w3 validator
Fra : dewane

Dato : 04-02-09 11:27

Hej

jeg får 2 fejl i validing hos w3, det fordi mit doc er xhtml 1,0

har prøvet med HTML4.01 uden held og fik 18 fejl hehe
koden er her

table width="100%" height="44" border="0" bgcolor="#000000">

her er fejlen fra w3

there is no attribute "height".

there is no attribute "bgcolor".

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 04-02-09 12:12

"dewane" <barnaul25@hotmail.com> skrev >
> her er fejlen fra w3
>
> there is no attribute "height".
>

> there is no attribute "bgcolor".

Netop sådanne fejl kan undgåes hvis du i bruger CSS i stedet for at definere
det i din HTML.
CSS til layout/design positionering af elementer bgcolor fonts med mere.
(X)HTML kun til indhold/tekst.

Prøv at gennemgå den ellers udemærkede CSS tutorial der findes på den side
du poster fra.

ps tabeller er ikke beregnet til at designe med men kun til tabulære data,
og det er derfor jeg ikke lige hoster op med løsningsmodeller til din kode

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-02-09 15:21

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

> ps tabeller er ikke beregnet til at designe med men kun til tabulære data,
> og det er derfor jeg ikke lige hoster op med løsningsmodeller til din kode

Dog kan vi ikke se om han bruger tabellen til design eller tabulare data.
Det havde vi kunnet se, hvis han havde smidt et link til sin side.

For mig tyder "<td>&nbsp;</td>" dog umiddelbart på at det kan være tabulare
data, hvor tabeller jo er det rigtige at bruge. At jeg så bare havde skrevet
"<td></td>" i dette tilfælde, er så en anden sag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-09 16:47

Philip Nunnegaard skrev:

> For mig tyder "<td>&nbsp;</td>" dog umiddelbart på at det kan være tabulare
> data, hvor tabeller jo er det rigtige at bruge. At jeg så bare havde skrevet
> "<td></td>" i dette tilfælde, er så en anden sag.

IE6 kan ikke vise sådanne felter korrekt. Jeg har vænnet mig til
at bruge "<td> </td>" hvor mellemrummet er et hårdt mellemrum.
Det er én byte mere end dit tomme felt.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-02-09 18:00

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> IE6 kan ikke vise sådanne felter korrekt. Jeg har vænnet mig til
> at bruge "<td> </td>" hvor mellemrummet er et hårdt mellemrum.
> Det er én byte mere end dit tomme felt.

Hvordan laver du hårdt mellemrum? Shift + mellemrum?

Fra : Holst

Dato : 04-02-09 18:26

Philip Nunnegaard wrote:

> Hvordan laver du hårdt mellemrum? Shift + mellemrum?

&nbsp; skulle være den mest fornuftige måde at gøre det på.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-02-09 18:32

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev

> &nbsp; skulle være den mest fornuftige måde at gøre det på.

Det er så 6 bytes, ikke 1.
&nbsp; kender alle jo.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-02-09 02:39

ALT + 255.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-02-09 06:49

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev

> ALT + 255.

Tak.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-09 07:17

Philip Nunnegaard skrev:

> Tak.

Det er en DOS-kode der ikke er fælles med andre systemer. Det er
derfor jeg hellere bruger Alt + 0160. ISO-8859-1-koden for hårdt
mellemrum er nemlig 160.

Brugsmæssigt er det ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-09 06:56

Philip Nunnegaard skrev:

> Hvordan laver du hårdt mellemrum? Shift + mellemrum?

Hold på Alt og tryk

   0 1 6 0

på det numeriske tastatur. Sådan kan man lave alle tegn som man
kender ISO-koden til.

--
Bertel

Fra : dewane

Dato : 05-02-09 18:32

tak jopa

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-02-09 15:17

"dewane" <barnaul25@hotmail.com> skrev

> there is no attribute "height".

> there is no attribute "bgcolor".

I xhtml eksisterer de attributter som styrer layout stort set ikke.
Faktisk undrer det mig at den ikke også hoster over width og
border-attributterne.

Som Jopa skriver, er meningen at man styrer layoutet med css, og at
html-koden kun skal være ren opmærkning.
Ovenstående tabel ville validere hvis du lavede det sådan:

CSS-kode:

table.klassenavn {
width: 100%;
height: 44px;
border: 0;
background: #000;
}

table.klassenavn td {
border: 0;
}

HTML-kode:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-09 16:41

Philip Nunnegaard skrev:

> border: 0;

Det er overflødigt at sætte border til 0 på en tabel og dens
felter.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-02-09 16:50

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Det er overflødigt at sætte border til 0 på en tabel og dens
> felter.

Nu du siger det, så ja. Det er nok et levn fra gammel tid, hvor nogle
browsere (bl.a. NS4) viste en grim grå 3D-border på tabeller, hvis ikke den
var angivet til 0.
Jeg bruger det ikke selv, men skrev bare attributterne direkte af fra hans

Fra : dewane

Dato : 05-02-09 18:31

takker

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-02-09 19:29

Philip Nunnegaard wrote:

> Faktisk undrer det mig at den ikke også hoster over width og
> border-attributterne.

Det skal den ikke (hoste) ifølge DTD'en.
Fra XMLSpy:
<http://w-o-p-r.dk/images/table.attributes.png>

Stig Johansen