Vandlås - vask og vand op
Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 30-01-09 13:56

sådan lige pludeselig har jeg problem med at vandet ikke vil rende
hurtig nok ud af vasken og ned i afløbet - så hober det sig op
istedet.
Fra køkkent i stueetage går 1½ m rør lodret ned i kælderen og skråt ud
igemmen muren og ud i brønd.
Jeg har skildt alle delene af under vaskene, skyldet med vand og alt
vand kommer fint ud i afløbet
Men det er som samling af vandlås under vasken påvirker at vandet
heller vil løbe op tilbage til vasken end ned i denne lange rør - når
jeg skruer lidt på vandret (25 cm) plasticrør som gå fra vandlåsen til
denne 1½ m lodret plasticrør og løsner lidt (så der drypper en del
vand ud) så glider det fint og ingen ophobning - men når det er samlet
hårdt (med plasticringer, så vand ikke løbe ud af plasticsamlinger)
går der 15 sek. med vand i vasken, og - så hober det sig op
Det virker som om det ikke vil komme over i det lodrette rør -
Kan det være noget med luft eller måden det er stykket sammen på (det
vandrette og indtil lodret rør er ca. 20 cm laver end det lodret til
vasken - er der størrer videnskab forbundet med det (eller som jeg
havde tænkt: når bare punktet med lodret (ud rør) er lavere end
vasken

Peter

Fra : Leonard

Dato : 30-01-09 22:06

PeterODinesen@gmail.com wrote:

> Kan det være noget med luft

Lyder sådan, der må være en udluftning et sted, der er stoppet.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : S.B.

Dato : 31-01-09 00:27

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lyder sådan, der må være en udluftning et sted, der er stoppet.
>
> --
> Leonard
> Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Også min ide..
Kender ikke din håndvask, men hvis du har det som folk tror er et overløb
oppe i toppen af den, så kig lige efter om der er luft fra det ned til
vandlåsen, for det er rent faktisk beregnet til at der skal kunne komme luft
den vej så afløbet virker meget bedre.
Når den er stoppet svarer det til du hælder vand ud af en dunk, det løber
heller ikke ret godt, prikker du et hul i bunden af dunken og hælder løber
det meget hurtigere ud, samme princip her

Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 11:11

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke ret godt, prikker du et hul i bunden af dunken og hælder løber
> det meget hurtigere ud, samme princip her

Ha-ha sikke da en sørøverhistorie. Har du tætsluttende låg over din
vask?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : S.B.

Dato : 31-01-09 12:43

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ha-ha sikke da en sørøverhistorie. Har du tætsluttende låg over din
> [...]

Nu ved jeg så ikke om du kan give luft til din vandlås gennem samme hul i
bunden af vasken, som du får vandet til at løbe ud af.
Hvis du kan - hvorfor så bruge fabrikanterne så en masse tid og besvær på at
lave ekstra huller i toppen af vasken med forbindelse til vandlåsen?
Belive it or not, prøv at lukke "overløbet" tæt med en klud eller en finger,
og så lukke vandet ud i vasken.

Tally-ho
Søren

Fra : Tomas Jensen

Dato : 31-01-09 17:01

S.B. skrev:
> [...]
> lave ekstra huller i toppen af vasken med forbindelse til vandlåsen?
> Belive it or not, prøv at lukke "overløbet" tæt med en klud eller en finger,

Et spørgsmål fra en tvivler: Den der luft, der så lukkes ned i
vandlåsen: Hvor bliver den af? Eller alternativt: Den luft, der skal
lukkes ud af vandlåsen: Hvor kommer den fra?
Vores afløb fungerer bedst og hurtigst, hvis der ikke kommer luft med,
så vandets vægt kan lave en hævert-virkning (vi har nemlig ikke overtryk
i afløbssystemet)

Tomas

Fra : Tomas Jensen

Dato : 31-01-09 17:06

> [...]
> Vores afløb fungerer bedst og hurtigst, hvis der ikke kommer luft med,
> så vandets vægt kan lave en hævert-virkning (vi har nemlig ikke overtryk

Tillæg: Den "overløbsdims", du snakker om.... kan den være til netop at
undgå hævert-effekten, så vandlåsen ikke tømmes med træls lugt til følge?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-09 17:35

> Tillæg: Den "overløbsdims", du snakker om.... kan den være til netop at
> undgå hævert-effekten, så vandlåsen ikke tømmes med træls lugt til følge?

Træls lugt kommer af at vandlåsen tømmes, ikke omvendt.

