Billig forårs klargøring af plæneklipper
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 19:09

Hejsa

Er der nogen der ved hvor i nordjylland (ca 50 km nord fra Aalborg) man kan
få lavet en BILLIG forårsklargøring af sin plæneklipper??

Jeg kommer fra Sindal

På forhånd tak
Thomas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-02-09 22:06

Thomas skrev:

> Er der nogen der ved hvor i nordjylland (ca 50 km nord fra Aalborg) man kan
> få lavet en BILLIG forårsklargøring af sin plæneklipper??
>
> Jeg kommer fra Sindal

I Sindal, hos dig selv. Skift olien og tjek evt. luftfilter, så kører
den i mange år.

--
Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-09 09:46

On Mon, 2 Feb 2009 19:08:38 +0100, "Thomas" <ingen her du..........>
wrote:

>Er der nogen der ved hvor i nordjylland (ca 50 km nord fra Aalborg) man kan
>få lavet en BILLIG forårsklargøring af sin plæneklipper??
>
>Jeg kommer fra Sindal

Der er et nummer på en plæneklipperservice her:
<http://www.rakkeby.dk/forretninger.htm>
Jeg ved ikke helt om han stadig laver den slags, eller prisniveauet. Men
det foregår hjemme fra hans egen adresse, så jeg vil tro det er i den
billige ende.
Du kan jo altid prøve at ringe ....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-02-09 18:52

"Thomas" <ingen her du..........> skrev i meddelelsen
> Hejsa
>
> Er der nogen der ved hvor i nordjylland (ca 50 km nord fra Aalborg) man
> kan få lavet en BILLIG forårsklargøring af sin plæneklipper??
>
> Jeg kommer fra Sindal

Ja vi ved jo godt at folk fra Sindal gerne vil have lavet alting gratis.
Normalt kan de folk jo også selv finde ud af at skrue en bundskrue ud for at
aftappe olie og derefter skrue den i igen og påfylde ny olie det rigtige
sted.
Og det med at tjekke og rense luftfilteret skulle jo heller ikke være noget
problem for en ægte nordjyde.
Hvis du derimod bare er en dum københavner tilflytter må du nok regne med at
det kommer til at koste en del.

Steen.

Fra : Peter C:

Dato : 03-02-09 20:44

> Er der nogen der ved hvor i nordjylland (ca 50 km nord fra Aalborg) man
> kan få lavet en BILLIG forårsklargøring af sin plæneklipper??

Med lidt gå-på-mod burde det ikke være noget du ikke selv kan klare.
(Det er "teknologi" nede på et niveau hvor min gamle mor på 66år ville have
en fair chance for at klare den.

I et byggemarked/havecenter ELLER slet og ret den lokale tankstation
indkøbes 0,6 liter SAE30 olie

Plæneklipperen løftes op på 2 bukke, eller enderne af 2 haveborde anbragt
med passende afstand, så midten af klipperen hænger frit. (sæt et par
klodser ved hjulene så den ikke triller ned)

Tændrørsledningen fjernes fra tændrøret så maskinen ikke starter utilsigtet.
(chancen er lille ... men for en sikkerheds skyld)
Alt det tørre græs fjernes med en stiv børste, hvorved olieaftapningsskruen
kommer til syne

En bøtte der kan minimum rumme ca. en liter holdes under og skruen skrues ud

Lad olien dryppe færdig og monter skruen igen. Hæld frisk olie på iht.
brugsvejledningen (hvilket i 9 ud af 10 tilfælde er ca. 0,5-0,6 liter)

Luftfilteret pilles af og selve filterenheden der faktisk bare er et stykke
skumgummi gøres ren Man kan "vaske" det i lidt benzin eller bare nøjes med
at børste løs jord/snavs af hvis det ellers ikke ser snavset ud.
Bruger man benzin skal det tørre HELT inden man fedter det ind i de 10
dråber olie der er tilbage i den "friske bøtte"

Luftfilteret monteres igen og frisk benzin hældes på tanken (dette er
vigtigt, da benzin kan stå og blive "træt" og miste sin startvillighed)

Derefter skulle der bare være tilbage at trække i snoren og nyde at man
gjorde det selv

MVH Peter C