Teaktræ
Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 01-02-09 17:03

Hej Nyhedsgruppe

Jeg skal i gang med at lave en ny dørk til cockpittet i min sejlbåd.
Jeg vil helst bruge teak men er åben overfor alternativer. Den lokale
trælast har massiv teak i målene 50mm x 130 mm. Det kan jeg skære
lister af i 50 mm bredde som kan sætttes sammen til en rist til bunden
af cockpittet.

Alternativt kan man købe marineplywood og lave dørken af. Kan det
holde?

Kan man købe nogle massive terasseplanker og skære ud til lister?
Hvilken træsort kan anbefales.

Hvor kan man købe disse materialer til den bedste pris?

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-02-09 20:59

Hej Ole,

Dørken i en sejlbåd befinder sig normalt udendørs og er derfor
meget eksponeret for regn. Derfor vil teak være det bedste. Teak
er homogen uden knaster og meget fyldt med olier, der afviser
vandindtrængen.
Marineplywood vil over en årrække vise sig at være et dårligt
valg. Det kan ikke holde.
De alternative tropiske træsorter kan bruges men oftest
forekommer der med tiden store sprækker i træet. Træet er hårdt
menn ikke så fyldt med olier.
Når ovenikøbet at en lokal trælast har teak til opskæring så er
det nok ikke formålstjenligt at søge alternativer.
Måske vil du synes at teaken er dyr; men i det lange løb vil den
være billigere end alternativerne.
Husk blot ved opskæringen ikke at lave listerne for tynde,
f.eks. 5 mm tykke for ad åre vil de trods alt blive lidt
udkungrede for olie og en fender der falder ned i et mellemrum
uden understøtning vil få listen til at revne/knække.
Nogle bådejere synes at grå teak ser pænest ud og den kan man få
ved ofte at give overfladen en gang sæbespåner opløst i vand.
Andre vil give olie på fladerne; men her er det bedst at give om
efteråret og lade olien komme ned i træet i løbet af vinteren.
Et par hvide bukser på en olieeret kistebænk bilver ikke pæne af
besøget.
Dækker du ikke båden over om vinteres således at dørken kan få
vand og ind i mellem frost; så bør du lave dørken således at du
kan sætte den ind i kahytten om vinteren og dermed holde den tør.
Det vil være bedst for båden om der laves en overdækning således
at vand ikke kan lægge sig i sprækker da en frostperiode vil få
vandet til at udvidde sig i sprækkerne og dermed blotlægge det
der er nedenunder (det gælder også glasfiberbåde) og så
fortsætter cirkus igen og igen og det kan ingen være tjent med.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@9XFL8mail.dk> (slet 9XFL8)

Fra : Martin Schulz

Dato : 02-02-09 20:36

Hej Ole.

Jeg er ny i sejlerverdenen, men jeg vil som trælasthandler lige komme med
mit input.

Du må/skal kun bruge teak til din opgave. Derudover skal du sikre dig, at
det er natur-teak og ikke plantage-teak.

Selvfølgelig kan man bruge andre sorter, men Teak er den bedste og
dyreste...

Hilsen
Martin

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-02-09 21:01

Hej Martin,

Det er ønsketænkning, se lige på dette link:

http://vot.teknologisk.dk/10343,2

Mvh/Harding

Fra : Martin Schulz

Dato : 03-02-09 07:57

> Det er ønsketænkning, se lige på dette link:

Og dog fåes det stadig... Man skal bare til lommerne.

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 04-02-09 13:55

>Og dog fåes det stadig... Man skal bare til lommerne.

Spørgsmålet er vel også , hvor dybt i lommerne man skal grave.
Er der nogen som har nogen gode links til fornuftige
leverandører som kan levere den rigtige kvalitet til den rigtige
pris?

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-09 16:48

Hej !

Jeg ved ikke om Karl Eriksen og sønner Søndervangen 87 - 7323 Give tlf. 75
73 90 44
har noget der kan bruges !

Men prøv at ring til dem !

Mvh. Per

"Ole Flemming Jeppesen (slet 7O1LY)" <olejeppesen@7O1LYmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12337525250.419199569441211@dtext.news.tele.dk...

Fra : HHH

Dato : 04-02-09 12:44

,Jeg har handlet teak af god kvalitet ved Karl Eriksen. Man kan få de
udskæringer man ønsker. For 3 år siden købte jeg 35 m 12x45 mm til kr.
1900,-

v.h.
HHH

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 15:23

Hej Flemming

Jeg har en larsen 28 D37,hvor jeg har lagt "Treadmaster" på cockpit bunden.
Min nabo i havnen har for et par år siden lavet en rist af teaktræ,han købte
teaktræet i Biltema.

Teakplanke
Tykkelse: 12 mm. Længde: 1800 mm.

Bredde Art. Art nr Pris Antal
95 mm 25-0581 149,00 kr
120 mm 25-0582 159,00 kr
145 mm 25-0583 229,00 kr

Hilsen Holst

"Ole Flemming Jeppesen (slet 9XFL8)" <olejeppesen@9XFL8mail.dk> skrev i en
meddelelse news:12335045900.423796915800825@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Hvilken træsort kan anbefales.
>
> Hvor kan man købe disse materialer til den bedste pris?

begin 666 pixel.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 06-02-09 09:53

Holst <holstmail.dk> (snabela) skrev:
> [...]
>lagt "Treadmaster" på cockpit bunden.
>Min nabo i havnen har for et par år
>siden lavet en rist af teaktræ,han købte

Hej

Rart at høre fra en med samme båd

Jeg har set på Biltemas tilbud

Desværre er deres planker kun 1800 mm lange og jeg skal bruge 2000 mm
eller alternativt 1000 mm, hvis jeg vælger at dele
risten i 2. Det giver for meget spild. Men prisen er fornuftig og den
samlede regning bliver ikke dyrere end at købe 50 mm
planker ved den lokale trælast og selv have bøvlet med at skære
lister. Jeg prøver lige at få et tilbud fra ham i Give.
det lyder også til at være fornuftigt.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde (DEN 2)

Fra : Kim Bøndergaard

Dato : 21-02-09 23:34

> Hvor kan man købe disse materialer til den bedste pris?

Jeg er i gang med at renovere min rist i cockpittet. Den er stivet med en
teak ramme som er dyvlet/limet fast. En tidligere ejer har angiveligt
også været i gang men med dyvlier af forkert materiale. Disse er helt
sorte og møre.

Hvor finder jeg teak / hårdttræs dyvler?

Er plastik dyvler et alternativ? De vil ikke kunne ses

/Kim

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-02-09 13:00

Hej Kim
Når dyvlerne ikke vil kunne ses, hvorfor så ikke lave nogle i rustfrit stål?
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.