Problemer med ny skærm ... :-(
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-01-09 23:04

Hej,

Jeg har købt en Samsung 2343BW skærm. Den kan køre 2048*1152 i
opløsning. Så langt så godt. Min gamle MDD med Geforce MX4 32MB kan
godt trække skærmen, men alle menuer i venstre side af skærmen er væk.
Æblen menuen mangler f.eks. Uret og alle andre "enheder" som vises via
ikoner i højre side vises fint?!!? Jeg kan godt tilgå programmenuerne,
men topmenubaren er bare helt blank i venstre side af skærmen. Går jeg
ned i næste opløsning kommer æble menuen frem igen. Nogen der har en
ide til hvorfor det forholder sig sådan?

http://mayfly.dk/ss.png og http://mayfly.dk/ss1.png

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-09 23:26

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> topmenubaren er bare helt blank i venstre side af skærmen. Går jeg ned i
> næste opløsning kommer æble menuen frem igen. Nogen der har en ide til

Kan være et ramproblem på grafikkortet. Prøv at gå ned i tusinder af
farver.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-01-09 23:28

On 2009-01-30 23:25:41 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Kan være et ramproblem på grafikkortet. Prøv at gå ned i tusinder af farver.

Ingen forskel. Men hvis det var et ram problem, hvorfor kan den så vise
den ene side af menubaren og ikke den anden?

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-09 23:33

Thomas Schreiber skrev:

> Ingen forskel. Men hvis det var et ram problem, hvorfor kan den så vise
> den ene side af menubaren og ikke den anden?

Ok. Så kan det godt være en driverting. Du har ikke evt mulighed for
at prøve et andet kort?

Mht hvorfor, så er der ingen garanti for hvilken rækkefølge ting tegnes
i. Kan være OpenGL har fejlvurderet hvor meget plads der er til
teksturer (billeder der kan tegnes et vilkårligt sted på en vilkårlig
måde) og derfor mangler de.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-01-09 23:41

On 2009-01-30 23:33:01 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> i. Kan være OpenGL har fejlvurderet hvor meget plads der er til
> teksturer (billeder der kan tegnes et vilkårligt sted på en vilkårlig

Jeg kan ikke finde en mac driver til den skærm. Apple ahr selv fundet
en SyncMaster driver/profil som jeg bruger. Det er det samme med andre
profiler.

Jeg kan ikke prøve et andet kort, desværre.

Hvordan kan OpenGL fejlvurdere menulinien når den ikke fejlvurderer den
i alle andre opløsninger?

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-09 00:20

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke prøve et andet kort, desværre.
>
> Hvordan kan OpenGL fejlvurdere menulinien når den ikke fejlvurderer den

Det lyder mystisk. - du er sikker på, du har skruet stikket i skærmen
_helt_ fast? - jeg havde et lign. problem med en 24" Acer, - det viste
sig at være kablet, der ikke var skruet helt i på selve skærmen...

har du prøvet med et andet DVI kabel? - Hvis du mangler et ekstra, så
kan du hente et hos mig, - jeg har nok af dem...

Prøv evt. at hente MainMenu 1.7.3, installer den og i punktet 'Other
Tasks', vælg 'Restart System menu Bar'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-01-09 10:13

On 2009-01-31 00:19:47 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det lyder mystisk. - du er sikker på, du har skruet stikket i skærmen
> _helt_ fast? - jeg havde et lign. problem med en 24" Acer, - det viste
> sig at være kablet, der ikke var skruet helt i på selve skærmen...

Naturligvis. Og det er det samme med to forskellige kabler

> [...]
> kan du hente et hos mig, - jeg har nok af dem...
>
> Prøv evt. at hente MainMenu 1.7.3, installer den og i punktet 'Other

Har jeg prøvet - samme problem. Men smart program ellers

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 01:11

Thomas Schreiber skrev:

> Jeg kan ikke finde en mac driver til den skærm. Apple ahr selv fundet en
> SyncMaster driver/profil som jeg bruger. Det er det samme med andre
> profiler.

Det var ikke skærmen jeg tænkte på men den til grafikkortet.

> Jeg kan ikke prøve et andet kort, desværre.

Ærgeligt. Så er det tid at stå lige på hovedet i Google.

> Hvordan kan OpenGL fejlvurdere menulinien når den ikke fejlvurderer den
> i alle andre opløsninger?

Ingen anelse. Apple kan vel også lave en fejl i ny og næ?

Ellers har jeg en 1440x1024 skærm jeg godt vil bytte lige over med :D

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-09 01:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det var ikke skærmen jeg tænkte på men den til grafikkortet.

Den er inkl. i OS X. - Jeg sidder selv med samme kort i en tilsv. MDD...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-09 23:32

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> [...]
> ned i næste opløsning kommer æble menuen frem igen. Nogen der har en
> ide til hvorfor det forholder sig sådan?

Og du kører DVI ... ingen mærkelige adaptere imellem ?

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-01-09 23:39

On 2009-01-30 23:32:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Og du kører DVI ... ingen mærkelige adaptere imellem ?
>
> /thomas

Nope. Har prøvet med DVI-D kabel og VGA kabel med DVI-D -> VGA
omformer. Samme resultat.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-09 00:13

On 2009-01-30 23:38:43 +0100, Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> said:

> Nope. Har prøvet med DVI-D kabel og VGA kabel med DVI-D -> VGA
> omformer. Samme resultat.

eksisterer problemet hvis du går ned i en lavere opløsning?

Jeg kan snildt forstille mig at det bedagede grafikkort ikke kan trække
så stor en opløsning, slet ikke over DVI.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-02-09 10:35

On 2009-02-01 00:12:38 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> eksisterer problemet hvis du går ned i en lavere opløsning?
>
> Jeg kan snildt forstille mig at det bedagede grafikkort ikke kan trække
> så stor en opløsning, slet ikke over DVI.

I 1920 * X spiller det fint, men i 2048 * 1152 kan den ikke vise
menulinien - men kun i venstre side (heller ikke shading effekten).
Uret osv. står der fint i højre side ;-(

Det kan vist ikke rigtig svare sig at købe et gfx kort til 1500kr til
den maskine, så jeg må vel bare leve med det indtil jeg får en nyere
maskine.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber