Gemme HTML i database?
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 22:45

Hej.

Jeg roder med at bygge et website, hvor jeg kan logge indog skrive / gemme
indholdet i en database.

Det hele foregår med asp.net (vb.net) og en MSSQL database.

Jeg har en WYSIWYG editor som konverterer mit formaterede indhold til HTML,
som jeg havde planer om at gemme i min database, så siden fremstår med
ønsket formatering.

I en anden nyhedsgruppe (dk.edb.database) blev der stillet spørgsmålstegn
ved, om det var klogt at gemme HTML med teksten i en database.

Har I en mening om det? Er det ikke sådan det plejer at foregå i et CMS
eller er det en forkert opfattelse jeg har?

På forhånd tak for bidragene.

Michael Sørensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-09 00:11

Michael Sørensen skrev:

> [...]
>
> Har I en mening om det? Er det ikke sådan det plejer at foregå i et CMS
> eller er det en forkert opfattelse jeg har?

Det normale er at gemme kode for sig og indhold (teksten)
for sig. Dermed sparer du plads i databasen, fordi du ikke
skal opbevare koden sammen med hver eneste tekst. Men langt
den største fordel er dog, at du kan ændre på sidens layout
og opbygning, uden at du skal ind og rette i samtlige
tekster i databasen.

Layoutet gemmes normalt i en css-fil, og html-koderne gemmes
i en asp-fil, der så henter de enkelte tekster i databasen.
Skal du ændre layoutet, retter du ét sted, nemlig i
css-filen. Skal du ændre i html-koderne, retter du ét sted,
nemlig i asp-filen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 01:09

Kim Ludvigsen sendte dette med sin computer:

> [...]
> du ét sted, nemlig i css-filen. Skal du ændre i html-koderne, retter du ét

Jeg er enig med Kim.
Jeg er af den mening, at når du en dag finder på at bruge de samme data
på en anden side, måske i en anden sammenhæng, bliver du glad for at
dine gemte tekster /ikke/ er HTML kodede. Næste gang er HTML måske
ændret, eller sammenhængen er slet ikke HTML.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 16:14

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en anden side, måske i en anden sammenhæng, bliver du glad for at dine
> gemte tekster /ikke/ er HTML kodede. Næste gang er HTML måske ændret,

Hej Kim og Birger.

Jeg tror, at vi taler forbi hinanden.

Sidens layout osv er gemt med CSS. HTML og CSS delen er jeg fortrolig med.

Jeg er begyndt at arbejde på et CMS-lignende website, hvor jeg har en online
WYSIWYG editor. Her kan jeg skrive tekst i forskellig størrelse, farve, fed,
kursiv osv. og gemme indholdet af denne side i en database, som så kan
hentes frem i browseren fx. ala flg. webadresse
www.testweb.dk/artikler.aspx?ID=1234

Det er HTML koden, der fremkommer fra formateringen i min WYSIWYG editor,
som jeg er i tvivl, om det er forkert at gemme den med selve indholdet i
databasen.

mvh
Michael.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-09 18:39

Michael Sørensen skrev:

> [...]

> som jeg er i tvivl, om det er forkert at gemme den med selve indholdet i

Altså i stil med:
class="kursiv">skal</span> ned, siger statsministeren ... </p>

I så fald, skal koden gemmes sammen med teksten. Jeg trode,
det var al html-kode i siden, du ville gemme i databasen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 18:47

> Altså i stil med:
> siger statsministeren ... </p>
>
> I så fald, skal koden gemmes sammen med teksten. Jeg trode, det var al
> html-kode i siden, du ville gemme i databasen.

Hej Kim og "bingo" det var lige netop det jeg mente.

Det er sådan HTML tags min online WYSIWYG editor laver ud fra noget
javascript kode, så man som bruger selv kan formatere sin tekst.
Selvedesignet på siden er ens for alle og tilretteti css.

Tak for dit svar.
Michael