Mvh Maria

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-02-09 00:13

Maria Frederiksen skrev:

> Træls lugt kommer af at vandlåsen tømmes, ikke omvendt.
>
> Mvh Maria

Selvfølgelig... en trykfejl.

Fra : S.B.

Dato : 01-02-09 02:13

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig... en trykfejl.

Den luft du lukker ned sammen med vanden, den følger med vandet ud i brønden
du hælder en masse vand ned i et ø 50 mm rør som kort efter udvider sig til
110 mm, så der er masser af plads til det
rent faktisk løber vand hurtigere i et rør hvis det max er fyldt 80% frem
for hel fuld

Søren
ps
Martin Bak - for min skyld behøver du ikke kommentere det, din negative
holdning og dit uvenlige sprog har gjort at du er på killfilter her

Fra : S.B.

Dato : 01-02-09 02:18

> [...]
> Martin Bak - for min skyld behøver du ikke kommentere det, din negative
> holdning og dit uvenlige sprog har gjort at du er på killfilter her

Forøvrigt...
Kan se på det billede du går fra 50 til 75 mm rør
Efter bygningsreglementet burde du ved overgang til gulv være i en ø 110 mm
rør og i den orange farve.
Grå rør er ikke stærk nok til at kunne bruges i gulv, så det er muligt at
det er trykket flad et eller andet sted, hvad også gør at du kan få den
virkning du har nu, svarer jo til et ½ stoppet rør.

Søren

Fra : Tomas Jensen

Dato : 02-02-09 15:09

> Søren
> ps
> Martin Bak - for min skyld behøver du ikke kommentere det, din negative
> holdning og dit uvenlige sprog har gjort at du er på killfilter her

Uvenligt sprog og negativ holdning har ikke været i min hensigt, og jeg
beklager, at det er blevet opfattet sådan.

Tomas

Fra : Martin Bak

Dato : 02-02-09 16:50

> Uvenligt sprog og negativ holdning har ikke været i min hensigt, og jeg
> beklager, at det er blevet opfattet sådan.

Ditto! Men nogen gange bliver man bare lidt træt :-/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leonard

Dato : 02-02-09 17:05

Martin Bak wrote:

> Ditto! Men nogen gange bliver man bare lidt træt :-/

Så er kunsten jo at undlade at trykke på Send.

--
Leonard

Fra : Martin Bak

Dato : 02-02-09 18:09

> Så er kunsten jo at undlade at trykke på Send.

Jo, men når man nu på bedste vis forsøger at hjælpe spørgeren, og herunder
tillader sig at poientere at et enkelt svar er at betragte som henhørende
til komik-afdelingen, så rent faktisk oplever at der blot kommer flere
ubrugelige råd til den stakkels mand, så føler man jo behov for at
korrigere.
Men nok om det, jeg tror trådene er blevet redet ud.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 22:02

S.B. skrev:

> ps
> Martin Bak - for min skyld behøver du ikke kommentere det, din negative
> holdning og dit uvenlige sprog har gjort at du er på killfilter her

Kylling!
Hvis man ikke kan tåle at blive modsagt, bør man afholde sig fra at
træde ind i en diskussion!
Du fortjener da i høj grad selv at blive hældt i killfilter -
kollektivt, så man sparer sig for at bruge tid på dig :-|

Og hæld gerne også mig i DIT filter, det vil nærmest være en glæde!

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 03-02-09 18:05

> [...]
> så man sparer sig for at bruge tid på dig :-|
>
> Og hæld gerne også mig i DIT filter, det vil nærmest være en glæde!

½ vind du sejler med Armand, læs hvad der står.
Intet om at blive modsagt, det er jeg vandt til, har været gift længe.

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-09 17:37

> Ha-ha sikke da en sørøverhistorie. Har du tætsluttende låg over din
> vask?

Rent faktisk kan det også være brønden, der ikke tømmes. Det vil give samme
virkning. Ingen luft, ingen afløb. Du må godt synes det er sjovt, men det er
det så absolut ikke, når wc ikke tømmes korrekt

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 17:50

> Rent faktisk kan det også være brønden, der ikke tømmes. Det vil give
> samme virkning. Ingen luft, ingen afløb. Du må godt synes det er sjovt,
> men det er det så absolut ikke, når wc ikke tømmes korrekt

Hvorfor snakker du nu om wc'er? Og brønd? Vi taler om en vask her.

Jeg skal skære det ud i pap for dig, så.

S.B. skrev:
> [...]

Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Overløbet er et overløb. Og det hedder da
også netop sådan, "overløb".
Videre skriver han:

Og det er om muligt endnu mere forvrøvlet. En vask kan på ingen måde
sammenlignes med en dunk der tømmes. Jo, hvis vi skærer hele bunden af
dunken, og vender dunken på hovedet, så er princippet ligesom en vask,
nemlig bare et kar med hul i bunden. Hvis vandet fra vasken ikke vil løbe
ordentligt ud, så er det fordi der noget der forhindrer det. Eftersom vi er
sikre på i dette tilfælde, at vandlåsen ikke er stoppet, må det altså være
længere ude. Enten en samlebrønd der er blevet fyldt, fordi den videre
streng er stoppet, eller måske afløbets udluftning, som IKKE er det samme
som overløbet i vasken.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-09 19:16

> Hvorfor snakker du nu om wc'er? Og brønd? Vi taler om en vask her.

Fordi jeg personligt har haft samme problem, men i wc'et. Det var en fyldt
brønd = ingen luft.

> Jeg skal skære det ud i pap for dig, så.

Det behøver du ikke. Jeg fatter fint at manglende luft er årsag til at en
vask - eller wc - ikke tømmes ordentligt.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 19:32

> [...]
>
> Det behøver du ikke. Jeg fatter fint at manglende luft er årsag til at en
> vask - eller wc - ikke tømmes ordentligt.

Du har bare ikke bidraget til at løse spørgerens problem, for dit svar gav
ingen mening overhovedet.
Det du kalder brønd, er nok en samlebrønd. Den fyldes hvis kloakstrengen
længere fremme er stoppet. Jeg har foreslået dig det før, men hvis du
absolut skal give gode råd, kan du så ikke nøjes med at gøre det om ting du
har forstand på, og evner at beskrive så det kan forstås af andre?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-09 22:15

> Du har bare ikke bidraget til at løse spørgerens problem, for dit svar gav
> ingen mening overhovedet.

Jo for længe siden.
Lige nu kommentere jeg at du skrev "ha ha ha" omkring manglende luft som
årsag til manglende afløb. Nogle af os nemlig både viden og erfaring om
emnet, og derfor kan vi dele ud af den.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 01-02-09 00:28

> [...]
> Lige nu kommentere jeg at du skrev "ha ha ha" omkring manglende luft som
> årsag til manglende afløb. Nogle af os nemlig både viden og erfaring om

Du vrøvler som sædvanligt. den manglende luft er ikke manglende luft, men
manglende udluftning. Dermed faktisk for meget luft kan man sige. Og
udluftningen skal ikke ske oppe ved vasken, men i selve kloakken. Du aner
ikke hvad du taler om, så lad dog være med at kloge dig. Du ville vinde
megen respekt ved at nøjes med at give råd om det du ved noget om.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 01-02-09 00:35

> Jo for længe siden.

Øh.. jeg kan ikke få øje på noget konstruktivt indlæg fra dig, der vedrører
spørgerens problem. Kunne du måske vise mig hvor det skulle være kommet?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 23:56

Fra : FRED THIESEN

Dato : 31-01-09 19:18

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i melding

> [...]
> være længere ude. Enten en samlebrønd der er blevet fyldt, fordi den
> videre streng er stoppet, eller måske afløbets udluftning, som IKKE er det

Noget mærkeligt kan det nu være med sådanne udløp/overløb.

I mit moderne badeværelse har jeg en en hæve/sænkestang bag ved vandhanen
ved vasken. Proppen den betjener er rund, og jeg har ofte bemærket at når
jeg ikke har fået trykket den helt ned løber vandet meget langsomt ud -
eller måske måske slet ikke. Jeg ser jo at åbningen ved proppen da er måske
ca. 5mm, og jeg har faktisk mange gange undret mig over hvad som da
"holder" vandet på plads. Trykker jeg betjeningstangen en smule længre så
der åbnes nogle mm til løber vandet helt normalt hurtigt ud af vasken.

mvh

FredT

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 23:56

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 23:56

Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 31-01-09 12:33

Jeg har uploadet to billeder (http://picasaweb.google.dk/PeterODinesen/
Vandlaas#)
1) under vasken
2) det videre forløb ud til brønd

jeg har afmonteret vandlås og hældt masser af vand i det lange 1½ m
rør og det kommer ikke i nærhed af at stoppe - og der går 10 sekunder
og så kan jeg se det havner nede i brønden

når jeg tænder for vamdhanen går der mellem 5 og 15 sekunder og så
står det op og kommer meget lidt ud

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 21:38

<PeterODinesen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

*****

Som foreslået allerede i det første svar du fik fra Leonard, så må der være
et problem med udluftningen af kloakken. Kloakken har, et eller andet sted
en udluftning, hvis den er blokeret kan der ikke modtages noget i den. At du
kan når vandlåsen er afmonteret skyldes bare, at udluftningen foregår
direkte i røret i køkkenet, i stedet for der hvor det burde.

