Køb af bil på Dankort
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 13:03

For nyligt var der en diskussion herinde der gik på, hvor meget man kunne
hæve på sit Dankort ved køb af bil / ved betaling af udbetaling.
Der blev nævt et max.beløb på 100.000 kr., men jeg har været i min bank
(Sydbank) netop fordi jeg står for at skulle købe bil, og de fortæller mig
at der i hæveautomater er en grænse på 6000 kr./døgn men ved bilforhandlere
og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan hæve alt det der står på
kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 13:07

> at der i hæveautomater er en grænse på 6000 kr./døgn men ved
> bilforhandlere og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan hæve alt
> det der står på kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Du hæver heller ikke pengene for at få dem udbetalt kontant, men bruger dit
kort til at betale med.

Per.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 14:01

Per Olsen wrote:
> Du hæver heller ikke pengene for at få dem udbetalt kontant, men
> bruger dit kort til at betale med.

Jo, men i tidernes morgen (i starten af 1990'erne) var der en begrænsning på
3000 kr. pr. transaktion. Det mener jeg helt bestemt. Jeg stod nemlig selv i
butik dengang.

Fra : Knut

Dato : 02-02-09 19:19

"Ole Sørensen" <nomail> wrote in message

> Jo, men i tidernes morgen (i starten af 1990'erne) var der en begrænsning
> på 3000 kr. pr. transaktion. Det mener jeg helt bestemt. Jeg stod nemlig
> selv i butik dengang.

og på checks var der (er der?) en grænse på 999.999.999,99 kroner - det
fandt jeg ud af den eneste gang, hvor jeg har stået med en check på godt en
milliard kroner i hånden!

Knut

Fra : Snuden

Dato : 03-02-09 03:33

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> og på checks var der (er der?) en grænse på 999.999.999,99 kroner - det
> fandt jeg ud af den eneste gang, hvor jeg har stået med en check på godt

Det er jeg sikker på vi er mange der gerne vil høre nærmere om....

Arbejder du i en bank?

Fra : Armand

Dato : 03-02-09 22:49

Snuden skrev:

> Det er jeg sikker på vi er mange der gerne vil høre nærmere om....
> Arbejder du i en bank?

Hæ!
Jeg blev også lige grebet af tanken - Så jeg prøvede at skrive mig én på
2½ milliarder - Men det føltes langt fladere end forventet, gad vide
hvad der er i vejen!?

--
Armand.

Fra : JK

Dato : 02-02-09 19:25

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i en meddelelse

> Jo, men i tidernes morgen (i starten af 1990'erne) var der en begrænsning
> på 3000 kr. pr. transaktion. Det mener jeg helt bestemt. Jeg stod nemlig
> selv i butik dengang.
Næsten rigtigt da grænsen for dækning netop var 3000 havde de fleste
butikker ei åbne/lukkekort med en max grænse på 3000 såan var det allerede
omkring 1988, da jeg arbejde i føtex skulle en kunde købe for mere skulle
ekspedienten bede om et stort åbne/lukke kort som var ubegrænset derefter
skulle der igen åbnes med de lille kort.

I dag kan man stadig vælge hvor mange penge der er maks. grænse i en dankort
terminal, det kodes inden i servicemenuer så her er det forretningen der
sætter grænsen for hvor meget en kunde må hæve.

Hilsen

Johnny

Fra : -= JF =-

Dato : 02-02-09 20:42

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i meddelelsen

> Jo, men i tidernes morgen (i starten af 1990'erne) var der en begrænsning
> på 3000 kr. pr. transaktion. Det mener jeg helt bestemt. Jeg stod nemlig
> selv i butik dengang.

De begrænsninger sætter butikkerne selv.

--
Mvh. John

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 20:53

Ole Sørensen skrev:

> Jo, men i tidernes morgen (i starten af 1990'erne) var der en begrænsning på
> 3000 kr. pr. transaktion. Det mener jeg helt bestemt. Jeg stod nemlig selv i
> butik dengang.

Sjovt nok, for der har altid været plads til 999.999,- på fluesmækkernes
gennemslags-ark!

Min svigerinde hentede deres nykøbte 'Gøjt 106 Rallye for (kom dé ikke
for-) omkring 15 års tid siden: Bytteprisen med den gamle Toyota lå lige
under 100.000,- og eftersom at pengene stod på kontoen tænkte hun pokker
idet og satsede på at forhandleren accepterede Dankortet. Dét kom lidt
bag på ham, men da han begyndte at grifle på arket til fluesmækkeren
konstanterede han til egen trøst at "der jo ovenikøbet var plads til
endnu et ciffer"!
Dén historie har forøvrigt en lille efter-pointe:
Dagen efter skulle det hænde sig at en elev på hendes arbejdsplads var
helt høj over at have været ude at købe tøj for 16.000,- og viftede
hoverende med sin Dankort-kvittering som bevis - "Hende blev jeg jo nødt
til at sætte på plads" forklarede svigerinden!

