Crossplatform skriftinstallering...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-09 21:21

Jeg har været nødt til at ominstallere min WinXP Pro SP3, da harddisken
stod af. XPPro er nu installeret på en 320gb disk formatteret med MBR
tabel og i NTFS. Det kører i og for sig godt nok, men...

Jeg ville i går tilføje nogle Unicode skrifter til brug sammen med
Openoffice 3 og AppleWorks For windows 6.2.2 - bl.a. ArialUnicode MS,
græske, hebraiske og arabiske skrifter, - men det kunne jeg ikke få lov
til. Jeg brugte først kontrolpanelet 'Skrifter' -> 'Tilføj nye
skrifter'. - Intet skete. Derefter pakkede jeg skkrifterne ud enkeltvis
på Mac OS X Leopard 10.5.6 og kopierede derefter manuelt til XPs
skrivebord, åbnede 'fonts' mappen i XP og ville så flytte skrifterne ind
i mappen. 'Flyttemarkøren' kom fint op, men skrifterne dukker ikke op i
mappen. Copy&paste virkede heller ikke. Kopiering fra OS X skrivebord
til XPs skrivebord virker heller ikke. - Altså kun gennem 'shared disk'
i 'Denne Computer'....

Alle skrifter, der skal installeres er Unicode .ttf og .otf - altså
fuldt XP kompatible.

Hvorfor kan jeg ikke flytte/installere/kopiere til xPs skriftmappe? -
Jeg får ingen meddelelse om, at jeg ikke har lov til det... Det er
ligegyldigt, om jeg kører XPPro virtuelt, eller om jeg booter direkte i
XPPro.

På en gl. 98sr2US er det intet problem. Jeg kan ligeledes åbne Windows
-> Fonts fra Mac OS X og manuelt kopiere skrifterne fra OS X's
skriftmappe og lægge dem i XP, og de kommer frem i div. programmer som
værende installerede og aktive... Der er ingen skriftstyringssystem på
XP - hverken Suitcase, Fusion, FontReserve eller Linotype Fontexplorer.

Hardwareopsætning: MacPro QuadCore 2,66ghz/9gb fysisk RAM.
BUS 0 ID 0, 320gb HD: Mac oS X 10.5.6 Leopard
BUS 0 ID 1, 320gb HD: Windows XP Pro SP3
BUS 1 ID 0, 250gb HD: Mac OS X 10.4.11 Tiger
BUS 1 ID 1, 500gb HD: Venter på det nye SnowLeopard + akriv.

Booted i WinXP viser systemprofil alle 9gb RAM. Og med WinXP booted som
virtuel machine under OS X, er der allokeret 1,5gb RAM til XP og 64mb
til grafikkortet. - I øvrigt kører en så'n MacPro helt forrygende med
XPPro - både virtuelt og booted. Det giver...

mvh. Erik Richard