Ejerforhold ifm. nadver
Fra : jens.maaloev@live.dk

Dato : 28-01-09 07:50

Kan man sige noget om ejerforholdene ifm. altervin og oblater? Det er
selvfølgelig forbudt at stjæle altervin og oblater, men får man det
udleveret ifm. nadver, er det da tilladt at anvende det udleverede til
andre formål end det tiltænkte, f.eks. tage det med hjem?

I gamle dage var det vistnok forbudt at mishandle nadverbrød og -vin -
er der stadig en gammel bestemmelse fra Jydske eller Sjællandske Lov,
der forbyder dette?

Fra : Knut

Dato : 28-01-09 16:49

Kig efter!
Det er ikke hver dag der sker ændringer i Jyske og Sjællandske Lov.

Knut

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-01-09 11:50

On 28 Jan., 15:49, jens.maal...@live.dk wrote:

> Kan man sige noget om ejerforholdene ifm. altervin og oblater?

Ejendomsforholdet må overgå til modtageren, når brød hhv vin uddeles.

> [...]
> udleveret ifm. nadver, er det da tilladt at anvende det udleverede til
> andre formål end det tiltænkte, f.eks. tage det med hjem?

Hvis man gør det på en så diskret måde, at præsten ikke opdager det,
og ikke andre altergæster kan tage anstød af det, er det ikke
strafbart. Er det modsatte tilfældet, kan man formentlig straffes
efter straffelovens § 137, stk. 2, selvom situationen nok skal udvikle
sig temmelig meget, førend en politianmeldelse - for ikke at sige
domfældelse - kommer på tale. Hvis man slipper hjem uden at have
forstyrret gudstjenesten og derefter offentliggør sin brøde (f.eks.
ved at vanhellige de indviede oblater) kan man forestille sig, at den
næsten hensovne blasfemiparagraf, straffelovens § 140 kan komme på
tale - men jeg vil igen tro, at tilfældet skal være temmelig grelt,
førend man ville genoplive den slumrende bestemmelse, hvis
overhovedet.

> I gamle dage var det vistnok forbudt at mishandle nadverbrød og -vin -
> er der stadig en gammel bestemmelse fra Jydske eller Sjællandske Lov,
> der forbyder dette?

Efter Danske Lov ville man formentlig blive dømt for blasfemi, så vidt
jeg husker (der er langt over til reolen) var det noget med afskæring
af tungen og derefter hovedet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-09 20:57

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote in news:d76adb55-87e5-
4c02-b8c9-4877dc970bee@p2g2000prf.googlegroups.com:

> men jeg vil igen tro, at tilfældet skal være temmelig grelt,
> førend man ville genoplive den slumrende bestemmelse, hvis
> overhovedet.

Ja det skal nok være ret ekstremt før nogen overhovedet ville gide gøre en
sag ud af det.