Garanti på brugt bil
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-09 11:55

Er der 2 års reklamationsret på køb af brugt bil hos en bilforhandler?
Og de første 6 mdr. er reelt at regne som garanti, eller hvad?
Eller er det noget halt andet, hvis forhandleren yder 6 månederes decideret
garanti? Der er dog ikke nævnt noget om 2 års reklamationsret.

Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-09 04:00

On Feb 4, 11:54 am, "Ole Sørensen" <nomail> wrote:
> Er der 2 års reklamationsret på køb af brugt bil hos en bilforhandler?

Ja.

> Og de første 6 mdr. er reelt at regne som garanti, eller hvad?

Jaaaaa, men det skal selvfølgelig sættes i forhold til bilens alder,
stand og pris.

> Eller er det noget halt andet, hvis forhandleren yder 6 månederes decideret
> garanti?

Så er man endnu bedre stillet, men der er stadig 1½ års
reklamationsret derudover.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Poul E Møller

Dato : 04-02-09 17:44

Hejsa
Jeg har lige købt ny brugt bil og forhandleren sagde at der var 2 års
reklamationsret på
første 6 mdr. var det dem der skulle bevise fejlen var da jeg købte bilen og
de sidste 1½ år skulle jeg bevise det.
Og det bliver nok ikke nemt
Hilsen Poul E M

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-09 18:28

"Poul E Møller" skriver:

> [...]
> reklamationsret på
> første 6 mdr. var det dem der skulle bevise fejlen var da jeg købte bilen og

Forhandleren har fuldstændigt ret.

Det er selvsamme reklamationsret der gælder ved alle former for handel
hvor en erhvervsdrivende sælger til private.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : claus b.p.

Dato : 04-02-09 22:51

Poul E Møller wrote:
> [...]
> første 6 mdr. var det dem der skulle bevise fejlen var da jeg købte
> bilen og de sidste 1½ år skulle jeg bevise det.
Hvis det er et problem for dig, hvorfor købte du så den bil? Ok, det er
sjældent brugte biler sælges med ret meget garanti. Men reklamationsretten
forudsætter at fejlen var tilstede på købstidspunktet, og det bliver
selvfølgelig sværere og sværere at sandsynliggøre, jo længere tid der er
gået efter handlen. En ny KIA Ceed leveres med 7 års garanti... Men Mercedes
30 års rustgaranti er ikke 5 potter pis værd, så garanti er ikke altid
saliggørende.

Hvis ikke jeg selv var så borgerlig, ville jeg tro regeringen var i lommen
på industrien, siden der ikke for længst er indført en 3 eller 5 års
lovpligtig garanti på nye biler.

/Claus

Fra : GiWeo

Dato : 05-02-09 13:03

Fuldstændig samme regler som hvis bilen havde været fabriksny !

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 14:04

GiWeo wrote:
> Fuldstændig samme regler som hvis bilen havde været fabriksny !

Nah, det kan nu ikke passe. Bilen havde 2 års fabriksgaranti (ja garanti) da
den var ny.
Det har den vist ikke mere (den er 2½ år gammel).

Fra : GiWeo

Dato : 05-02-09 16:03

Hejsa

>Nah, det kan nu ikke passe. Bilen havde 2 års fabriksgaranti (ja garanti) da
>den var ny.
>Det har den vist ikke mere (den er 2½ år gammel).

Ja hvis det er noget producentern giver - forhahandleren skal bare
følge "Lov om forbrugerkøb" som giver 2 års reklamationsret