--
Armand.
(med 152.000,- som største Dankortbetaling)

Fra : Leonard

Dato : 02-02-09 21:16

Armand wrote:

> [...]
> viftede hoverende med sin Dankort-kvittering som bevis - "Hende blev
> jeg jo nødt til at sætte på plads" forklarede svigerinden!

Tjah, hvis penge er af betydnig for ens selvværd.
Jeg arbejdede kort tid efter mit trafikuheld et sted, hvor en kvinde
også syntes det var morsomt at se de andre fattigrøves misundelige
blikke, da hun viftede med en check på 116.000 kr, som hun lige havde
fået for salget af hendes ikke ret gamle bil. Jeg undlod at hente den
check, der lå i en kuvert i mit handskerum fra forsikringsselskabet på
min ulykkeserstatning ...

--
Leonard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-02-09 13:44

> [...]
> ved bilforhandlere og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan
> hæve alt det der står på kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Det beløb der blev nævnt i diskussionen var 1.000.000 (1 million) kroner.

Der har ihvertfald været en teknisk begrænsning et eller andet sted på det
nævnte beløb (reelt 999.999,- kroner), for automatiske overførsler.

I virkeligheden kan man jo bare ringe til banken og få dem til at overføre
det beløb man ønsker.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 14:00

Kent Oldhøj wrote:
> Det beløb der blev nævnt i diskussionen var 1.000.000 (1 million)
> kroner.

Sorry, du har helt ret.

Fra : PD

Dato : 02-02-09 19:07

Hej.

> Det beløb der blev nævnt i diskussionen var 1.000.000 (1 million) kroner.

Jeg har lige hævet 303.000 uden problemer...
MEN, der var en tastefejl, som heldigvis blev opdaget inden den gik igennem,
så faktisk kan der også indtastes større beløb...
I butikken fik de nemlig sat et "0" for meget, så der stod 3.030.000 i
display´et...
UPS, det må vi vist lige ændre sagde de så...

Fra : Leonard

Dato : 02-02-09 19:15

PD wrote:

> I butikken fik de nemlig sat et "0" for meget, så der stod 3.030.000
> i display´et... UPS, det må vi vist lige ændre sagde de så...

Årh, pjat, det ville da ellers være meget sjovt at komme dagen efter og
bede om at få de manglende byttepenge udbetalt
Prøvede det engang med et meget mindre beløb, hvor jeg bad om at få
rundet op til 1.000 kr og der så kom et 0 formeget på. Det opdagede jeg
dagen efter i min netbank, så jeg ringede til butikken og spurgte hvad
vi skulle gøre ved det. De mente det nemmeste var, hvis jeg kom forbi
og fik de manglende 9.000 kr i kontanter, så det gjorde jeg. Dog ikke
uden at skulle forklare hele sagen endnu engang for den stakkels
ekspedient, der ike kunne forstå hvorfor jeg skulle have udbetalt penge
uden at købe noget

--
Leonard

Fra : PD

Dato : 02-02-09 19:26

Jeg tænkte at min bank ville undre sig NOGET, når der lige pudselig var et
"lille" overtræk på min lønkonto dagen efter...

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 02-02-09 07:15

On 2 Feb., 13:03, "Ole Sørensen" <nomail> wrote:
> [...]
> og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan hæve alt det der står på
> kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Man kan vel også (til bankens store blæde) overtrække endnu mere?

Klaus
(sidst jeg kørte kortet igennem ved en bilhandel stod der 1/4 mill i
display)

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 16:11

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> Man kan vel også (til bankens store blæde) overtrække endnu mere?
>
> Klaus
> (sidst jeg kørte kortet igennem ved en bilhandel stod der 1/4 mill i
> display)

Jeg prøver med 400.000 i morgen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 18:22

> Jeg prøver med 400.000 i morgen

Husk at sige "Kan jeg få den 200,- over ... jeg skal også have lidt til
benzin?"

/Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-02-09 18:28

"Ole Sørensen" <nomail> wrote in news:49870ced$0$90264$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg prøver med 400.000 i morgen

Kan du lokkes til at bede om 600.000 over, så vi kan få tjekket om den
999.999,- kr's grænse stadig eksisterer?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-09 18:34

"Ole Sørensen" <nomail> writes:

> Jeg prøver med 400.000 i morgen

Jeg nøjes med 170.000 i overmorgen. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : ShutEye

Dato : 02-02-09 22:36

> Jeg prøver med 400.000 i morgen

Det bliver da en syret oplevelse :)

Fra : Ole Schultz

Dato : 02-02-09 18:29

On Mon, 2 Feb 2009 13:03:15 +0100, "Ole Sørensen" <nomail> wrote:

> [...]
>og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan hæve alt det der står på
>kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Grænsen er ihvertfald ikke 100k kr.

Jeg har købt 3 MC og 1 bil de senere år på Dankort, alle med en
stykpris over 100k kr.

mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 18:41

> Grænsen er ihvertfald ikke 100k kr.
>
> Jeg har købt 3 MC og 1 bil de senere år på Dankort, alle med en
> stykpris over 100k kr.

Der er så vidt jeg ved ingen grænse. Derimod er der en grænse for hvad der
dækkes hvis der er svindel med i spillet, og det tal ligger LANGT lavere (om
det er 3 eller 6.000kr husker jeg ikke, men i den størrelsesorden). Derfor
er det lige fedt for butikken at modtage en check eller en dankort betaling
på 150.000kr. De er derfor i deres fulde ret til ikke at ville acceptere
dankort som betaling.

Fra : Brian H

Dato : 02-02-09 19:28

"news.tele.dk" <nomail> skrev i meddelelsen
> [...]
> check eller en dankort betaling på 150.000kr. De er derfor i deres fulde
> ret til ikke at ville acceptere dankort som betaling.

Hvad er det for en grænse du omtaler?
Er der en grænse for hvilket beløb en modtager (butik/forhandler/netbutik)
er sikret i tilfælde af svindel med kortet. Tænkt eksempel: Der betales
kr.100.000,- med Dankortog kortet er stjålet så forhandleren får kun
kr.6.000,- og varen er evt. forsvundet?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 02-02-09 20:53

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er sikret i tilfælde af svindel med kortet. Tænkt eksempel: Der betales
> kr.100.000,- med Dankortog kortet er stjålet så forhandleren får kun
Det er det der hedder indløsningsgaratien.
Dens størrelse afhænger af hvilken løsning kortmodtageren (forretningen)
har.
Chip+pin = 4.000 kr.
Magnetstribe+pin=3.000 kr.
Chip+underskrift=1.500 kr.
Forudsat naturligvis at de almindelige regler for modtagelse er overholdt.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : -= JF =-

Dato : 02-02-09 20:44

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i meddelelsen

> Der blev nævt et max.beløb på 100.000 kr., men jeg har været i min bank

Jeg har da betalt 255.000,-, og min chef betalte på et tidspunkt noget over
300.000,-

--
Mvh. John

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-02-09 21:09

On Mon, 02 Feb 2009 19:25:41 +0100, PD wrote:

> Jeg tænkte at min bank ville undre sig NOGET, når der lige pudselig var
> et "lille" overtræk på min lønkonto dagen efter...

Nåja huse er jo ved at komme ned i pris. Det ku' være et impulskøb...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-02-09 10:59

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i meddelelsen
> at der i hæveautomater er en grænse på 6000 kr./døgn

I den bank jeg bruger, kan man hæve op til 15000,-
i automaten pr døgn.

mvh
Henning

Fra : Thore Jensen

Dato : 06-02-09 22:29

Ole Sørensen skrev:
> [...]
> og i butikker er der ingen øvre grænse. Man kan hæve alt det der står på
> kontoen, om så det er flere hundrede tusinde.

Der kan ihvertfald hæves en del, og det er lige meget om der penge nok
på kontoen -sålænge kortet ikke er spærret, så vil transaktionen blive
godkendt - ihvertfald i første omgang...

Men jeg var kadet (på hærens officersskole), var der en episode i
kadetkælderen, hvor en uopmærksom (fuld) kadet der var bartender skulle
ekspedere en anden kadets betaling med dankort vha. en af de typiske
maskiner med strimmel, hvor man afleverer kortet og efterfølgende
kvitterer på en strimmel.
Der skulle have være hævet 200 kr, men istedet for at taste 200 kr blev
det til tryk på "2" og "000" og "000" altså 2000000 kr.. Den gik fint
igennem og der blev kvitteret uden at hverken bartender eller kunden
opdagede fejlen..
Det blev dog opdaget mandag morgen da den uheldige kadet blev kontaktet
af sin bank ret tidligt! Pengene blev flyttet tilbage igen, men han kom
til at betale renter til sin bank for et gevaldigt overtræk hen over
weekenden!

Thore