Hjemmelavet ekstern CD drev...
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-09 22:06

virker med en Thinkpad T23 og XP Pro SP3 med XPs indbyggede driver, men
ikke med en Powerbook G4 og OS X 10.4.11 og dennes indbyggede driver:

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/medpbg4.jpg>

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/medtpxp.jpg>

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/vistpxp.jpg>

Drevet kommer frem i Om denne Mac som en USB til IDA enhed. Når jeg putter
en CD i kommer der en fejlmeddelsesrude i OS X, noget om at dette
styresystem ikke kan læse denne disk. Det er lige meget om det er en CD med
indhold til Mac eller en CD med indhold til Windows.

Er der en måde til, at få det til at virke med OS X?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-09 22:38

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> indhold til Mac eller en CD med indhold til Windows.
>
> Er der en måde til, at få det til at virke med OS X?

Går ud fra, det er det drev, der reg. som 'AOD_20ARS_CD (E:)'?

Hvilket fabrikat er selve drevet og 'tilkoblingen'? - Jeg har en
fornemmelse, der siger 'AOpen' til drevets fabrikat. - Passer det, kan
det ikke bruges på Mac OS, da de kræver specifikke drivere og ikke kan
bruge en generic driver.

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-09 23:39

Erik Richard Sørensen:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Går ud fra, det er det drev, der reg. som 'AOD_20ARS_CD (E:)'?

Det er korrekt.

> [...]
> fornemmelse, der siger 'AOpen' til drevets fabrikat. - Passer det,
> kan det ikke bruges på Mac OS, da de kræver specifikke drivere og

Det er et TEAC Model CD-524E-002 fra July 1997.

Jeg har lagt yderli' 2 shots op med dialogboksen og System Profiler.
SP siger rigtigt nok, at det er et USB 2.0 Storage Device. Denne gang
er det Blue Tinum kabinettet fra Aldi. Jeg kan ikke finde nogen CD
med drivers til det første kabinet - et No-nmae.

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/dialog.png>

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/sysprof.png>

Denne opstilling (med Aldi kabinettet) virkede iøvrigt ikke i XP Pro.
Det virkede ellers godt nok i Windows 2K Pro.

Der er CD med drivers til Aldi drevet, men det er noget med
kryptering af data - det er jo beregnet til en HDD. Ikke nogen driver
til selve drevet.

Jeg kunne selvfølgelig prøve med nogle fler' CD drev. Jeg har et
Mitsumi single speed Model No CRMC-FX001 fra July 1993. Japaner laver
åbenbart CD drev i juli måned .

Det er et drev jeg har gemt, fordi stort set alt der installeres fra
CD kan genkende det - Linux osv. Det eneste problem er, at
strømstiket sider på den "forkerte" side i forhold til kabinettet,
men jag kan vel benytte en forlænger ledning til strømstiket.

Jeg har ikke så meget lyst til at prøve med et optisk drev fra min
stationære eller min server

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-09 23:46

Look what the cat dragged in - Axel Hammerschmidt:

<snip>

> <http://users.cybercity.dk/~dsl487543/dialog.png>

Det er åbenbart et kendt problem:

Results 1 - 10 of about 942 for Disk Insertion "The disk you inserted
was not readable by this computer". (0.25 seconds)

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-09 23:59

> [...]

> Results 1 - 10 of about 942 for Disk Insertion "The disk you
> inserted was not readable by this computer". (0.25 seconds)

<http://support.apple.com/downloads/Mac_OS_X_10_4_10_Combo_Update__PP
C_>

Kort link:

<http://tinyurl.com/cru7m2>

: What’s New in this Version
:
: The 10.4.10 Update is recommended for PowerPC and Intel-based Mac
: computers currently running Mac OS X Tiger. This update includes
: general operating system fixes, as well as specific fixes or
: compatibility updates for the following applications and
: technologies:
:
: - RAW camera support
: - Mounting and unmounting external USB devices
: - Support for 3rd party software applications
: - Security updates

Men Powerbooken har 10.4.11 Tiger!?

Jeg prøver på min Pismo med 10.3.9.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-09 01:03

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> : - RAW camera support
> : - Mounting and unmounting external USB devices
> : - Support for 3rd party software applications

Hm, kunne være, du skulle hente Mac OS X 10.4.11(ComboUpdate) og så køre
den. - Jeg har ikke mærket de problemer, - måske fordi jeg altid henter
comboopdateringerne og installerer manuelt...

> Jeg prøver på min Pismo med 10.3.9.

Hvis du virkelig vil ha' futi den, så opgrader til 10.4.11. Den vil
blive omk. 25-30% hurtigere i alle funktioner, hvis du har +512mb RAM i
den. - Jeg har selv haft en Pismo 500mhz, som jeg har fortrudt, jeg har
solgt, men dengang syntes jeg ikke, jeg længere havde det store behov
for en bærbar...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-02-09 14:49

Erik Richard Sørensen:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Hm, kunne være, du skulle hente Mac OS X 10.4.11(ComboUpdate) og
> så køre den. - Jeg har ikke mærket de problemer, - måske fordi jeg
> altid henter comboopdateringerne og installerer manuelt...

