Renovering af spilkopper
Fra : Kika

Dato : 31-01-09 14:35

Hej NG
Jeg er ved at renovere min sejlbåd.
Jeg kunne godt tænke mig at få renoveret skødespillene også.
Skødespillene er fra 70erne, to stk. Meisner 22 og tre stk Lewmar single
speed 7.

Mener at have set en sejler, der fik sandblæst/ overfladebehandlet sine
spilkopper til en flot grålig farve?

Derfor vil jeg være glad for hjælp til følgende to spørgsmål:
1. Kender nogen et sted, der kan renovere spilkopper.
2. Skal man skifte fjedrene i palerne, de er over 8 år gamle? - men dyre.

med sejlerhilsen
Allan Jensen

Fra : Harding Larsen

Dato : 31-01-09 15:35

Hej Allan,

Du skal være opmærksom på hvilket materiale spillene er lavet af.
Vil du sandblæse overfladerne skal de efterfølgende elokseres
igen da en åbning af metalstrukturen ikke er særlig
formålstjenlig.
Fjedrene er ikke så vigtige at skifte de skal blot ikke sidde
fast i gammel og indtørret fedt, det samme gælder palerne.
Desværre lider disse legerede aluminium spil af kontakten til
palerne og indgrebs-recessen slides efterhånden. Det samme gør
palernes indfæstning. Alt i alt giver det spillene en begrænset
levetid.
Er det ikke et antikt klenodie du er ved at renovere, så bør du
overveje at skifte til nye rustfrie spil, f.eks. Andersen spil.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 31-01-09 07:54

Yep, Andersen-spillene de bare holder og holder og
holder.................................og slides næsten ikke hvis de
bare får lidt frisk fedt af og til.

Hans-Henrik

Fra : Kika

Dato : 31-01-09 17:46

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
Yep, Andersen-spillene de bare holder og holder og
holder.................................og slides næsten ikke hvis de
bare får lidt frisk fedt af og til.

Hans-Henrik

Jo, tak for rådene, men...det var for at udsætte den investering lidt endnu.
Allan

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-02-09 10:49

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
Yep, Andersen-spillene de bare holder og holder og
holder.................................og slides næsten ikke hvis de
bare får lidt frisk fedt af og til.

---

Nå... !! Jeg har renoveret flere Andersen spil hvor hele spilbunden var
bukket og holderen til palen stod i 45gr., de holder heller ikke evigt.

Man må se i øjnene at det er en sliddel.

mvh
Leon

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-02-09 12:15

Mine Lewmar der er af bronce og forkromet.
Forkromningen blev slebet af og ny forkromninng lagt på.
Fik det gjort på et sliberi i Smallegade.
Spillene er nu over 30 år gamle og det eneste der er skiftet er et par
fjedre.
Hans

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-02-09 13:02

Den Sun, 01 Feb 2009 12:15:07 +0100 skrev Hans, \" URD\" Contessa 32.:

> [...]
> og ny forkromninng lagt på. Fik det gjort på et sliberi i Smallegade.
> Spillene er nu over 30 år gamle og det eneste der er skiftet er et par

Nåå - Smallegade - altså DEN Smallegade der går fra Mellembredgade til
Store Smallebredgade?

---
Karl Erik.

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 01-02-09 17:07

Hej

Kika <allan@guffer.dk> skrev:
> [...]
>renovere spilkopper.
>2. Skal man skifte fjedrene i
>palerne, de er over 8 år gamle? - men dyre.

Bådnyt har haft flere artikler om renovering af spilkopper. De
har blandt andet vist, hvordan man kan få dem forchromet. Jeg
kan desværre ikke huske årgang og nummer på denne artikel. Der
fås færdige reservedelspakker til mange spil.

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-02-09 15:09

Hej Ole,

Jeg tror at den artikel som du husker er den i nr.:374, sep.
2004 på siderne 80 og 81.
Spilkopperne i artiklen blev sendt til Værløse galvaniske, tlf.:
44 65 78 78 / http://www.vaerloese-galvaniske.dk/ og på det
tidspunkt kostede det 300,- pr. stk.
Desuden er der en artikel i Bådnyts martsnummer 2001 side 28 om
hvordan man vedligeholder indmaden i spillene.

For at det skal være formålstjenligt at sende de gamle
messingspil til omforkromning skal de ikke være slidte i
tandkrans eller ved palernes indfæstning.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@Z2G0Qmail.dk> (slet Z2G0Q)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-02-09 19:45

Harding Larsen (slet L8DGZ) wrote:

> For at det skal være formålstjenligt at sende de gamle
> messingspil til omforkromning skal de ikke være slidte i
> tandkrans eller ved palernes indfæstning.

Hvis palerne eller deres indfæstning er blevet slidt er det muligt med
omhu og godt værktøj at bore nye huller til palerne. Alternativt kan man
evt. få et maskinværksted eller en smed til at gøre det for en.
Jeg har med held gjort det med en god søjleboremaskine og skarpe bor.
Omhyggelighed og nøjagtighed med opmærkningen er et must.

- Lars

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-02-09 20:58

Hej Lars,

Jeg kender operationen kun alt for godt.
Jeg har micrometeraflæsning på mit X-Y plan og de fornødne
fræsere for udboring og jeg har desuden indsat foringer i
udboringer således at indfæstningerne for palerne har de
korrekte dimmensioner.
Problemet er bare at Meisnerspil husene med de indfræsede
tandkrandse bliver slidte med tiden od de kan ikke skiftes.
På f.eks Andersenspil kan tandkrandsen trods alt skiftes.
Det kræver selvfølgelig det fornødne værktøj; men en reparation
kan udføres her.

Jo det er en mulighed for dem der har et maskinværksted til
rådighed. Blot ska man huske på at det er formålsløst at
forkrome spil hvis de ikke kan bringes i en fornuftig stand.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-02-09 23:14

Hvorfor egentlig overhovedet renovere overfladen (altså bortset fra det
kosmetiske hensyn)? Spillene virker vel lige godt, forkromet eller ej?
Jeg ville nok vælge at kalde overfladenedbrydningen for patina, og så sejle
videre - efter at have sikret mig, at den vigtige indmad er 100 % i orden.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus