Kan man dyrke wasabi i Danmark?
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 31-01-09 19:41

Har fået en styg svaghed for sushi og dermed en undskyldning for at tage på
havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Fra : Ralph

Dato : 01-02-09 15:00

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Ikke et svar, men jeg søger bare et sted man kan købe det. Helst i området
Mors, Skive, Ikast, Bording, Struer, da jeg skal bruge det til min søns
fødselsdagsmiddag på tirsdag.

--
Ralph

Fra : Ceroy

Dato : 01-02-09 15:32

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i melding
> [...]
> på havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Nå er også Japan et langstrakt land med mange klimasoner. Siden den vokser
langs fjellbekker i Japan burde den vel klimamessig klare seg også her.

Fra : Inger D.

Dato : 01-02-09 16:49

> [...]
> havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Nu har jeg søgt efter information af wasabidyrkning alle mulige steder, og
jeg kan ikke finde noget om det, udover dette billede, hvor man kan se, at
de kan dyrkes http://da.wikipedia.org/wiki/Wasabi
Giv endelig besked, hvis du finder noget, det lyder mægtig interessant.

Inger D.

Fra : Inger D.

Dato : 01-02-09 16:54

> [...]
> havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Jeg fandt lige noget mere om dyrkningen http://en.wikipedia.org/wiki/Wasabi
under "Cultivation".
Det ligner ikke ligefrem et hjemmeprojekt; dyrkning i konstant rindende
vand.

Inger D.

Fra : JOB

Dato : 01-02-09 20:18

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Wasabi under "Cultivation".
> Det ligner ikke ligefrem et hjemmeprojekt; dyrkning i konstant rindende

Hej - det lyder lidt som vores peberrod - nær et vandløb...masser af fugt -
og smager meget nært beslægtet...planterne må vist være af samme familie,
efter min ringe mening...mvh JOB - der er stor elsker af både peberrod og
wasabi lige til tårerne triller og næsen løber - Jeg ved at wasabi købes som
pulver der oprøres med vand, men ved desværre ikke hvor dette pulver kan
købes herhjemme...jeg har set det i et eller andet udland...Tyskland eller
USA

Fra : JOB

Dato : 01-02-09 20:26

"JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> wasabi købes som pulver der oprøres med vand, men ved desværre ikke hvor
> dette pulver kan købes herhjemme...jeg har set det i et eller andet

Hej igen - fulgte lige wikipedia link'et, og sør'me så er den beslægtet med
vores peberrod - ægte wasabi lader til at være umulig at dyrke herhjemme,
medmindre man er meget ivrig og meget rig...JOB

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-09 03:29

JOB wrote:

> [...]
> wasabi købes som pulver der oprøres med vand, men ved desværre ikke hvor
> dette pulver kan købes herhjemme...jeg har set det i et eller andet

Vi har nogle gange købt wasabi på grønne tuber, dog kan jeg ikke huske 100%
hvilken forretning, men det er et af de almindelige supermarkeder.

Stig Johansen

Fra : JOB

Dato : 02-02-09 23:41

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 100%
> hvilken forretning, men det er et af de almindelige supermarkeder.

Hej-hej - det man køber på tuber er faktisk det oprørte pulver som
'brugsblanding' - det gode ved pulveret, er at det holder længe, og egentlig
først bliver sart når det er rørt op - så skal man bruge det ret
hurtigt...JOB

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-02-09 06:52

JOB wrote:

> Hej-hej - det man køber på tuber er faktisk det oprørte pulver som
> 'brugsblanding'

Ok, det vidste jeg ikke.
Men her kan jeg godt love dig, at en tube ikke holder ret længe, så
holdbarheden er ikke det helt store problem

Stig Johansen

Fra : JOB

Dato : 02-02-09 23:54

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Wasabi under "Cultivation".
> Det ligner ikke ligefrem et hjemmeprojekt; dyrkning i konstant rindende

Hej Inger - ja, super rent vand, og, forekommer det mig, tropisk klima, når
man ser på de få voksesteder i Verden, kultiverede eller vilde - gu' ve' om
de har den i tropehuset i Botanisk Have i København...det ku' da
tænkes...JOB - tak for det spændende link

Fra : JOB

Dato : 01-02-09 20:51

> [...]
> på havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Hej Torben - Det er vist svært ser det ud til i tråden...men tak for et
interessant emne, der viser at disse planter og deres familie er mægtigt
sunde, og river så dejligt i næsen - jeg har i øvrigt fundet vild peberrod
herhjemme...altid nær et vandløb...gnid på bladene, så er man ikke i tvivl -
JOB

Fra : Max

Dato : 01-02-09 21:01

Hej JOB

> vild peberrod herhjemme...altid nær et vandløb...gnid på bladene, så
> er man ikke i tvivl - JOB

Det behøver såmændt ikke være vild, almen viden er at man planter
ikke peberrod i en have, den planter man ude i skoven, så kan man
altid hente noget derude.

--
Mvh Max

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 01-02-09 21:27

Max wrote:
> Hej JOB

> Det behøver såmændt ikke være vild, almen viden er at man planter
> ikke peberrod i en have, den planter man ude i skoven, så kan man
> altid hente noget derude.

Man kan til nød save bunden ud af en murspand og plante dem der. Men jeg har
også annekteret et stykke skovbryn til mine små projekter, og da der er
rindende vand og skygge, kunne det godt blive gerningsstedet til et
wasabiprojekt - hvis jeg ellers kan få fingrene i nogle frø.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-02-09 21:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Det behøver såmændt ikke være vild, almen viden er at man planter
> ikke peberrod i en have, den planter man ude i skoven, så kan man
> altid hente noget derude.

God ide, da den er 'ret udødelig'.

Men den er trylleformularen til rødbeder lidt ud over det sædvanlige.
Farven bliver vist også anderledes, dybere.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JOB

Dato : 02-02-09 23:37

> [...]
>
> Men den er trylleformularen til rødbeder lidt ud over det sædvanlige.
> Farven bliver vist også anderledes, dybere.

Uh ja, rødbeder og peberrod er skabt til hinanden - det jødiske køkken har
Schrain som er godt til gefilte fisch og meget, meget andet...JOB

Fra : JOB

Dato : 02-02-09 23:45

> [...]
>
> Det behøver såmændt ikke være vild, almen viden er at man planter
> ikke peberrod i en have, den planter man ude i skoven, så kan man

Hej Max - du har helt ret, den jeg fandt ved Vejlegårdsåen i Ishøj år
tilbage, kunne sagtens være belejligt anbragt...nu får jeg også helt lyst
til min egen hjemmedyrkede peberrod...JOB

Fra : Max

Dato : 02-02-09 23:58

Hej JOB

> Hej Max - du har helt ret, den jeg fandt ved Vejlegårdsåen i Ishøj år
> tilbage, kunne sagtens være belejligt anbragt...nu får jeg også helt
> lyst til min egen hjemmedyrkede peberrod...JOB

Sjovt nok har jeg faktisk aldrig kunnet lide peberrod, men så kvittede
jeg smøgerne for en 4-5 år siden og efter det er jeg faktisk begyndt
at kunne lide peberrod vældig godt i små mængder. Så det kunne jo
være man skulle plante noget selv, jeg kender ihvertfald et sted som
ville være perfekt til opgaven.

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 03-02-09 09:06

> almen viden er at man planter
> ikke peberrod i en have, den planter man ude i skoven, så kan man
> altid hente noget derude.

Det kan da sagtens lade sig gøre at dyrke peberrod i haven.

Inger D.

Fra : Max

Dato : 03-02-09 16:52

Hej Inger

> Det kan da sagtens lade sig gøre at dyrke peberrod i haven.

Ja, det har jeg da heller ikke sagt.

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 03-02-09 22:34

Så tror jeg, jeg misforstod dig, da du skrev:
"almen viden er at man planter ikke peberrod i en have, den planter man ude
i skoven, så kan man
altid hente noget derude."
Men sammenholdt med Christians indlæg, kan jeg forstå, at du hentydede til,
at de ikke er til at komme af med - ikke at de ikke er til at dyrke i haven.
Hvis det er rigtigt forstået, er det så ikke noget skidt, at plante dem ud i
naturen?

Inger D.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-02-09 02:49

"Inger D." <blabla@no.no> skrev
> Hvis det er rigtigt forstået, er det så ikke noget skidt, at plante dem ud
> i naturen?

Det er det, den er der i forvejen og/eller kommer derfra.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 04-02-09 10:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Inger D." <blabla@no.no> skrev
>
> Det er det, den er der i forvejen og/eller kommer derfra.

Jeg har desuden for sportens skyld drysset lidt konkurrence ud - rucola og
mynte, der heller ike er til at styre på en tønde land. Overvejer at
sponsere en ko i territoriet, som har status af kohave. Sådan en
langtidspræpareret gnu kommer ikke til at smage dårligt

Fra : Max

Dato : 04-02-09 13:14

Hej Inger

> til at dyrke i haven. Hvis det er rigtigt forstået, er det så ikke
> noget skidt, at plante dem ud i naturen?

Det er vel egentlig bare at sende den hjem, problemet er
nok at en have egentlig ikke har så forfærdentlig meget
med natur at gøre.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-09 02:18

On Feb 1, 9:27 pm, "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgh...@mail.dk> wrote:

> [...]
> rindende vand og skygge, kunne det godt blive gerningsstedet til et
> wasabiprojekt - hvis jeg ellers kan få fingrene i nogle frø.

Måske man burde sætte noget ved tagnedløbene.........

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Max

Dato : 02-02-09 14:36

Hej Christian

> Måske man burde sætte noget ved tagnedløbene.........