Det var faktisk gjort. Det er en 10.4 Retail og det første der skete
med Apple Update var at hente 10.4.11 Combo Update.

Jeg har iøvrigt opdaget, at TEAC drevet var sat til Slave. Det havde
jeg ikke lagt mærke til før. Den blev så sat til Master og nu kunne
min TP med XP godt se CDerne i den.

Men det virker stadig ej med Mac.

Drevet kommer nu frem i Disk Utility, men den "nederste" 3. oplysning
er "grået ud". De to "øverste" kommer med en udførlig og korrekt
angivelse af hvad det er for et drev osv.

En mulighed kunne være, at USB kabinettet melder at det er skrivbart
mens selve mediet - CDen der sættes i - optræder som ikke-skrivbart.
Det kan ske ved at der er spænding på en bestemt ledning i kablet.

Jeg overvejer at skifte drevet ud med en DVD brænder der jo er
skrivbar. Men så skal jeg hente drevet ud af min server og det er
besværligt. TEAC drevet lå bare i en skuffe.

> [...]
> +512mb RAM i den. - Jeg har selv haft en Pismo 500mhz, som jeg har
> fortrudt, jeg har solgt, men dengang syntes jeg ikke, jeg længere

Hmm! Lowendmac.com anbefaler ellers 10.3.9, men kriver, at 10.4 _kan_
bruges. Det lyder ikke betryggende. Men 10.3.9 er efterhånden ved at
være udfaset. Der kommer i hvert fald ikke opdateringer og Java VM er
osse forældet.

Det er en 400MHz med 512 MB RAM. De kommer til at vride min Pismo ud
af hænderne på mig når jeg er død

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-09 15:24

> [...]
> osse forældet.
>
> Det er en 400MHz med 512 MB RAM. De kommer til at vride min Pismo ud

vi burde lave en dk.edb.mac.obsolete gruppe til jer .... ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-09 00:55

Axel Hammerschmidt wrote:
> Erik Richard Sørensen:

> <snip>

> Det er korrekt.

> Det er et TEAC Model CD-524E-002 fra July 1997.

Det drev _er_ Mac kompatibelt. Modellen blev bl.a. brugt i nogle af de
større performa maskiner som powerMac performa 5500, PowerMac 6300/6320,
Performa 6500, så det burde også kunne bruges nu... - Faktisk har jeg
stadig en TEAC 524S-001 - SCSI versionen kørende i et LaCie d2 kabinet.
Det genkendes fint via et Adaptec AHA-2940U2B af OS 8.x, 9.x og op til
10.4.11. - jeg har ikke prøvet med Leopard

> [...]
> er det Blue Tinum kabinettet fra Aldi. Jeg kan ikke finde nogen CD
> med drivers til det første kabinet - et No-nmae.

Hm, for mig lyder det som et driverproblem.... BlueTinum kabinettet er
svjh. et NorthQ produkt og bør virke 100% på alle Windows op til og med
XP. og jeg mener da også, Windows har en eller anden form for 'generic
driver', så selv noname kabinettet burde virke til og med XP...

> [...]
>
> Der er CD med drivers til Aldi drevet, men det er noget med
> kryptering af data - det er jo beregnet til en HDD. Ikke nogen driver

Hm, mystisk. - Prøv at checke, hvordan drevet er jumpet, - om det står
til 'master' eller 'slave'. - Af erfaring må jeg nok sige, at hvis et
drev - optisk eller HD - står til slave, kan der ske det, at systemet
ikke vil genkende det. - Vi kunne fx. ikke få en WD harddisk til at
vises i hverken Mac OS X eller WinxP Pro i et Mercury Elite Pro Firewire
kabinet. Da vi skilte det ad igen, stod disken til 'slave', og da vi
satte den til 'master', dukkede den fint op i både XPPro og OS X...

> Jeg kunne selvfølgelig prøve med nogle fler' CD drev. Jeg har et
> Mitsumi single speed Model No CRMC-FX001 fra July 1993. Japaner laver
> åbenbart CD drev i juli måned .

Den er jo antik. - Men du skal ikke regne med, at Mitsumi vil virke
på Mac. - Jeg købte engang et ordentlig læs CD drev - deriblandt en del
Mitsumi. Hverken min Beige G3, B6W G3 eller en G4 sawtooth ville kendes
ved dem. - Alle de øvrige - LiteOn, Sony, Matsushita/Panasonic, TEAC og
NEC blev fint genkendt - endda også af nogle PM 4400 og alle kun med de
drivere, der installeres af systemerne 9.1, 9.2.x, 10.3.x og 10.4.3
(nyeste system på det tidspunkt)...

> [...]
> strømstiket sider på den "forkerte" side i forhold til kabinettet,
> men jag kan vel benytte en forlænger ledning til strømstiket.

