Hvor tæt må jeg sætte hegn ift. fortorvet?
Fra : Onix

Dato : 01-02-09 17:06

Hej Jura-gruppe

Måske et dumt spørgsmål men jeg forsøger !

Jeg skal til at sætte et almindeligt træhegn/forhavehegn op langsforhaven.
Min indre logik siger jeg må trække hegnet helt frem til præcis der hvor
kanten af fortorvet starter ud fra min grund, er det korrekt - eller skal
jeg være opmærksom på om der er regler om hvor tæt man må sætte hegn? Vil
nødig risikere at skulle pille det ned. Jeg kan se af naboens hegn (taler
ikke med ham så derfor spørger jeg ikke) at han har måtte trække det ca. 15
cm tilbage fra fortorvet da der er en tvboks samt lygtepæl på "hans" grund.
Det er derfor jeg kommer i tvivl om jeg må trække mit hegn til grænsen af
fortorvet nu hvor fx naboen ikke kan da der står tvboks og lygtepæl.

Håber nogen kan opklare det.

Onix

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-09 17:41

"Onix" skrev

> [...]
> kanten af fortorvet starter ud fra min grund, er det korrekt - eller skal
> jeg være opmærksom på om der er regler om hvor tæt man må sætte hegn?

Egne hegn opføres på egen grund langs med skel
Vær opærksom på at der kan være servitutter, lokalplaner etc der sætter
grænser for hvilke typer hegn man kan opsætte

Hegnsloven (§10-11 mm)
"§10 Stk. 3. Ved rejsning af hegn mod gader, veje, stier og pladser bør
tilstræbes et tiltalende helhedsintryk. Hegn må ikke hindre den frie
oversigt ved vejkryds, vejtilslutninger eller vejsving eller være til ulempe
for færdslen. Porte, låger eller led må ikke kunne åbnes udad mod
færdselsbaner, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret. "

"§ 11. Hegn langs gade, vej, sti eller plads, som er åben for almindelig
færdsel eller udlagt til brug for flere særskilt matrikulerede og i særligt
eje værende ejendomme, skal rejses helt på egen grund og levende hegn
plantes i en sådan afstand fra vejens areal, at bevoksningen til enhver tid
kan holdes indenfor skellinien. Hegnets højde fastsættes om fornødent af
hegnsynet under hensyntagen til bestemmelserne i § 10, stk. 3, og § 6.
Grundejeren kan ikke overfor det offentlige eller vejejeren stille krav om
deltagelse i udgiften eller arbejdet ved hegnets rejsning. "

- Peter

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-02-09 18:58

"Onix" <vedikke@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> grund. Det er derfor jeg kommer i tvivl om jeg må trække mit hegn til
> grænsen af fortorvet nu hvor fx naboen ikke kan da der står tvboks og

En lille sidebemærkning:
Pas på når du skal til at grave. Der kan sagtens ligge diverse kabler i
jorden, som det nok ikke er så smart at klippe i stykker.
Hilsen Matthias

Fra : Onix

Dato : 01-02-09 19:35

Hej

Tak for svar foreløbig. Ang. kabler - det er meget relevant. Men ander ikke
noget om der ligger nogle - skal dog ca. 90 cm. ned med stolper. Hvad gør
man i praksis - kan man rekvirere tegninger over kabler o.l. på ens matrikel
fra kommunen eller how do I do?

Vh

Onix

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-02-09 20:15

"Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in

> Hvad gør
> man i praksis - kan man rekvirere tegninger over kabler o.l. på ens
> matrikel fra kommunen eller how do I do?

Du kan prøve, men selv hvis du får et kort kan du ikke være sikker på alt
er med eller at det ligger præcis hvor kortet siger.

Fra : Poul Erik

Dato : 01-02-09 20:42

> Du kan prøve, men selv hvis du får et kort kan du ikke være sikker på alt
> er med eller at det ligger præcis hvor kortet siger.

Det er en god ide at sikre sig mod kabler. Jeg gravede for nyligt et
telefonkabel over da jeg ville flytte vores postkasse. Rep. af kabel kostede
1200 kr. hvilket jeg synes er rimeligt.

Fra fortovskant til vores grund er der ca. 30 cm. Telefonkablet lå indenfor
disse 30 cm. i 40 cm. dybde.

Mvh. - Poul Erik
www.kyang.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-02-09 21:32

Poul Erik skrev:
> [...]
> 1200 kr. hvilket jeg synes er rimeligt.
>
> Fra fortovskant til vores grund er der ca. 30 cm. Telefonkablet lå indenfor

Var der et bånd oven på kablet?
Det ligger der normalt oven på kablerne. Og så er det jo ikke forbudt at
se hvor du stikker spaden i jorden. :)

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Poul Erik

Dato : 02-02-09 10:13

> Var der et bånd oven på kablet?
> Det ligger der normalt oven på kablerne. Og så er det jo ikke forbudt at
> se hvor du stikker spaden i jorden. :)

Der var et bånd over kablet. Du har ret i din kommentar. Heldigvis kunne jeg
selv reparere kablet midlertidigt. Der var 8 naboer der mistede deres
telefonforbindelse.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-09 00:44

Poul Erik skrev:

> Fra fortovskant til vores grund er der ca. 30 cm. Telefonkablet lå indenfor
> disse 30 cm. i 40 cm. dybde.

