Arv og arvinger
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-09 22:29

Historien lidt kort :

Min far dør - min søster og jeg lader hende sidde i uskiftet bo.
Vi arver altså ikke noget.

I Skifteretten bliver der fundet frem til 1 barn fra tidligere forhold.
Dette barn bliver tilbudt et beløb for at lade min mor sidder i uskiftet
bo - dette accepteres.

Nu - 1½ år efter min far er død kommer der brev fra advokaten som har har
været min mors advokat
under forløbet - altså han har stået for arv mm. I dette brev står der at nu
er det dukket et barn op mere
som gør krav på arv og dette står som datter af min far i en kirkebog et
sted. Så den skulle også være god nok.

Det første barn har så fået for stor arv i forhold til at det skulle være
delt med det "nye" barn.

Spørgsmålene ....

Hvad gør min mor nu ?
Skal hun betale ? - Hun har ikke pengene.
Hvad med de penge som den første arving har fået "for meget" ? Advokaten har
skrevet det til ham men han svarer ikke på brevet.

Hvor længe kan man egentlig gå og frygte for at der dukker nye arvinger op ?

Mvh. Allan M

Fra : alexbo

Dato : 31-01-09 10:30

"Allan M" skrev

> Min far dør - min søster og jeg lader hende sidde i uskiftet bo.
> Vi arver altså ikke noget.
Hvis hende er jeres mor og hun var gift med jeres far, har hun krav på at
sidde i uskiftet bo, det er ikke noget du og hendes søster "lader" hende
gøre.

> I Skifteretten bliver der fundet frem til 1 barn fra tidligere forhold.
> Dette barn bliver tilbudt et beløb for at lade min mor sidder i uskiftet
> bo - dette accepteres.
Det er nok ikke helt rigtigt, jeg gætter på at den pågældende har fået et
beløb for at give afkald på arv.
Forskellen er at hvis der er tale om et beløb for at tillade uskiftet bo er
vedkommende stadig arving.
Mens et arveafkald næsten siger sig selv, man bliver betalt for at give
afkald på arv.

> [...]
> sted. Så den skulle også være god nok. Det første barn har så fået for
> stor arv i forhold til at det skulle være delt med det "nye" barn.
Det første barn har ikke fået nogen arv, du skriver selv der ikke er
skiftet.

> Hvad gør min mor nu ?
Taler med sin advokat.

> Skal hun betale ? - Hun har ikke pengene.
Betale hvad?
Hvis der ingen større værdier er i det uskiftede bo har nr 2 barn ikke noget
krav.

Din mor ejer selv halvdelen af fællesboet, derefter arver hun en trediedel
af din fars del, resten skal deles mellem din fars børn, dem er der
foreløbig fire af.
Så barn 2's arv er 1/12 af fællesboet, og kun såfremt det overstiger en
bundgrænse på ca. 200.000 kr.

> Hvad med de penge som den første arving har fået "for meget" ? Advokaten
> har skrevet det til ham men han svarer ikke på brevet.
Næh, han er da nok ligeglad, han er blevet betalt for at give arveafkald,
det kommer ikke ham ved hvad der derefter sker.
Men selv om der skulle være tale om et arveforskud er han ikke forpligtet
til at tilbagebetale.

> Hvor længe kan man egentlig gå og frygte for at der dukker nye arvinger op
> ?
Det ved jeg ikke, 3-5 år vil jeg tro.

mvh
Alex Christensen

Fra : Else Holm

Dato : 31-01-09 10:30

Allan M wrote:
> Historien lidt kort :
>
> Min far dør - min søster og jeg lader hende sidde i uskiftet
> bo.

<klip>

> Mvh. Allan M

For at fjerne en misforståelse:

Du og din søster har ikke ladet din mor sidde i uskiftet bo - det
har hun ret til med fællesbørn.

--
Else

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 12:51

> <klip>
>
> For at fjerne en misforståelse:
>
> Du og din søster har ikke ladet din mor sidde i uskiftet bo - det har hun
> ret til med fællesbørn.

Ja ok - jeg har nok ikke formuleret mig ordentligt.

Men altså min mor sidder i uskiftet bo og et barn fra tidligere forghold
bliver tilbudt nogle penge for at give afkald på arven.
Han får ca. 30.000 kr udbetalt.

Nu er der så dukket et nyt barn op som også er fra fortiden.
Hun gør nu krav på sin del af arven efter min far.

Nu er det sådan at min har har kr. 0 på sin konto og ikke har mulighed for
at finde pengene nogen steder.
Hvad sker der hvis hun ikke betaler arven til den "nye" arving som ifølge
advokat er ca. 26000 kr.

Mvh. Allan