Urbankoret
Fra : Per Vadmand

Dato : 04-02-09 00:17

Vi har set det så mange gange på rørstrømske film: Den idealistiske
dirigent, der samler en flok tabere og bøller og andre tumper (eller bare
ganske almindelige mennesker) og lærer dem fællesskab gennem musik, så der
ikke er et øje tørt.

Og nu så vi det fandeme i virkeligheden! Blomster til DR, Frans Rasmussen og
de dejlige mennesker fra "opgangen"!

Per V

--
Forbyd telefonspam!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-09 07:34

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> ganske almindelige mennesker) og lærer dem fællesskab gennem musik, så der

Som den korleder, der danner et kor på en engelsk /secondary school/
placeret i et engelsk »problemkvarter«, og får det med til en
konkurrence i Kina? Sendt et par gange på DRTV.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-02-09 09:56

"Per Rønne" wrote:

> Som den korleder, der danner et kor på en engelsk /secondary school/
> placeret i et engelsk »problemkvarter«, og får det med til en
> konkurrence i Kina? Sendt et par gange på DRTV.

Det var vist ikke fiktion. Men jeg har set adskillige spillefilm med samme
emne. For resten også med sport som den "opdragende" faktor.

Per V

--
Forbyd telefonspam!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-09 12:04

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Det var vist ikke fiktion.

Nej. Og det rinder mig pludselig i hu: Den hed på dansk »Fønikskoret«.
»The Phoenix Choir«.

> Men jeg har set adskillige spillefilm med samme emne. For resten også med
> sport som den "opdragende" faktor.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Johansen

Dato : 04-02-09 14:05

Per Rønne wrote:

> Nej. Og det rinder mig pludselig i hu: Den hed på dansk »Fønikskoret«.
> »The Phoenix Choir«.

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at danske serier
(dokumentarserier/reality) har et engelsk forbillede. Tag fx
"Gangstativerne" som ikke blot var et engelsk koncept - det var også blevet
vist i dansk tv i den engelske udgave. Egentlig interessant at der åbenbart
er så stor forskel på at se danskere og fx englændere agere i fjernsynet
selvom de foretager sig det samme.

/Johansen

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-09 14:34

"Johansen" <ingen@mail> wrote:

> [...]
> er så stor forskel på at se danskere og fx englændere agere i fjernsynet

Men Fønikskoret var altså ikke et »koncept« men beskrivelsen af en
ungdommeligt udseende og ganske lille korleder på godt 30, der startede
en kor op på en /socondary school/ [7.-13. klasse].

Ungdommeligt udseende? I den sidste af de tre udsendelser er der nogle
af drengene, der grinende fortæller, at de i begyndelsen troede at han
var en 11-årig dreng i 7. klasse [ja, år 1 på sekundærskolerne begynder
når eleverne er 11, jvf Harry Potter].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Johansen

Dato : 04-02-09 16:57

Per Rønne wrote:

> Men Fønikskoret var altså ikke et »koncept«

Nej, det bliver det vel for alvor først når det bliver gentaget. Der er
selvfølgelig også noget der bare hedder "inspiration".

/Johansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-02-09 14:45

Per Vadmand skrev:

> Det var vist ikke fiktion. Men jeg har set adskillige
> spillefilm med samme emne. For resten også med sport
> som den "opdragende" faktor.

Den norske film "Heftig & Begejstret" (2001) er jeg blevet
varmt anbefalet. Men jeg har ikke set den endnu.

Link:
http://on-z.dk/vis.asp?id=9576748

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-02-09 00:45

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Den norske film "Heftig & Begejstret" (2001) er jeg blevet
> varmt anbefalet. Men jeg har ikke set den endnu.

Se så at få den set!

--
Jørgen Grandt

Fra : Ralph

Dato : 04-02-09 18:05

> Og nu så vi det fandeme i virkeligheden! Blomster til DR, Frans Rasmussen
> og de dejlige mennesker fra "opgangen"!

HØRT - de var sateme blevet dygtige. Respekt til alle de medvirkende, men
mest til Frans.

--
Ralph

Fra : Freddy

Dato : 06-02-09 08:12

> HØRT - de var sateme blevet dygtige. Respekt til alle de medvirkende, men
> mest til Frans.

Ja, ingen tvivl om at det var godt gået på de 13 uger (var det vist).
Jeg var mest imponeret over deres folkevise.. Sjovt arrangement.
Borodin tingen.. Med to gode kor (camerata og mucica ficta) i nakken,
kunne de såmænd have mimet ... Det har dog givetvis været en stor
oplevelse for både udøvende og tilhørere, og det er jo det vigtigste.

Jeg er spændt på at se hvad der sker i fremtiden. Kunne være sjovt hvis
DR ville følge op... En "2 år efter" udsendelse - eller 5 år... Frans
vil måske ikke fortsætte, DRs pengetank, hype - og motivation - lukker
formentlig, og hverdagen for et ungt dansk amatørkor indfinder sig.
Håber for dem at de finder energien til at fortsætte sammen.

Freddy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-02-09 00:47

Per Vadmand skrev:

> Og nu så vi det fandeme i virkeligheden! Blomster til DR, Frans
> Rasmussen og de dejlige mennesker fra "opgangen"!

Jeg båndede de sidste to afsnit, men missede selve koncerten (som
heldigvis genudsendes på mandag). Har endnu kun set spredte klip af
programmet, men glæder mig til at høre og se det hele. Og over at det
har kunnet lade sig gøre. På Amager, ak ja.

--
Jørgen Grandt

Fra : PerX ...

Dato : 06-02-09 23:54

In article <4988d053$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...
> [...]
> ikke er et øje tørt.
>
> Og nu så vi det fandeme i virkeligheden! Blomster til DR, Frans Rasmussen og

Du mener "jeg" ;)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 07-02-09 06:18

On Wed, 4 Feb 2009 00:16:36 +0100, Per Vadmand wrote:

> og andre tumper (eller bare ganske almindelige mennesker)

Hvad er forskellen?

Jeg filosoferer ofte over begrebet "gennemsnitsdansker". Det må vel betyde,
at halvdelen af befolkningen er endnu dummere. Uhauha, gys ...
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-02-09 10:49

Mikkel Mikkelsen skrev:

> Hvad er forskellen?

På hvad?

> Jeg filosoferer ofte over begrebet "gennemsnitsdansker". Det må vel
> betyde, at halvdelen af befolkningen er endnu dummere. Uhauha, gys ...

I hvilke sammenhænge (bare nævn fem) er du stødt på begrebet
"gennemsnitsdansker" - og hvad forstår du ved dumhed?

--
Jørgen Grandt

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 07-02-09 11:43

On Sat, 7 Feb 2009 10:49:27 +0100, Jørgen Grandt wrote:

> På hvad?

Hvad er det præcist du kke forstår? Eller vil du bare ævles?

> I hvilke sammenhænge (bare nævn fem) er du stødt på begrebet
> "gennemsnitsdansker" - og hvad forstår du ved dumhed?

Jeg har ikke harddisken fuld af radio- og TV-optagelser og smider mine
aviser væk efterhånden som jeg læser dem. Private optagelser i vores
kantine i firmaet er ikke tilladt. Så er der jo kun nettet tilbage og
Google er din ven: 3.960 forekomster af ordet.

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 08-02-09 23:32

Mikkel Mikkelsen wrote:
> [...]
> kantine i firmaet er ikke tilladt. Så er der jo kun nettet tilbage og
> Google er din ven: 3.960 forekomster af ordet.

Men der findes avisarkiver. Jyllands-Posten lister ordet
'gennemsnitsdansker' 128 gange siden 1999. Berlingske Tidende 18 gange
siden 2003. I må selv finde ud af, om det er lidt eller meget.

mvh
Niels

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-02-09 10:23

Niels U. Kristiansen wrote:

> Men der findes avisarkiver. Jyllands-Posten lister ordet
> 'gennemsnitsdansker' 128 gange siden 1999. Berlingske Tidende 18 gange
> siden 2003. I må selv finde ud af, om det er lidt eller meget.

Under alle omstændigheder er der adskillige situationer, hvor en udregning
af gennemsnit er uden mening. En mand med fødderne i kaminen og hovedet i
køleskabet kan sagtens have en sund gennemsnitstemperatur, uden at
situationen derfor er særligt ønskværdig.

Per V

--
Forbyd telefonspam!