Skift af ventilator på badeværelset ?
Fra : Jakob M

Dato : 02-02-09 20:27

Den gamle ventilator på badeværelset larmer en del, der er vist gået et
leje. Jeg går ud fra at det er en simpel operation, men er det noget man må
skifte selv, eller skal man have en elektriker på ?.

Jeg hader støj, derfor går jeg efter støjsvage modeller. Har fundet denne
Thermex Silent 100
http://www.billigvvs.dk/Ventilation-klimaanlaeg-Bad-ventilatorer-Thermex--Thermex-Silent-100CZ-Standardmodel-Hvid-203100.html
Er der nogen der kender den, eller evt kender et godt støjsvagt produkt i
stedet ?.

Hvor nødvendigt er det med kontraspjæld, taber man meget varme ?. Der sidder
vist ikke noget på nu, der siver en smule kold luft ind, når blæseren ikke
kører.

Kommentarer og forslag er velkomne.

Mvh
Jakob

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-02-09 21:13

Jakob M har bragt dette til verden:
> [...]
> vist ikke noget på nu, der siver en smule kold luft ind, når blæseren ikke

Hvis du er tryg ved selv at skifte er der ingen lov der forbyder dig.
Kontraspjæld er da rart at have så man ikke får kold luft ned af ryggen
men klart et aspekt med forskellige synspunkter.
For at få de støjsvage modeller, skal du gå efter dem med rigtigt
kugleleje/nåleleje (ballbearing). Pris og kvalitet hænger til dels
sammen. De fancy modeller er nok undtagelsen. Der kan man hurtigt få
købt noget billigt juks for dyrt. Men Thermex går man ikke helt fejl
af.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Jakob M

Dato : 02-02-09 22:27

> Hvis du er tryg ved selv at skifte er der ingen lov der forbyder dig.

OK, men er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ?.

> Kontraspjæld er da rart at have så man ikke får kold luft ned af ryggen
> men klart et aspekt med forskellige synspunkter.

Det giver vel alt andet lige større modstand for blæseren, så den luftmængde
den kan flytte er mindre ?.

OK.

Mvh
Jakob

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-02-09 08:24

Jakob M formulerede spørgsmålet:
> OK, men er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ?.
Næ. Det er som at sætte en lampe til. Hvis din installation er som
flest
så har du et lampeudtag lige ved siden af hullet. Derfra går en blød
ledning til ventilatoren. Så bare forestil dig det er en lampe

> Det giver vel alt andet lige større modstand for blæseren, så den luftmængde
> den kan flytte er mindre ?.
Jo, men spec. skulle gerne fortælle dig mængden af luft der bliver
flyttet. Iøvrigt er fjederen ikke særlig stærk, ja nærmest ikke til at
mærke.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-09 11:03

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jo, men spec. skulle gerne fortælle dig mængden af luft der bliver
> flyttet. Iøvrigt er fjederen ikke særlig stærk, ja nærmest ikke til at

Man kan få ventilatorer med kontraspjæld der åbner elektrisk. Om det er en
fordel skal jeg lade være usagt. Jeg havde på et tidspunkt en, der med tiden
gav et ordenligt knald når spjældet åbnede. :)

- Martin

Fra : Jakob M

Dato : 03-02-09 21:02

> Næ. Det er som at sætte en lampe til. Hvis din installation er som flest
> så har du et lampeudtag lige ved siden af hullet. Derfra går en blød
> ledning til ventilatoren. Så bare forestil dig det er en lampe

Det kan jeg nok lige overkomme . Jeg tænkte nu mere på samlingen mellem
blæseren og røret op til taget, om den er nem at holde tæt ?.

> Jo, men spec. skulle gerne fortælle dig mængden af luft der bliver
> flyttet. Iøvrigt er fjederen ikke særlig stærk, ja nærmest ikke til at
> mærke.

OK, tak.

Mvh
Jakob