Maling af nikotinvægge
Fra : Heidi

Dato : 29-01-09 19:05

Gør man noget specielt hvis man skal male vægge med savsmuldstapet, der
er noget mærkede af cigaretrøg? Væggene er malede lysegrønne, men har
flere steder antaget en nærmest brunlig nuance - jeg tror de ender med
at skulle males enten en halvmørk grå eller en mørkere grøn, men hvordan
sikrer man at nikotinen ikke trænger ud gennem den nye maling? Er det
nok at vaske væggene af, og i så fald med hvad? Og/eller skal man bruge
en speciel type maling til den nye omgang?

--
Heidi

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-01-09 20:15

Du skal vaske med en kraftig opløsning af grundrens, derefter skal du bruge
(male) en spærre, den fåes i malerbutikken..

--

Michael Nielsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-01-09 21:25

Heidi wrote:

> Gør man noget specielt hvis man skal male vægge med savsmuldstapet,
> der er noget mærkede af cigaretrøg?

Vi istandsatte for godt 20 år siden et gårdhavehus som var noget mærket
af tobaksrygning og manglende vedligehold. Grundig nedrensning med
grundrens og vand og gennemtørring før maling med kvalitetsvægmaling (3
gange) fungerede godt nok til at vi ikke havde gennemslag og til at
lugtgenerne i løbet af kort tid forsvandt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-01-09 06:06

Heidi wrote:

> nok at vaske væggene af, og i så fald med hvad?

Dengang jeg gik i skole havde jeg fritidsjob b.la. med rengøring.
En gang imellem var opgaven også at vaske et lille rygerrum ned (hvert 'hus'
havde sit rum).

Her havde vi noget, der nok svarer til grundrens, men det vigtigste var at
tilsætte salmiakspiritus.

Jeg er lige ved at tro, at lunkent vand og salmiakspiritus alene ville kunne
gøre det.

Stig Johansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-01-09 15:59

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilsætte salmiakspiritus.
>
> Jeg er lige ved at tro, at lunkent vand og salmiakspiritus alene ville

Jeps.. Salmiakspiritus er genial til affedtning. Også derfor vinduespudserne
bruger det i deres vand. Men det er en hidsig cocktail. :)

- Martin

Fra : John V.

Dato : 31-01-09 15:26

> [...]
> nok at vaske væggene af, og i så fald med hvad? Og/eller skal man bruge
> en speciel type maling til den nye omgang?

Det findes en maling fra Sigma (IsoTop), der kan dække væggene på et gammelt
værtshus der ikke har været malet i 20 år, og med bare 2 gange i ren hvid.
Det er ikke engang nødvendigt at vaske det af først. Jeg har prøvet det!
Mon ikke det er hvad du efterlyser?
Farvehandleren BeckMans har noget tilsvarende, der bare hedder noget andet.
Andre firmaer har også spærrende malinger, men de er ikke lige så gode -
langt fra..

John

Fra : Heidi

Dato : 15-02-09 10:33

Heidi wrote:
> [...]
> nye maling? Er det nok at vaske væggene af, og i så fald med hvad?
> Og/eller skal man bruge en speciel type maling til den nye omgang?

Ville lige sige tak for svarene
Jeg endte med at vaske væggene grundigt af med en grundrensopløsning og
tørre efter med rent vand, og indtil videre er der i hvert fald ikke
trukket noget ud gennem den nye maling, så det har pyntet

--
Heidi