Jeg har skam også stadig min 'musikbrænder' - en Lacie d2 ekstern CD
brænder, som jeg i sin tid købte hjem fra USA. - Den har brændt nogen
tusinde diske indtil nu, og er stadig som ny..-)

> Jeg har ikke så meget lyst til at prøve med et optisk drev fra min
> stationære eller min server

Nej uha, - lad være med det...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-09 16:57

Erik Richard Sørensen:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Det drev _er_ Mac kompatibelt. Modellen blev bl.a. brugt i nogle af de
> større performa maskiner som powerMac performa 5500, PowerMac
> 6300/6320, Performa 6500, så det burde også kunne bruges nu...

CD drevet er fortsat monteret på Aldi's Blue Tinum "enclosure" - som
forbundet til en Powerbook G4's USB stik.

Når jeg putter en musik CD i mounter drevet uden problemer og numrene
kommer frem i 'Tunes. Så jeg hælder (osse) til at det er et driver
problem.

Men hvordan fixer man det i OS X 10.4.11?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-02-09 18:28

Axel Hammerschmidt:

> [...]
> kommer frem i 'Tunes. Så jeg hælder (osse) til at det er et driver
> problem.
>
> Men hvordan fixer man det i OS X 10.4.11?

3. gang er lykkens gang

Prøvede med en Philips DVD +/- RW Drev (SPD2412BD og F/W 1.4) men det
virkede heller ikke med PBen.

Til gengæld opdagede jeg, at DVD drevet - der endnu ikke er sat til nogen
region - åbenbart kunne afvikle en DVD video (Mike Nichols, Primary
Colors) når den var monteret/forbundet til Aldi's eksterne USB kabinet.
Det må være noget med USB interfacet?

Bye bye region copy protection.

Så prøvede jeg med et No-name CD-RW drev fra Brink (Model No CDR-6S48,
deres jubilæums drev til 199,- kr) og så virkede det både med PBen og min
Thinkpad. Enda kan der brændes CDer med den.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-02-09 19:16

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> Nichols, Primary Colors) når den var monteret/forbundet til Aldi's
> eksterne USB kabinet. Det må være noget med USB interfacet?

Det var ikke med PBen, men med en IBM Thinkpad T23 (USB 1.1) med Sonic
SinePlayer DVD Pack fra Roxio.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-09 19:18

Axel Hammerschmidt wrote:
> Axel Hammerschmidt:

> 3. gang er lykkens gang
>
> Prøvede med en Philips DVD +/- RW Drev (SPD2412BD og F/W 1.4) men det
> virkede heller ikke med PBen.

DET er virkelig mystisk! - Apple har brugt netop den Philips model som
superDrive i nogle serier af både QuickSilver og MDD. - Fx. har jeg haft
en QS 933mhz (senere opg. til dual 1,8ghz) med et sådant Philips drev,
og jeg har set flere MDD 1,25ghz både FW400 og FW800 ver. med præcis
samme drev...

> [...]
> region - åbenbart kunne afvikle en DVD video (Mike Nichols, Primary
> Colors) når den var monteret/forbundet til Aldi's eksterne USB kabinet.

Nej, det er drevet i sig selv, der er regionsfrit.

> Så prøvede jeg med et No-name CD-RW drev fra Brink (Model No CDR-6S48,
> deres jubilæums drev til 199,- kr) og så virkede det både med PBen og min
> Thinkpad. Enda kan der brændes CDer med den.

Hm, 'CDR-6548' siger mig så meget, at det højst sandsynlig er et TEAC
værk...

mvh. Erik Rcihard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-02-09 21:33

Erik Richard Sørensen:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> har jeg haft en QS 933mhz (senere opg. til dual 1,8ghz) med et
> sådant Philips drev, og jeg har set flere MDD 1,25ghz både FW400

Jeg hælder efterhånden mest til, at det er Aldiboksens IDE-til-USB
interface der var problemet.

Men nu kan jeg så (forhåbentli') bruge en XP Pro opgradering til een
af de nye alu-macbooks der har USB, men ikke Firewire.

> Nej, det er drevet i sig selv, der er regionsfrit.

Ikke som det ser ud i Windows XP Pro. Der resterer de 5 valg. Det
bliver tilsyneladende regionsfrit med Aldiboksens IDE-til-USB
interface.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-09 21:49

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jeg hælder efterhånden mest til, at det er Aldiboksens IDE-til-USB
> interface der var problemet.

Det tror jeg du har ret i. De der billige kinadimser giver tit en del
interessante oplevelser :)

> Ikke som det ser ud i Windows XP Pro. Der resterer de 5 valg. Det
> bliver tilsyneladende regionsfrit med Aldiboksens IDE-til-USB
> interface.

For at kunne sætte det i drevet skal XP jo snakke med firmwaren på en
eller anden hemmelig måde. Det er nok så ikke implementeret i USB-broen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-02-09 22:39

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Det tror jeg du har ret i. De der billige kinadimser giver tit en
> del interessante oplevelser :)

Som efter de forhåndenværende søms princip

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry