?

- og hvordan for jeg flettet de to forespørgelser sammen?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-02-09 14:56

Frederik Junkuhn wrote:
> Det var også min første plan, men så sad jeg fast, og udtænkte denne geniale
> en.

Problemet er du åbner for en masse opdatering + eventuelle problemer.
F.eks. hvis du på et senere tidspunkt ønsker at tilføje et ekstra felt
skal du gøre det i mange tabeller - istedet for en enkelt...

> Men hvis jeg laver et felt til (kategori) ville min kode så skulle være:
>
> (SELECT * FROM referencer WHERE kategori bands) ?

Ja næsten...

$sql = "SELECT * FROM referencer WHERE kategori = 'bands'";

hvis du f.eks. ønsker både festival og spillesteder kan det gøres via
$sql = "SELECT * FROM referencer WHERE
kategori = 'festival' OR kategoru = 'spillesteder'";

> Og jeg skal stadig have dem delt op efter forbogstav, så jeg skal vel bruge:
>
> " WHERE navn like 'j%'") " også?

Jep... hvis det er sådan du har delt det op :)

f.eks.

Med ovenstående eksempler ville det blive:
$sql = "SELECT * FROM referencer WHERE
kategori = 'bands' AND navn LIKE '%j'";

og ved 2 kategorier skal du have et () rundt om OR.
$sql = "SELECT * FROM referencer WHERE navn LIKE '%j' AND
(kategori = 'festival' OR kategoru = 'spillesteder')";

> - og hvordan for jeg flettet de to forespørgelser sammen?

Som ovenfor :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-02-09 14:57

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
> $sql = "SELECT * FROM referencer WHERE navn LIKE '%j' AND
> (kategori = 'festival' OR kategoru = 'spillesteder')";

Der har jeg så været lidt for hurtig - det er navn der slutter med j...

Det skal "selvfølgelig" være navn LIKE 'j%' i begge forespørgsler.

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 05-02-09 15:52

> [...]
> >

> Der har jeg så været lidt for hurtig - det er navn der slutter med j...
>
> Det skal "selvfølgelig" være navn LIKE 'j%' i begge forespørgsler.

Mange tak! Det er fedt at du svare så forklarende, så jeg ikke bare skal
af, men rent faktisk forstår hvad jeg laver. Det er guld værd! :)