Er det stykke ikke en del af fortovet? Hvis jeg forstår dig ret,
mener du "flisebelægning" når du skriver "fortovskant", men man
kan vel ikke bare regne med at resten er ens eget?

Jeg spørger, for jeg ved det ikke.

--
Bertel

Fra : Poul Erik

Dato : 02-02-09 10:07

> Er det stykke ikke en del af fortovet? Hvis jeg forstår dig ret,
> mener du "flisebelægning" når du skriver "fortovskant", men man
> kan vel ikke bare regne med at resten er ens eget?

Hvis jeg trækker en snor mellem vore skelpæle ud mod vejen er der 30 cm jord
fra snoren ud til fortovsfliserne. Det er indenfor disse 30 cm kablerne
ligger. Grundende her er udstykket i 1975.

Der kan ikke være tvivl om at skelpælene afgrænser vores grund. Hækkene i
området er plantet inde på grundene, men de breder sig ud til fortovskanten.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-02-09 21:23

> [...]
> gør man i praksis - kan man rekvirere tegninger over kabler o.l. på ens
> matrikel fra kommunen eller how do I do?

Man kontakter telefonvæsenet, dem som leverer strøm og måske gasleverandøren
og vandværket.
De plejer at være flinke til at komme ud og anvise hvor der er nedgravet. Og
så vidt jeg ved, så koster det ikke noget at få anvist hvor.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 01-02-09 22:07

> [...]
> De plejer at være flinke til at komme ud og anvise hvor der er nedgravet.
> Og så vidt jeg ved, så koster det ikke noget at få anvist hvor.

Mig bekendt koster det ikke noget at grave et TDC kabel over - HVIS man på
forhånd har bedt om tegninsmateriale og det så viser sig at telefonledningen
alligevel ligger et andet sted.

Kunne nemt forestille at andre leverandørerer forholder sig på samme måde
til problemstillingen

/A

Fra : Ivar

Dato : 01-02-09 22:58

Onix skrev:

> Min indre logik siger jeg må trække hegnet helt frem til præcis der hvor
> kanten af fortorvet starter ud fra min grund, er det korrekt

Næppe, du må ikke sætte hegnet udenfor din egen grund. Som det
første skal du undersøge, hvor skel er.

... og så bør du se at komme på talefod med din nabo igen

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-09 03:33

Ivar wrote:

> Næppe, du må ikke sætte hegnet udenfor din egen grund. Som det
> første skal du undersøge, hvor skel er.

Jeg snakkede engang med nogle gravefolk.
De fortalte, at man kan være rimelig sikker på, at skel er 'bagsiden' af
lygtepælen.

Stig Johansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-02-09 19:39

> Jeg snakkede engang med nogle gravefolk.
> De fortalte, at man kan være rimelig sikker på, at skel er 'bagsiden' af
> lygtepælen.

"Rimelig sikker" ville jeg ikke mene er præcist nok til at sætte hegn op
efter, men det er til gengæld tæt nok til at lede efter skelpæle efter.

Mvh Maria

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-09 20:11

Maria Frederiksen wrote:

> "Rimelig sikker" ville jeg ikke mene er præcist nok til at sætte hegn op
> efter, men det er til gengæld tæt nok til at lede efter skelpæle efter.

Jeg brugte udtrykket 'rimelig sikker', da jeg ikke kender spørgerens område.
Men i vores område er det 100% sikkert, og jeg tror man skal lede langt
efter deciderede skelpæle(i vores område).

Der er muligvis også noget med 50cm fra flisekant, men det må være til at
finde ud af det pågældende sted.

Stig Johansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-02-09 21:13

> [...]
> Men i vores område er det 100% sikkert, og jeg tror man skal lede langt
> efter deciderede skelpæle(i vores område).

Skelpælene skal være der. Det er faktisk strafbart at fjerne dem - og ja,
jeg skal nok finde paragraffen, hvis nogen savner den.

Mvh Maria

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-09 01:57

Maria Frederiksen wrote:

> Skelpælene skal være der. Det er faktisk strafbart at fjerne dem - og ja,
> jeg skal nok finde paragraffen, hvis nogen savner den.

Jeg har ikke snakket om at fjerne skelpæle, men vores område er udstykket
sidst 1920'erne - først 1930'erne, så man skal lede godt, hvis man skal
finde dem (hvis de overhovedet er/har været der)

Men da det stort set alle er rektangulære grunde, er der ikke så meget tvivl
om hvor diverse skel går.

Stig Johansen