Arv og regler
Fra : ingen@mail.dk

Dato : 31-01-09 11:45

Vores Mor dør for 20 år siden, vores Mor var gift med vores Far indtil
hendes død, men vores Far har et enkelt barn fra et tidligere ægteskab.

Jeg er i tvivl omkring disse arvereglerne, vores Far sidder i uskiftet bo.
Men senere blevet bekendt med, at det var vores Mor som står som ejer af
huset.
Da huset blev købt kunne vores Far ikke på det tidspunkt huset blev købt
måtte eje noget.

Kan nogle evt. oplyse mig, hvordan reglerne er omkring disse regler. Hvordan
er det lige med arv af huset, har vores Fars søn fra tidligere ægteskab krav
på arv af huset som reelt var ejet af vores afdøde Mor selvom vores Far har
boet i huset 20 år efter vores Mor død ?

Fra : alexbo

Dato : 31-01-09 18:27

<ingen@mail.dk> skrev

> [...]

> ægteskab krav på arv af huset som reelt var ejet af vores afdøde Mor
> selvom vores Far har boet i huset 20 år efter vores Mor død ?

Vi forudsætter at jeres mor ikke havde særeje, men blot stod som køber og
ejer af huset.
Når jeres far dør vil I arve jeres mor, det vil sige halvdelen af det
uskiftede bo.
I vil sammen med jeres fars særbarn arve jeres far, det vil sige den anden
halvdel.

Hvis I er to søskende efter Mor og Far, betyder det at I arver 41,6% hver og
Fars særbarn arver 16,6% af hele boet.

mvh
Alex Christensen

Fra : ingen@mail.dk

Dato : 31-01-09 18:56

> [...]
> uskiftede bo.
> I vil sammen med jeres fars særbarn arve jeres far, det vil sige den anden

Da du nævnte særeje, mener jeg faktisk at der var særeje. Da vores Far ikke
kunne eje noget uden, at
nogle kreditore vil komme efter ham. Men om børene så burde være indkaldt
til skifte retten dengang
har jeg ingen idé om.

Fra : alexbo

Dato : 01-02-09 07:19

<ingen@mail.dk> skrev

> Da du nævnte særeje, mener jeg faktisk at der var særeje.

Det mener jeg så til gengæld ikke mere, jeg skulle ikke have nævnt
muligheden, den eksisterer ikke.
Din far kan ikke sidde i uskiftet bo med din mors særeje.

mvh
Alex Christensen