Få vist html koder i browseren
Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-02-09 19:27

Hej alle.

Jeg har tænkt lidt over hvordan man gør, for at få vist html
koder i browseren, såsom her:

http://www.lokeshdhakar.com/projects/lightbox2/
http://www.htmlkoder.dk/scripts/20/19/
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp

Her var nogle steder jeg lige kunne finde eksempler på.
Men hvordan?

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 19:33

Følgende er skrevet af Anders Pedersen:
> [...]
> http://www.htmlkoder.dk/scripts/20/19/
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp
>

> Her var nogle steder jeg lige kunne finde eksempler på.

En "vis kilde" på det første af dine link, afslører bl.a. :

<pre><code>&lt;script type=&quot;text/javascript&quot;
src=&quot;js/prototype.js&quot;&gt;&lt;/script&gt;
&lt;script type=&quot;text/javascript&quot;
src=&quot;js/scriptaculous.js?load=effects,builder&quot;&gt;&lt;/script&gt;
&lt;script type=&quot;text/javascript&quot;
src=&quot;js/lightbox.js&quot;&gt;&lt;/script&gt;
</code></pre>

Man kan også vise koden i et textarea.
Men i øvrigt kommer det en del an på hvad det skal bruges til, og hvor
man har den kode der skal vises fra.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 19:40

Birger Sørensen skrev:

> En "vis kilde" på det første af dine link, afslører bl.a. :

Det er unødigt kompliceret. Man behøver ikke kode anførselstegn.

--
Bertel

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-02-09 19:41

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> </code></pre>
>
> Man kan også vise koden i et textarea.
> Men i øvrigt kommer det en del an på hvad det skal bruges til, og hvor

Mange tak. Nu fik jeg det til at virke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 19:44

Anders Pedersen skrev:

> Jeg har tænkt lidt over hvordan man gør, for at få vist html
> koder i browseren, såsom her:

De 'farlige' tegn skal erstattes med en kode. F.eks. er < og >
reserveret til tags, og derfor risikerer man i en almindelig
tekst at indholdet mellem dem forsvinder.

De erstates med &lt; og &gt;. Lt står for "less than" og "gt"
står for "greater than". Husk semikolon.

På tilsvarende vis er det nødvendigt at kode & fordi det bruges
til netop disse koder. Det skal erstattes af &amp;
(amp=ampersand).

Alle tegn - sågar almindelige bogstaber - kan kodes på
tilsvarende vis, men det er kun nødvendigt at udskifte de nævnte
tre.

Hvad selve arbejdet angår, så laves det bare med håndkraft. Det
er muligt at der findes hjemmesider eller programmer der kan gøre
det automatisk, men dem kender jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-02-09 20:08

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> er muligt at der findes hjemmesider eller programmer der kan gøre
> det automatisk, men dem kender jeg ikke.

Okay. Men jeg laver det bare manualt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 20:09

Bertel Lund Hansen forklarede:

> [...]
> er muligt at der findes hjemmesider eller programmer der kan gøre
> det automatisk, men dem kender jeg ikke.

& anvendes som begyndelsestegn til entiteter - når et & mødes, tror
parseren at der følger noget efter, derfor skal & tegnet selv encodes
som en entity - altså &amp; (Anders And) - gør man det ikke fås en
valideringsfejl.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 20:10

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> parseren at der følger noget efter, derfor skal & tegnet selv encodes
> som en entity - altså &amp; (Anders And) - gør man det ikke fås en

Det var sådan set det jeg skrev i det du citerede.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 20:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det var sådan set det jeg skrev i det du citerede.

Bortset fra at det ikke er koder, men intentiteter, er vi altså helt
enige...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 23:58

Birger Sørensen skrev:

> Bortset fra at det ikke er koder, men intentiteter, er vi altså helt
> enige...

Det er nu også koder.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-02-09 02:01

Bertel Lund Hansen tastede følgende:

> Det er nu også koder.

Barkoder? Morsekoder? ...?

