Skat og separat bolig
Fra : Niels Jespersen

Dato : 30-01-09 09:53

Hej

Jeg er gift, men vi har det bedst med at bo hver for sig. Vi ejer et
rækkehus, hvor min kone bor, og jeg bor til leje andetsteds.

Vi overvejer nu at købe en andelslejlighed, hvor jeg kan bo. Dermed
kommer vi til i fællesskab at eje begge boliger.

Spørgsmålet er så, om vi bliver ramt af ekstra beskatning på en eller
anden måde.

Mvh Niels

Fra : bosol

Dato : 30-01-09 02:17

On 30 Jan., 10:53, Niels Jespersen <nj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kommer vi til i fællesskab at eje begge boliger.
>
> Spørgsmålet er så, om vi bliver ramt af ekstra beskatning på en eller

Du ( I ) kan få et bindende tilsagn hos SKAT.dk

Fra : Niels Jespersen

Dato : 30-01-09 10:48

bosol skrev:

> Du ( I ) kan få et bindende tilsagn hos SKAT.dk

Tak for det.

Skriver man til dem og forklarer situationen, og beder dem garantere at
arrangementet ikke har skattemæssige konsekvenser?

Mvh Niels

Fra : alexbo

Dato : 30-01-09 10:52

"Niels Jespersen" skrev

> [...]
> vi til i fællesskab at eje begge boliger.
> Spørgsmålet er så, om vi bliver ramt af ekstra beskatning på en eller

Næppe lige p.g.a. af andelsboligen,
men jeg synes du skal undersøge hvad dette med fælles ejerskab og to
folkeregisteradresser betyder for et senere salg, både for rækkehus og
andel.

Problemet kommer i hvert fald når rækkehuset sælges så vil din andel af evt.
overskud blive beskattet.
Overskud på salg af fast ejendom er skattefrit når ejendommen har været
sælgers bolig, men det er rækkehuset ikke for dit vedkommende.

Om din kone overhovedet kan være medejer af en andel, når hun ikke bebor
denne, skal også lige undersøges.

Jeg synes det hele ser en smule problematisk ud, men jeg ville i hvert fald
starte med det sidste, det virker som det mest aktuelle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Jespersen

Dato : 30-01-09 11:29

alexbo skrev:
> [...]
> Overskud på salg af fast ejendom er skattefrit når ejendommen har været
> sælgers bolig, men det er rækkehuset ikke for dit vedkommende.

Hmm... Er det ok at flytte tilbage i huset fx et halvt år før salg?

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-01-09 19:36

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in news:4982cde4$0$90274$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]

> Overskud på salg af fast ejendom er skattefrit når ejendommen har været
> sælgers bolig, men det er rækkehuset ikke for dit vedkommende.

Niels vil formentlig være skattefri af en avance på rækkehuset, jf
ejendomsavancebeskatningsloven § 8:

§ 8. Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og
ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har
tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele
den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har
opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit efter nærværende
stykke. Med hensyn til en- og tofamilieshuse gælder denne fritagelse dog
kun, .............

Da praksis vedr. husstandsbegrebet er ret bredt - omfatter bl. a.
fraseparede ægtefæller - vil han være omfattet af § 8.

med venlig hilsen
poul christensen

Fra : Niels Jespersen

Dato : 30-01-09 19:55

Poul Christensen skrev:
> [...]
>
> Da praksis vedr. husstandsbegrebet er ret bredt - omfatter bl. a.
> fraseparede ægtefæller - vil han være omfattet af § 8.

Takker. Det stiller jo sagen anderledes gunstigt.

Er det rigtigt forstået at der heller ikke kommer beskatning af anslåede
huslejebeløb, selv man i en vis forstand bor til leje hos hinanden?

Niels

Fra : alexbo

Dato : 30-01-09 21:07

"Poul Christensen" skrev

> Da praksis vedr. husstandsbegrebet er ret bredt - omfatter bl. a.
> fraseparede ægtefæller - vil han være omfattet af § 8.

Det havde jeg ikke tænkt på, blot at Niels ikke havde bopæl på ejendommen.

Nedenstående link er netop til sådan sag, der er også et afsnit om at man
ikke beregner leje mellem ægtefæller.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1566845

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Jespersen

Dato : 30-01-09 21:51

alexbo skrev:
> [...]
>
> Nedenstående link er netop til sådan sag, der er også et afsnit om at man

Herligt. Tak til alle der der har hjulpet med svaret.

Mvh Niels