Andelsboligforening vil skaffe sig adgang ~
Fra : Peter T.

Dato : 31-01-09 23:43

Af banale årsager har jeg primært boet hos kæresten de sidste par
måneder i forlængelse af en længere ferie og har blot lige været hjemme
for at tjekke post en gang imellem.

Nu skal målerne på radiatorerne udskiftes og derfor har ISTA forsøgt, at
komme på besøg hos mig et par gange - uden held. Det er ikke lykkedes
da jeg ikke har været hjemme. Forleden lå der en skrivelse fra
bestyrelsen i min andelsboligforening indenfor min hoveddør om at de vil
skaffe sig adgang til min lejlighed ved hjælp af en låsesmed hvis jeg
ikke responderer på skrivelsen og får udskiftet mine målere. Nu laver
jeg selv en aftale med ISTA, men jeg undrer mig over fremgangsmåden.

Må de overhovedet skaffe sig adgang til min lejlighed for at få skiftet
målere på mine radiatorer?

--
Peter T.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-02-09 00:14

Peter T. wrote:

> Må de overhovedet skaffe sig adgang til min lejlighed for at få skiftet
> målere på mine radiatorer?

Ja.

--
Jesper Lund

Fra : Peter T.

Dato : 01-02-09 00:23

In article <4984db3e$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...

> Ja.

Ok. :) Men kan du give mig et hint om hvor jeg skal kigge henne i
lovgivningen? For jeg synes ikke jeg kan finde noget i lejeloven om
dette. Men jeg er heller ikke sikker på, jeg kigger det rigtige sted,
da det jo er en andelsboligforening.

--
Peter T.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-02-09 00:35

Peter T. wrote:

> [...]
> lovgivningen? For jeg synes ikke jeg kan finde noget i lejeloven om
> dette. Men jeg er heller ikke sikker på, jeg kigger det rigtige sted,

Kig i vedtægterne (måske står der noget der), og hvis det skal være efter
lejeloven, så er det afsnittet om adgang til lejligheden for nødvendig
vedligeholdelse.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 10:12

Peter T. skrev den 31-01-2009 23:43:
> [...]
> jeg selv en aftale med ISTA, men jeg undrer mig over fremgangsmåden.
>
> Må de overhovedet skaffe sig adgang til min lejlighed for at få skiftet

Ja, fuldt på højde med at dit gas-selskab til enhver tid må få adgang
til din gasinstallation for at se om den er korrekt lavet.
(at de så sjældent gør det er en anden sag).

Eller hvilket som helst andet som har noget med vedligeholdelse af
installationer at gøre. Udskiftning af målere på radiatorer er en
vedligeholdelses-opgave.
Måleren skal ligesom bruges til at måle din andel af ejendommens
varmeforbrug. Og dertil er det ligesom lidt smart, at I alle har samme
måler.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning

Dato : 01-02-09 10:24

> [...]
>jeg selv en aftale med ISTA, men jeg undrer mig over fremgangsmåden.
>
>Må de overhovedet skaffe sig adgang til min lejlighed for at få skiftet

Jeg vil mene det er en meget vodsom reaktion - hvad hvis du var
bortrejst en måned eller to, og ikke havde set disse opslag? Som andre
skriver plejer man normalt at sætte dit forbrug ud fra statistik eller
tidligere forbrug, og aflæser så ved senere lejlighed.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 10:28

Henning skrev den 01-02-2009 10:24:

> [...]
> skriver plejer man normalt at sætte dit forbrug ud fra statistik eller
> tidligere forbrug, og aflæser så ved senere lejlighed.

Det du snakker om er aflæsning og afregning.

Ved Peter T.'s tilfælde er der tale om udskiftning af måler.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-02-09 11:42

Carsten Riis wrote:
> Det du snakker om er aflæsning og afregning.
>
> Ved Peter T.'s tilfælde er der tale om udskiftning af måler.

Og?

Er det en opgave, som i højere grad haster, så der ikke i god tid kan
træffes aftale med lejeren om tidspunkt for udskiftning?

--
Allan Olesen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-02-09 12:12

Allan Olesen wrote:

> Og?
>
> Er det en opgave, som i højere grad haster, så der ikke i god tid kan
> træffes aftale med lejeren om tidspunkt for udskiftning?

Nu ser det jo faktsik ud til, at man uden held, har forsøgt at træffe
lejeren ad flere omgange. Uden held, da denne ikke har boet i lejligheden i
et par måneder.

Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-02-09 13:25

Jan Kronsell wrote:
> Nu ser det jo faktsik ud til, at man uden held, har forsøgt at træffe
> lejeren ad flere omgange. Uden held, da denne ikke har boet i lejligheden i
> et par måneder.

"Forsøge at træffe" lyder for mig netop af, at man ikke har gjort noget
for at træffe aftale, men bare er troppet op på adressen uden aftale.

Hvis næste skridt derefter er en trussel om låsesmed, er det helt hen i
vejret.

