tøj
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-02-09 00:58

Kan nogen forklare hvilken regel/lov, der styrer dette:

"Hvis tøjet brændes, kan udgifterne til produktionen af tøjet trækkes fra i
skat - det kan man ikke, hvis tøjet doneres til velgørende formål."

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 10:26

Uffe Kousgaard skrev den 01-02-2009 00:57:
> [...]
>
> "Hvis tøjet brændes, kan udgifterne til produktionen af tøjet trækkes fra i
> skat - det kan man ikke, hvis tøjet doneres til velgørende formål."

Sandsynligvis noget om moms og afskrivninger.
(tjek: ligningsvejledningen for erhvervsdrivende)

Ideen er sandsynligvis den, at ved afbrændingen sikrer man, at tøjet
ikke vender tilbage i cirkulation ude i samfundet.

Samme tankegang man bruger ved destruktion af kopivarer, der er taget i
toldkontrol, hvor kopivaren i sig selv ikke fejler noget og man med
rette afmærkning sagtens ville kunne sælge varen, hvor køber er klar
over, at varen er en kopivare og derfor ikke på nogen måde vil kunne
blive snydt.

Ovenstående er min private mening
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-02-09 12:28

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Ideen er sandsynligvis den, at ved afbrændingen sikrer man, at tøjet ikke
> vender tilbage i cirkulation ude i samfundet.

Men det foregår vel i erhvervslivet hele tiden: Man får af en eller anden
grund produceret en vare, som så ikke kan sælges til normalpris, man må
sælges billigere, foræres væk eller smides ud. Eller tænk på køtilbud:
Butikken har købt en vare for 100 kr + 25 kr moms = 125 kr. Normal
udsalgspris er måske 250 kr. Den sælges på køtilbud for 1 kr. Kan man nu
ikke trække de 25 kr i indkøbsmoms fra?

Hvis nu man sælger tøjet for 1 kr til Røde Kors, er det så iorden?

Er det derfor SAS solgte Spanair for 1 Euro for at kunne få fradrag for
deres tab?

Fra : Ralph

Dato : 01-02-09 12:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Butikken har købt en vare for 100 kr + 25 kr moms = 125 kr. Normal
> udsalgspris er måske 250 kr. Den sælges på køtilbud for 1 kr. Kan man nu

Jo, indgående moms refunderes altid, udgående moms skal altid betales, så i
dit tilfælde refunderes kr. 25, mens man skal betale kr. 0,20 i moms for at
sælge varen til kr. 1,-
I praksis modregnes beløbene så man betaler kr. 24,80

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 13:29

Uffe Kousgaard skrev den 01-02-2009 12:28:
> Hvis nu man sælger tøjet for 1 kr til Røde Kors, er det så iorden?

Stil spørgsmålet til SKAT via BindendeSvar-ordning.

Eller sagt på anden vis: Hvis det var i orden, tror du så ikke, at
RødeKors allerede har tænkt tanken?

> Er det derfor SAS solgte Spanair for 1 Euro for at kunne få fradrag for
> deres tab?

Nu er den type transaktioner altid guf for pressen....
Ofte er der knyttet betingelser på "køb af milliard forretning for 1
euro"-priser fx forpligtelse til at overtage medarbejdere og materiel i
x tid efter overtagelsen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 10-02-09 12:52

Carsten Riis skrev:

> [...]
> rette afmærkning sagtens ville kunne sælge varen, hvor køber er klar
> over, at varen er en kopivare og derfor ikke på nogen måde vil kunne

Tilsvarende:

En ridehest kan være anvendelighedsforsikret.
Man kan få udbetalt forsikringen uden at hesten aflives, men i stedet
brændemærkes.
Hesten kan så bruges/sælges som "skovturshest", men kan ikke forsikres igen.

Leif

Fra : alexbo

Dato : 01-02-09 13:01

"Uffe Kousgaard" skrev

> "Hvis tøjet brændes, kan udgifterne til produktionen af tøjet trækkes fra
> skat - det kan man ikke, hvis tøjet doneres til velgørende formål."

Jeg synes det lyder underligt, jeg er ikke sikker på journalisten har helt
styr på tingene.

Man kan ikke trække noget fra i skat, hverken som privat eller som firma.
Udgifter til produktion kan udgiftføres uanset om varen destrueres, sælges
eller gives væk.
Skulle man ikke kunne udgiftføre lønninger til syerskene fordi man giver
tøjet væk eller sælger det for 1 kr.

Det ville da også være helt uladsiggørligt hvis skattemyndighederne skulle
kontrollere salgspriser for at sikre at prisen er høj nok til at kunne
godkende fradrag for produktionen.
Og hvis SKAT så ikke ville godkende fradrag, hvordan vil de så bedømme hvor
stor en del af en syerskes arbejde der handler om lige præcis dette stykke
tøj.

Næh jeg tror mere at der er tale om importerede varer, og den dertil
knyttede told og moms.

Toldvejledning:
For at få særlig toldgodtgørelse skal:
klip
Varerne kan - i stedet for at blive udført - efter tilladelse fra ToldSkat
destrueres eller med henblik på genudførsel oplægges på toldoplag, i frizone
eller på frilager.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-02-09 15:21

alexbo wrote:

> [...]
> Varerne kan - i stedet for at blive udført - efter tilladelse fra
> ToldSkat destrueres eller med henblik på genudførsel oplægges på

En anden mulighed er at virksomheden undgår diskussionen med SKAT om
værdien af de varer som doneres til den velgørende organisation (forudsat
at bidrag til denne ikke kan fratrækkes i skatteregnskabet).

--
Jesper Lund