Hvorfor ikke bare kalde dem det de er - entities (også selvom
keyboardet ikke helt vil stå stille mens man staver det). Og hvis vi
skal finde på noget nyt, hvorfor så noget som en halv million andre
"ting" også heddder?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 12:53

Birger Sørensen skrev:

> Barkoder? Morsekoder? ...?

"Koder" er et dansk ord som de fleste forstår.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 13:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> "Koder" er et dansk ord som de fleste forstår.

Det kunne misforstås som om jeg anbefaler at man bruger det ord
fordi det er kendt. Det var slet ikke det der var min pointe.

Jeg ville blot udtrykke at de fleste forstår hvad jeg her i
tråden og i andre sammenhænge mener når jeg kalder f.eks. &65;
for en kode. Jeg kunne ikke drømme om at kalde den andet uanset
at jeg godt ved at man på engelsk bruger "entity" som ikke
betyder "kode".

Det er da også første gang jeg har set en benægte at det er en
kode.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-02-09 19:50

Anders Pedersen skrev:
> [...]
> http://www.htmlkoder.dk/scripts/20/19/
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp
>

> Her var nogle steder jeg lige kunne finde eksempler på.

<-tegnet skal kodes som &lt;, > som &lt;
& som &amp; og blanktegn som &nbsp;

Det da vist hvad man kan få brug for,
faktisk er kun de to første nødvendige
hvis det er HTML-kode, der skal vises.

Nyttige til tekster kan desuden være
&ldquo;, &rdquo; og &ndash;

De fleste teksteditorer jeg kender har
den slags oversigter et museklik væk.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 20:03

Jørgen Farum Jensen skrev:

> og blanktegn som &nbsp;

Mener du at hårdt mellemrum skal erstatte tabuleringer, mellemrum
og linjeskift? Det kommer til at give nogle sære resultater.

Hvis man pakker kodevisningen ind i <pre></pre>, så vises koden
som den er skrevet.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 20:14

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> Hvis man pakker kodevisningen ind i <pre></pre>, så vises koden
> som den er skrevet.

Det mener jeg nu ikke. Der kan godt være andre tags i et <pre> - og de
virker også.
Det er vist kun whitespace og wordwrap der er ændret.

http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-PRE

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-02-09 13:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> og linjeskift? Det kommer til at give nogle sære resultater.
>
> Hvis man pakker kodevisningen ind i <pre></pre>, så vises koden

Undtagen selvfølgelig < og >.

Tastaturet for afsted med mig, de
sidste to hører ikke hjemme i mit svar
på spørgsmålet. Selvom det ikke var
ganske klart hvilken sammenhæng spørgs-
målet var stillet.

Jeg bruger selv hårdt mellemrum nogle få
steder i min html-kode, for eksempel i koden
til en logisk sti (breadcrumbs):

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-09 16:24

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Undtagen selvfølgelig < og >.

For lige at pinde det helt ud:

Når jeg vil vise HTML-kode, bruger jeg et afsnit med <pre></pre>.
Inden for dette afsnit koder jeg <, > og &. Resten står uændret.

I min almindelige kode bruger jeg også hårdt mellemrum, men jeg
bruger det ikke specielt når jeg vil vise koden.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-02-09 06:36

Jørgen Farum Jensen wrote:

> <-tegnet skal kodes som &lt;, > som &lt;
> & som &amp; og blanktegn som &nbsp;

Hvis man gerne vil være xml compliant, så er der kun 5 tegn, der er
relevante.
Det var lidt svært at finde en autorativ kilde, da det egentlig er common
knowledge, men jeg fandt den her:
<http://dublincore.org/documents/2000/12/01/dcmes-xml/>
Se under:
2.5. Language and character encoding
Bemærk også:
All other characters outside the core US-ASCII range of 32-126 should *not*
be encoded with the HTML entities

For at imødekomme en evt. religionskrig mellem xml/xhtml og html, så
indledte jeg med: *Hvis* man vil..

Stig Johansen