Hvordan afledes dit vand? Offentlig kloak eller septictank eller noget helt
tredie?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-01-09 23:56

> [...]
> og så kan jeg se det havner nede i brønden
>
> når jeg tænder for vamdhanen går der mellem 5 og 15 sekunder og så

Simpelt: Tilstoppet imellem vask og vandlås.

--
Niels

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 00:47

> [...]
> og så kan jeg se det havner nede i brønden
>
> når jeg tænder for vamdhanen går der mellem 5 og 15 sekunder og så

Du er sikker på at dine problemer ikke kun har forekommet samtidig med
opvaskemaskinens udpumpning?

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 23:56

Fra : Finn Erichsen

Dato : 01-02-09 04:19

PeterODinesen@gmail.com skrev:
>sådan lige pludeselig har jeg
>problem med at vandet ikke vil rende
>hurtig nok ud af vasken og ned i
>afløbet - så hober det sig op
>istedet.
Peter det er lidt af en vanskelig en den du der kommer med men
en ting er givet man bør aldrig have dobbelt vandlukke uden
udluftning mellem de to vandlukker og der er mange der inde på
der rigtige med deres svar men du har helt klart to meget
graverende problemer. En køkkenvandlås bør altid sidde lige
under vasken altså lodret afløb fra køkkenvasken til
vandlukket/vandlåsen, du har to 90 graders bøjninger med et
lille stykke rør imellem inden du kommer til vandlåsen den er
helt gal. Du har også afløbet fra din opvaskemaskine tilsluttet
forkert, du bør trække slangen fra tilslutningsstudsen helt op
så tæt du kan til undersiden af køkkenbordpladen. På nuværende
tidspunkt vil vandet fra køkkenvasken løbe ned i din
opvaskemaskine i tilfælde af et halvstoppet afløb, ja det kan
faktisk ske alligevel hvid der er meget vand i køkkenvasken. Det
vil sige at røret med opvaskemaskinen tilslutningen skal skrues
direkte på bundventilen på din køkkenvask og vandlåsen skal
skrues direkte på dette rør, derefter kan du godt have et
vandret rør (minimum 1,5% fald mod udløbssiden = 15mm fald per
meter, fint med mere men ikke mindre). Hvis du efter dette
stadig har problemer har du helt klart dobbelt vandlukke som
blandt andet Martin er inde på det har intet at gøre med
overløbet og det er vist uddybet tilstrækkelig også af Martin.
Ydermere hvis det er lavet af en fagmand burde han have frataget
sin ret til at udføre VVS arbejde for altid og blive spærret
inde på den lukkede afdeling. Hvis det er lavet at en DIY vil
jeg anbefale at du aldrig røre ved den slags ting mere for den
person der har lavet det har ikke en hylende fis forstand på
hvad han/hun røre vedkomme. Få pat i pjokket der har lavet det
eller endnu bedre ring til politiet, kommunen, teknisk
forvaltning eller en anden myndighed det er ravende ulovligt.

Cheers Finn tidligere Aut. Gas & Vandmester i Københavnsområdet,
nu bosiddende i Australien

--
Finn Canberra Australia

Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 01-02-09 06:10

Vinkelen lige under køkkenvasken sidder fast med det hvide store
plastic stykke lige under vasken - Drejer bare rundt og rundt uden at
komme nogle veje når jeg skruer på det. men denne skal fjernes og så
et lige stykke (med vaskemaskine så lagt oppe mod vasken) ned til
vandlåsen og så ud af et vandret rør (med minimum 1,5% fald mod
udløbssiden = 15mm fald per meter) -
rigtigt forstået ?
Peter

Fra : S.B.

Dato : 01-02-09 14:48

[...]

Skal lige siges...
Vores er monteret på samme måde som din, og der er ingen problemer med at få
den til at virke.
Forskellen er vist, som jeg kan se, at vi går over i 110 mm rød plast ved
gulvet, hvor du går over i 75 mm grå.
Det ser ret nyt ud det hele ved dig, så hvsi der er hul gennem både
udluftning, vandlås og bundventil, så må jeg næsten (som maria) formode at
problemt er fra gulvet og ud

Søren

Fra : Rene Efternavn

Dato : 01-02-09 15:45

PeterODinesen@gmail.com skrev:
>sådan lige pludeselig har jeg
>problem med at vandet ikke vil rende
>hurtig nok ud af vasken og ned i
>afløbet -

(SNIP)

>Peter

Hej Peter
Det er jo blevet en lang tråd af næsten religiøs karakter, men
jeg vover alligevel pelsen og skriver lidt om mine erfaringer...
Og før jeg bliver overfaldet verbalt for uvidenhed, arrogance og
hvad har vi, så skal jeg lige gøre opmærksompå at jeg hverken er
kloakmester eller retirademekaniker

For et årstid siden havdejeg det samme problem som du beskriver,
jeg er dog ikke helt sikker på hvor "pludseligt" det opstod.
Fruen klagede, og jeg startede det logiske sted, nemligt
vandlåsen som var fin-fin. Nu hvor det alligevel var splittet
ad, kunne jeg lige så godt tjekke det lille stykke mellem vasken
og vandlåsen....Der var masser af gamle kager af fedt og snask.
Det blev raget ud med en pind og et stykke kraftigt ståltråd og
alt blev samlet igen. Det var blevet lidt bedre, men ikke helt
godt, så jeg tjekkede videre udefter.
Rør efter vandlås og ud til fedtfælde var OK.
Fedtfælde var stort set fyldt op med gammelt fedt som var
temmelig hårdt.
Det var noget af et arbejde at få raget det ud, men det kom da
ud...
Samlebrønden før stenfiltret/faskinen (lige op og ned ad
andedammen - gammelt landbrug...) trængte også til at blive
gravet ud.
Herefter virker alt perfekt, og fruen er blevet instrueret i
ikke at hælde fedt og faste partikler ud i afløbet.
Som du måske kan regne ud, er mit tilfælde et etplanshus, så der
er ikke brug for udluftning af faldstamme...Da jeg i sin tid
boede i lejlighed var dette ofte et problem, så når overboerne
hældte vand i afløbet klukkede det lystigt i min vask.
En tilkaldt retirademekaniker (det kaldte han al'så sig selv!!)
fik renset faldstammen, og så holdt klukkeriet stort set op.

Håber at du kan bruge det til noget...

Ren

Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 01-02-09 08:50

Jeg har lige opdateret billedet med et "1" tal
jeg har skruet af ved "1" tallet, føjet vandslangen til og vupti det
drøner ud i brønden uden problemer
og det sjove er.....
når jeg tager gummiremmen af ved "1" og den derved drypper, skylder
det ud uden problemer
når jeg sætter gummiremmen på igen og dreje plasticstykket rundt
indtil det sidder fast, så opstår problemet - og det tager maks. 5
sekunder så fyldes vasken op.

rent fedtmæssigt så er alle de hvide rør næsten rene (sidder lidt
brunt på rørene, som man kan skrabe af med negl)

Fra : S.B.

Dato : 01-02-09 18:26

[...]

Har du prøvet at skille rørene ad der hvor hvid og grå er samlet, stoppe
enden af det hvide ned i en spand og så se om der stadig er et problem?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-02-09 22:16

> [...]
> når jeg sætter gummiremmen på igen og dreje plasticstykket rundt
> indtil det sidder fast, så opstår problemet - og det tager maks. 5

Du har jo så fået løsningen for længe siden: Konstruktionen er ikke som
tegningen viser, men du har endnu en vandlås (uden udluftning) efter '1'.

--
Niels

Fra : N/A

Dato : 01-02-09 22:16

Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 02-02-09 12:58

Har lige uploadet 3 billeder fra kælderen - og har afmonteret kælder
rør "svinget"(sidste billede, IMG_2810.JPG) , så der var lige rør
igennem gulvet til køkkent og der var direkte udsigt op til vasken og
kunne nemt at se at der ikke var noget forstoppelse derimellem (og ej
en vandlås mere - så skal den sidde udenfor) (Som Niels skriver:
vandlås (uden udluftning) efter '1'", går jeg udfra du mener fra
køkken og ud til samlingsbrønden?)
Jeg tændte for vandet og det løb fint ud i en balje , som foreslået
istedet for ned i det grå afløb.
Rodede lidt med samling ved det grå rør i køkkenet og hev det grå
"tragt" lidt op fra det grå lige rør, og lige nu virker det fint -
Weird - og har ingen logisk forklaring på det - andet end jeres
dejlige forslag :)
Samling af vandlås ned under vasken skal ændres på et tidspunkt, men
lige nu er jeg glad for "gennemtrækket"
Dog lidt irriteret over hvorfor, og kan det ske igen ?

Peter

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 02-02-09 21:16

PeterODinesen@gmail.com skrev:
> Har lige uploadet 3 billeder fra kælderen - og har afmonteret kælder

Hvor henne har du opladet?

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen