Batteri - eksploderet ??
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-02-09 21:28

Hej gruppe

Her i løbet at vinteren, hvor min båd er på land, har jeg jævnligt tilset
den, og hver gang jeg er i båden, sætter jeg landstrøm til. Mest for at få
varme ombord, men også for at vedligeholde/oplade batterierne.

Min batteri tank består (bestod) af to styk vedligeholdsfrie batterier, på
170AH hver. (skal nok også nævne at mine batteriladere er fra Kjøller
marine, model Tystor)

Her weekenden fik jeg et regulært chock.

Det ene batteri var eksploderet, og der var syre over det hele....

En masse spørgsmål trænger sig på.

Hvordan kan det ske? det har jo ikke været frostvejr, og batterierne burde
være opladede?
Hvordan sikrer jeg at jeg får neutraliseret al syre i træværk og glasfiber
(jeg har nedvasket området med Soda/natron - men om jeg har brugt nok, eller
for meget, eller har jeg sikret nok mod langsigtede virkninger??)
Hvordan bør jeg takle en forsikrings sag?

tak for al hjælp jeg kan få
/Børge

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-02-09 23:01

Hej Børge,

Det var da en ubehagelig oplevelse!
Kan det tænkes at der har ophobet sig knaldgas og den er blevet
antændt af en gnist?
Har der været mulighed for at en anden person kan have
tilsluttet strømmen?
Er laderen intakt? Kan det have været en defekt i dens kredsløb?
Andre muligheder?

Svovlsyre er ubehageligt at bortskaffe og der skal bruges
rigelige mængder til neutralisering en anvisning anbefaler:
"For at neutralisere 1 liter koncentreret svovlsyre skal der
iflg. Jysk Miljørens næsten anvendes 2 liter væske".

Excide anbefaler:
I tilfælde af udslip bruges et bindemiddel, som f.eks. sand, til
at absorbere spildt syre; der bruges kalk/natriumcarbonat til
neutralisering; bortskaffelse skal ske efter de gældende
stedlige regler; indtrængen i kloaksystemet og i jord- og
vandområder skal undgås.

M.h.t. forsikring så er der kun at anmelde det til selskabet og
evt. spørge om de har mulighed for at give anvisninger/hjælp for
minimering af skaden. Desuden bør du påpege hvad du har gjort
for at begrænse hændelsen.

Mvh/Harding

Fra : Ivar Holm

Dato : 02-02-09 23:28

Du bør anmelde det til forsikringen hurtigst muligt. Hvis de antager det som
en skade, så står de også for rensningen. Således var forretningsgangen, da
jeg var Surveyor i en skibsforsikring (erhverv) 1998-2006.

Ivar Holm