--
Allan Olesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 12:55

Allan Olesen skrev den 01-02-2009 11:42:

> Og?
>
> Er det en opgave, som i højere grad haster, så der ikke i god tid kan
> træffes aftale med lejeren om tidspunkt for udskiftning?

Nu er - i mange tilfælde - andelshavere ikke beskyttet af lejeloven, men
bundet af de vedtægter som gælder i foreningen.....og som det er
beskrevet i første indlæg, så har man netop forsøgt at få fat på
andelshaveren i flere omgange......

og ja, det haster....tror du selv, at det billigt at få et firma til at
starte en montagebil i flere omgange?

Peter T har en lille opgave pga. LBK nr 1134 af 20/11/2006

------
§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i
kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i
landet.
Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover,
når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie,
forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele.
§ 7. Kommunalbestyrelsen skal registrere personer, der anvender flere
boliger her i landet, med bopæl i den af boligerne, som de efter en
samlet vurdering må siges at have mest tilknytning til. Ved afgørelsen
af tilknytningen til en bolig skal en lovlig bolig altid gå forud for en
ulovlig bolig.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 træffes bl. a. efter
følgende kriterier:

1) Antallet af overnatninger i boligen.

2) Boligens afstand fra det daglige arbejde.

3) Om ægtefælle eller samlever og børn bor i denne bolig.

4) Boligens størrelse og kvalitet.

5) Om personens ejendele opbevares i boligen.

Stk. 3. Hvis en helhedsvurdering efter kommunalbestyrelsens vurdering
ikke klart peger på én af boligerne som bopælen, kan personens eget
ønske følges. Et sådant valg mellem flere mulige bopæle kan ikke ændres
af den pågældende, før der sker en ændring af de forhold, som forelå, da
valget blev foretaget.
------

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-02-09 13:27

Carsten Riis wrote:
> og ja, det haster....tror du selv, at det billigt at få et firma til at
> starte en montagebil i flere omgange?

Du sammenblander "hast" med "behov for planlægning og koordination".

Det billigste er naturligvis at have sine aftaler i orden, så man ikke
møder op forgæves.

--
Allan Olesen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-02-09 12:55

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse

> Og?
>
> Er det en opgave, som i højere grad haster, så der ikke i god tid kan
> træffes aftale med lejeren om tidspunkt for udskiftning?

'God tid' er defineret i Lejeloven.
For arbejder af denne type er det 6 uger.
De er overskredet i den konkrete sag.

/Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-02-09 15:21

Carsten Riis wrote:
> Det du snakker om er aflæsning og afregning.
>
> Ved Peter T.'s tilfælde er der tale om udskiftning af måler.

En varmeforbrugsmåler, i hvert fald hvis den virker ved fordampning,
måler heller ikke det reelle forbrug, så derfor kan jeg godt forestille
mig at det er ganske vigtigt at alle lejligheder i systemet har præcis
den samme type måler, sådan at de alle rammes af den samme målefejl og i
samme grad.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Knut

Dato : 01-02-09 12:18

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> skriver plejer man normalt at sætte dit forbrug ud fra statistik eller
> tidligere forbrug, og aflæser så ved senere lejlighed.

Uanset du synes den er voldsom eller ej kan den være nødvendig.
Og hvilken skade lider lejlighedens ejer/beboer egentlig ved dette indgreb?
Ingen formentlig.

Knut

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-02-09 06:54

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Uanset du synes den er voldsom eller ej kan den være nødvendig.
> Og hvilken skade lider lejlighedens ejer/beboer egentlig ved dette

Udover at det kan virke temmelig intimiderende grænsende til traumatiserende
hvis fremmede mennesker har skaffet sig adgang til ens bolig. Man HAR
faktisk lov til at tage på længere rejser i udlandet og så burde man vel
ikke udsættes for at der, uden at det er tvingende nødvendigt (og det er
udskiftning af varmemålere bestemt ikke), bliver skaffet adgang til ens
lejlighed.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-02-09 09:59

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> burde man vel ikke udsættes for at der, uden at det er tvingende
> nødvendigt (og det er udskiftning af varmemålere bestemt ikke), bliver

Udlejer/andelsforeningen har ret til adgang til lejligheden for at udføre
nødvendige arbejder.
For ikke voldsomt generende arbejder skal dette varsles 6 uger i forvejen.
Hvis man er bortrejst længere end det, må man altså sørge for at nogen tager
sig af at holde øje med lejligheden eller meddele foreningen en midlertidig
adresse, hvor den slags varsler (og andre meddelelser) kan fremsendes.
Ellers må man finde sig i, at udlejer/andelsforeningen har skaffet sig
adgang til lejligheden for at udføre arbejderne.

Ovenstående er for en andelslejlighed betinget af, at der ikke fremgår andet
af vedtægterne.

Udskiftning af målere er ikke voldsomt generende, og kan altså varsles på 6
uger.

/Per