Hurtig resize af store billeder?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 29-01-09 21:10

Hej,

Har tidligere brugt "imagecopyresampled" til at resize billeder on-the-fly,
men nu skal jeg resize nogle store billeder (10-15 Mpix), og så tager det
altså lidt lang tid (min 2-3 sek, men op mod 7-8 sek for 8 Mpix). Har jeg
andre hurtigere muligheder, hvis det skal være on-the-fly?

mvh Frank

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-01-09 21:21

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> altså lidt lang tid (min 2-3 sek, men op mod 7-8 sek for 8 Mpix). Har jeg
> andre hurtigere muligheder, hvis det skal være on-the-fly?

Muligvis imagemagick - dog ikke sikkert det er tilgængeligt hvis du har
placeret det på et webhotel.

Har dog aldrig forsøgt at måle performance på noget som at resize af
billeder mod det 2... så er dog heller ikke sikkert det er hurtigere...

www.imagemagick.org
www.php.net/imagick (er en pecl extension)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Kasper Johansen

Dato : 30-01-09 12:59

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> altså lidt lang tid (min 2-3 sek, men op mod 7-8 sek for 8 Mpix). Har jeg
> andre hurtigere muligheder, hvis det skal være on-the-fly?

Hvis det er billeder, som der skal vises flere gange, så kunne du
overveje at cache dem?

F.eks.
Hvis cachen ikke findes, så genereres den. Hvis den allerede er
genereret, så bliver den bare læst.

Hvis billedet ændres og cachen på den måde skal opdateres, så sletter du
bare billedet fra cachen.

<?
$bnavn = "cached_pics/" . $id . ".jpg";

if (!file_exists($bnavn)){