Sorter efter forbogstav, hvordan?
Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 29-01-09 10:29

Hej,

Jeg har en database med en lang liste af referencer som jeg skal
have vist på en side. Men da det bliver ret uoverskueligt, vi jeg
gerne have at den kun viser dem der starter med "A" f.eks.

Min kode:

mysql_query("SELECT * FROM referencer WHERE navn LIKE 'a'");

På forhånd tak :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-09 10:40

Frederik Junkuhn skrev:
> [...]
>
> Min kode:
>
> mysql_query("SELECT * FROM referencer WHERE navn LIKE 'a'");

Prøv med

SELECT * FROM referencer WHERE left(navn ,1)='a'

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 29-01-09 10:37

Gert Krabsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Prøv med
>
> SELECT * FROM referencer WHERE left(navn ,1)='a'

Wow! Det var godt nok hurtigt.

Det virker skam også, mange tak :)

nu er jeg ret ny i php, så kan jeg få dig til at forklare kort hvad
"left(navn ,1)='a'" gør?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-09 11:03

Frederik Junkuhn skrev:

> nu er jeg ret ny i php, så kan jeg få dig til at forklare kort hvad
> "left(navn ,1)='a'" gør?

Det er SQL. Det plukker en delstreng ud begyndende til venstre,
og delstrengen er 1 bogstav lang.

I PHP skal man skrive:

   $partstring=substring($wholestring,0,1);

for at pille det venstre bogstav ud af en streng. 0 angiver at
man starter ved første tegn, og 1 er længden.

--
Bertel

Fra : Carsten

Dato : 29-01-09 11:21

> Det er SQL. Det plukker en delstreng ud begyndende til venstre,
> og delstrengen er 1 bogstav lang.

Hmmm, gad vide om mySql (som det vel er ?) egentlig kan klare en "like 'a%'
hurtigere end en left(navn ,1)='a' ?

Carsten

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 29-01-09 11:52

Carsten wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm, gad vide om mySql (som det vel er ?) egentlig kan klare en "like 'a%'
> hurtigere end en left(navn ,1)='a' ?
>
> Carsten

Jeg testede det lige, og det ser ikke ud til at fungere. Men "left(navn
,1)='a'" virker fint. :)

> " You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to
your MySQL server version for the right syntax to use near 'LIKE 'a%'' at line
1 "

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-09 12:16

Frederik Junkuhn skrev:

> [...]
> ,1)='a'" virker fint. :)

> your MySQL server version for the right syntax to use near 'LIKE 'a%'' at line

Den virker fint hos mig:
SELECT * FROM referencer WHERE navn like 'a%'
SELECT * FROM referencer WHERE left(navn ,1)='a'

giver - og bør give samme resultat.

Der skal formentlig ret store datamængder til, før du vil opleve
performance-forskel på de to metoder - men husk at indeksere feltet navn!

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 29-01-09 13:29

> [...]
>
> Der skal formentlig ret store datamængder til, før du vil opleve
> performance-forskel på de to metoder - men husk at indeksere feltet navn!

Aha.. Jeg har skrevet "like" med versaler (LIKE). Det virker også for mig..

I skal have 1.000 tak for hjælpen!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-01-09 13:38

"Gert Krabsen" wrote

> [...]

> Der skal formentlig ret store datamængder til, før du vil opleve
> performance-forskel på de to metoder - men husk at indeksere feltet navn!

Hmm jeg sidder lige og spekulerer om mulighed nr 2 egentlig gør brug af evt
indeks på navn?

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-09 14:42

Peter Lykkegaard wrote:

> "Gert Krabsen" wrote

> Hmm jeg sidder lige og spekulerer om mulighed nr 2 egentlig gør brug af
> evt indeks på navn?

De databaser, jeg kender, vil invalidere brug af index ved enhver form for
brug af funktioner.

Men ved mindre datamængder vil f.eks. MS SQLServer lave en table scan frem
for at bruge tid på at hive fat i b-træet.

Stig Johansen

Fra : Carsten

Dato : 29-01-09 14:12

"Frederik Junkuhn" <frederik@junkuhn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en database med en lang liste af referencer som jeg skal
> have vist på en side. Men da det bliver ret uoverskueligt, vi jeg
> gerne have at den kun viser dem der starter med "A" f.eks.

Hvis det altid er sådan at dine "referencer" skal udvælges så kan du måske
overveje at lave en "redundant" kolonne i din tabel som netop indeholder
første bogstav af referencens navn. Det er noget hurtigere for
databasesystemet at lave en exact sammenligning end det er at lave den her
"left" funktion.

Carsten

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 29-01-09 14:41

> [...]
>
> Carsten
>
> Tja... Nu er dette mit første PHP site, så jeg tror jeg stopper mens legen
er god.. :)

Men forstår jeg dig ret at jeg skal lave en celle i tabellen som jeg angiver
forbogstavet i og lister tabellen efter en istedet for f.eks. id?

Det skal lige siges at den database det skal bruges til næppe kommer over
1.000 rækker, så jeg håber "left" funktionen ikke er "for tung".

Fra : Carsten

Dato : 29-01-09 14:56

> [...]
>
> Det skal lige siges at den database det skal bruges til næppe kommer over
> 1.000 rækker, så jeg håber "left" funktionen ikke er "for tung".

så er problemet nok ikke så stort

men min ide gik på følgende... Din nuværende tabel ser måske ud som:

ID | NAVN | (MORE_COLUMNS HERE)
10 | Sven Bendt | (more data here)
11 | Niels Hansen | (more data here)
12 | Niller Petersen | (more data here)

...og din sql til at vise referencer med et bestemt startbogstav ser p.t. ud
som:

SELECT * FROM referencer WHERE left(navn ,1)='N'

Tabellen udvides til at se sådan her ud:

ID | NAVN | ALFANAVN| (MORE_COLUMNS HERE)
10 | Sven Bendt | S | (more data here)
11 | Niels Hansen | N | (more data here)
12 | Niller Petersen | N |(more data here)

Det du så kan gøre når du sætter nye rækker ind er at kolonnen "ALFANAVN"
altid sættes lig med "left(navn ,1)". Du får derved "straffen" ved
indsættelser (som der nok ikke er så mange af) istedet for at få straffen
hver gang der søges blandt dine "referencer". Din nye sql til søgninger
bliver:

SELECT * FROM referencer WHERE alfanavn='N'

Carsten

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-09 15:25

Carsten skrev:
> [...]
> bliver:
>
> SELECT * FROM referencer WHERE alfanavn='N'

Absolut en løsning. Men den dag sitet bliver en succes, så Frederik
bliver nødt til at gruppere på de to første bogstaver, er det hurtigere
simpelthen at ændre søgningen til

"WHERE left(navn ,1)='Ni'"

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-09 15:26

Gert Krabsen skrev:

> Absolut en løsning. Men den dag sitet bliver en succes, så Frederik
> bliver nødt til at gruppere på de to første bogstaver, er det hurtigere
> simpelthen at ændre søgningen til
>
> "WHERE left(navn ,1)='Ni'"

Naturligvis