Jeg syntes jeg læste noget om rent rindene vand :)

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-09 07:31

On Feb 2, 2:36 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Jeg syntes jeg læste noget om rent rindene vand :)

Rindende er det, men om det er rent nok er det nok desværre ikke

Fra : Max

Dato : 02-02-09 15:43

Hej Christian

> Rindende er det, men om det er rent nok er det nok desværre ikke

Jeg har aftapning på afløbet på en stor carport/garage og
der bryder jeg mig ikke om lugten og udseenet af det første
vand der kommer efter et stykke tid uden regn :)

--
Mvh Max

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 02-02-09 17:13

On 31 Jan., 19:41, "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgh...@mail.dk> wrote:
> [...]
> havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

http://freshwasabi.com/growing.aspx har lidt om a dyrke wasabi, der er
vel ikke noget i det
der siger det ikke sku' ku lade sig gøre, men de sælge tilsyneladende
ikke længere frø/planter

men, lidt googling siger at den gode wasabi gror langs rindende vand.

og at det meste wasabi udenfor japan i virkeligheden er
peberrod,sennep og grøn farve?
-Lasse

Fra : Inger D.

Dato : 03-02-09 09:11

> http://freshwasabi.com/growing.aspx har lidt om a dyrke wasabi, der er
> vel ikke noget i det
> der siger det ikke sku' ku lade sig gøre, men de sælge tilsyneladende
> ikke længere frø/planter

Spændende! Det ligner jo noget, der er til at gå til.

Inger D.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-09 02:01

On Feb 2, 3:43 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Jeg har aftapning på afløbet på en stor carport/garage og
> der bryder jeg mig ikke om lugten og udseenet af det første
> vand der kommer efter et stykke tid uden regn :)

Du har nok ret.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-09 02:02

On Feb 3, 9:05 am, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> Det kan da sagtens lade sig gøre at dyrke peberrod i haven.

Ja, men kan det så lade sig gøre at komme af med den igen ?

Fra : JOB

Dato : 01-03-09 22:07

> [...]
> på havet efter fisk og lyst til at dyrke wasabi. Nogen her, der har prøvet
> eller set wasabidyrkning gennemført på vore breddegrader?

Hej her i en egentlig færdig tråd...men for de 'kvikke eftersiddere' er der
Wasabi Paste i Fakta denne uge...købte lige 5 tuber...der er også
producentens webside angivet, hvor man kan finde gode opskrifter og
anvendelsesforslag...mvh. JOB

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 02-03-09 11:33

JOB wrote:

> [...]
> er der Wasabi Paste i Fakta denne uge...købte lige 5 tuber...der er
> også producentens webside angivet, hvor man kan finde gode opskrifter

Den er gammel, men ikke lukket. Hvis man abonnerer på den, så får man en
dejlig rød anmærkning om en ny meddelelse. Man iler!

Fra : JOB

Dato : 03-03-09 21:14

> Den er gammel, men ikke lukket. Hvis man abonnerer på den, så får man en
> dejlig rød anmærkning om en ny meddelelse. Man iler!
>
> --

Hej Torben, det glæder at du hapsede dette indlæg/indkøbstip...jeg har
aldrig set denne ting i Danmark. Jeg troede først det var snyd, da der stod
'horseraddish' (peberrod) på æsken, men ved nærlæsning og 'Made In Japan'
kunne jeg se det var den ægte vare...jeg vil se om der er flere tilbage, da
de er væk når de er væk - engangstilbud - uåbnet har de ganske lang
holdbarhed...de er fra firmaet Blue Dragon...mvh. JOB

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-03-09 09:07

"JOB" <job@removeimage.dk> wrote in message
> Hej Torben, det glæder at du hapsede dette indlæg/indkøbstip...jeg har
> aldrig set denne ting i Danmark. Jeg troede først det var snyd, da der
> stod

Mener du at du aldrig har set wasabipasta til salg i DK? Det er ikke noget
problem at komme i nærheden af i almindelige supermarkeder i Århus. Og
selvfølgelig heller ikke i alle de mystiske små Kina/Tyrker/etc. bikse vi
heldigvis også har en masse af.

Keller

Fra : JOB

Dato : 04-03-09 21:41

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problem at komme i nærheden af i almindelige supermarkeder i Århus. Og
> selvfølgelig heller ikke i alle de mystiske små Kina/Tyrker/etc. bikse vi

Carsten, ja, jeg har ikke set det før...men har ikke været på specielt udkig
efter det. Ægte Wasabi dyrkes kun ganske få steder i Verden, så det bliver
forfalsket med grøntfarvet peberrod. Jeg vil kigge i vores lokale Thai
Market og se om de har det...men det I fakta er den rigtige, som man altid
får for lidt af når man køber Sushi - for 20kr. kan man få næsen til at
eksplodere og øjnene til at falde ud af hulerne - flere gange -...skøøønt...
(-;
JOB