Nybegynder... Hvilken båd?
Fra : Martin Schulz

Dato : 29-01-09 01:50

Hej alle.

Min kone og jeg har talt om at skulle prøve sejlerlivet.

Vi vil gerne have en båd med 5 sovepladser og indenbords dieselmotor. Den må
gerne være hensigtmæssigt indrettet, da vi er to voksne og tre børn.
Derudover skal den være "robust, nem og tilgivende" at sejle, så vi ikke
vælter, hvis vi skulle lave en fejl... Farten betyder ikke noget for os i
første omgang.

Prismæssigt vil vi selvfølgelig gerne igang så billigt som muligt, men vi
vil heller ikke købe for billigt... I forstår sikkert, hvad jeg mener.
Budgettet ligger mellem 35-85.000,-kr.

Hvilke typer af både, skal vi kigge efter? Der er jo uoverskueligt mange
både, når man kigger på Udkig og dba, så det må kunne koges ned til en
håndfuld modeller...

Hvad siger I? Jeg er interesseret i at høre jeres meninger, samt jers
meninger om evt. forslag fra andre.

På forhånd tak for jeres hjælp!

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Carsten Jensen

Dato : 29-01-09 06:14

Den Thu, 29 Jan 2009 01:49:43 +0100 skrev Martin Schulz:
> Hvilke typer af både, skal vi kigge efter? Der er jo uoverskueligt mange
> både, når man kigger på Udkig og dba, så det må kunne koges ned til en
> håndfuld modeller...

Efter min mening skal I kigge efter en Maxi 77 og jeg synes I skal kigge
i Sverige. F.eks. her: http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=132834,
hvor der er en til salg for 55.000,- DKK.

Det er naturligvis bare min mening, men den har igennem tiderne fået
utroligt positive kommentarer.

Mvh

Carsten

Fra : HKN

Dato : 29-01-09 03:29

Jeg er fsv enig i Maxi'en men der er også Bianca 27, og evt Albin
Ballad (men den ligger nok over budget), som begge er "både"
velsejlende og tilgivende.

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 29-01-09 03:43

Albin Vega, Albin Express, Bandholm, Granada 27, Spækhugger, B31 for
lige at komme med andre input. Disse er alle både, som dækker hvad du
søger, men der er sikkert mange andre.

Mvh
Henrik

Fra : SørenH

Dato : 29-01-09 12:37

Alle de foreslåede både lyder fsv. ok, men jeg ku ha lyst til at
generalisere lidt, med fokus på at du/I er førstegangssejlere:

- Undgå træ eller træoverbygning. Alt det årlige arbejde kræver man er
entusiast!

- Gå efter en langkølet båd = kølen er en del af skroget og strækker sig
fra for til agter. Langkølede både styrer næsten sig selv hvis trim er i
orden, og er langt de mest stabile. Finnekølede (moderne) både er langt
mere levende og samtidigt sårbare, da kølen er boltet på skroget, så
hvis man går lidt hårdt på grund/sten opstår der let utæthed = dyr
reparation.

- Gå efter en propelplacering som er i en udskæring i roret. Det betyder
at du har skruevand på roret til at manøvrere med i havne mm. Mange af
de goe gamle har skruen siddende oven for roret, og det er ret krævende
når man ikke har styrefart.

- Gå efter en høj kølprocent = høj stabilitet. Gerne over 40.

- Gå efter en stiv båd, - dvs. at den bjerger sig godt i hård vind (som
kan komme ret pludseligt i Danmark) uden at lægge sig for meget ned.

- Der skal være søgelænder hele vejen rundt af hensyn til hele familien.

- Gå efter rulleforsejl, som gør betjening sikker og let.

- Gå efter en relativt ny motorinstallation! Selvom sælger siger at den
indbyggede MD2 (eller tilsvarende) har kørt stabilt i flere årtier, så
er det alt andet sikrere med en nyere motor, - gerne ikke over 10 år.

- Få nogen til at hjælpe dig med at vurdere den/de både du finder frem
til! I det segment du leder vil der være en risiko for osmose, som kan
blive meget dyrt at reparere. Du skal vel ha din nyerhvervelse i en
havn/sejlklub, så find allerede nu een af dine fremtidige sejlerkolleger
og få lidt hjælp.

- Gå efter anerkendte danske/svenske/norske både, - gerne nogen der er
mange af så de måske har en klub, hvor du kan spørge til svagheder,
handelspriser mm. Det er uvurderligt feks. at få at vide at du feks.
skal undgå en bestemt årgang med en svag mast, eller en serie hvor
røstjernene har rustproblemer efter mange år.

Og så lige et par vigtige almindeligheder:

- Kom hurtigst muligt i gang med at tage duelighedsprøven! Kontakt din
fremtidige sejlklub, - ofte arrangeres kurser i klubben.

- Inddrag familien (og især din kone) i Jeres sejlerliv. Hvis I kommer
til at udvikle den der skrækkelige arbejdsdeling, hvor du stort set kun
står ved roret, og konen ka få lov til at slås med forfortøjninger samt
lave mad og passe børnene, så varer det ikke lang tid før hun mister lysten.
Når I begge er nye er de en eminent mulighed for at I begge sejler og
manøvrere lige meget, og får den samme glæde ud af sejlerlivet.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Carsten Jensen

Dato : 29-01-09 15:34

Den Thu, 29 Jan 2009 12:37:11 +0100 skrev SørenH:
> - Gå efter en langkølet båd

Niks! Køb en finnekølet båd. Den er langt nemmere at manøvrere i
havnebassinet.

Mvh

Carsten

Fra : Torben Bach

Dato : 29-01-09 20:19

Martin Schulz wrote:
> [...]
> men vi vil heller ikke købe for billigt... I forstår sikkert, hvad
> jeg mener. Budgettet ligger mellem 35-85.000,-kr.

Klip

Du kan jo lige prøve, om der er et emne i relation til båd blandt disse, der
er til salg på NK-S hjemmesiden:
http://www.nk-s.dk/default.asp?ACT=70&id=0&cat=7&add=0

Selv startede jeg småt med en 23 fods langkølet sejlbåd med påhængsmotor.
Fik senere installeret en indenbords dieselmotor i den, men da børnebørnene
begyndte at komme, så fik jeg lov til at købe noget større.

Den første sejlbåd stod til salg i ca. halvandet år, inden jeg fik den solgt
med et "tab" på ca. 15.000 kr.

Til gengæld måtte jeg hoste op med langt mere for min nuværende Winga 87,
der har agterkahyt til 2 voksne og i hvert fald plads til yderligere 3-4
voksne i kahytten (hvis altså kaptajnen vil have nogen med i sin kahyt

Held og lykke med dine sonderinger - du kender sikkert udkik.dk og lignende
sites ?

Med venlig hilsen
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Henning

Dato : 29-01-09 21:57

On Thu, 29 Jan 2009 01:49:43 +0100, "Martin Schulz"
<martinschulz@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>vælter, hvis vi skulle lave en fejl... Farten betyder ikke noget for os i

For mig lyder det som om I søger en motorbåd, ikke en sejlbåd - er det
korrekt?

Fra : Martin Schulz

Dato : 29-01-09 23:34

> For mig lyder det som om I søger en motorbåd, ikke en sejlbåd - er det
> korrekt?

Hej Henning.

Nej! Vi søger godt nok en sejlbåd...

Hilsen
Martin

Fra : Carsten Jensen

Dato : 30-01-09 06:17

Den Thu, 29 Jan 2009 02:42:59 -0800 skrev HKN:
> Albin Vega, Albin Express, Bandholm, Granada 27, Spækhugger, B31 for
> lige at komme med andre input.

Det er helt sikkert også gode både. Jeg tænker om B31 at den har et
grinagtigt lille cockpit som jeg personligt ville blive ked af. Man
bruger alligevel det meste af tiden i cockpittet, så det må gerne være
rummeligt. Til gengæld er det nok en god sejler, og den er rimelig stor.

Jeg vil hellere købe en lidt mindre båd med rulleforsejl og lazy-jacks og
eventuelt spiler end en større båd uden. Det er simpelthen en kolosal
luksus med de ting.

Jeg vil også prioritere at have et stort cockpit med et ordentligt
cockpit-telt som man kan opholde sig under i regnvejr og kølige aftener.
Gerne et hvor man kan tage siderne af, men beholde taget på. Maxi 77 har
et genialt cockpit.

Endelig skal man også tænke på havnepladsen. Mange steder koster den et
indskud, og det kan være f.eks. mellem 15.000,- og 40.000,- kr. i Brøndby
havn. I Brøndby havn får man desuden ikke sit indskud tilbage ved
opsigelse før pladsen genudlejes. Det svinger fra havn til havn, men det
er klart noget der bør undersøges inden man køber båd.

Det var lige nogle flere tanker om ny båd. Kig f.eks. på udkik.dk eller
scanboat.com efter både i prisklassen.

Mvh

Carsten

Fra : Martin Schulz

Dato : 31-01-09 10:13

Hejsa!

Tak for jeres feedback...

Det ser ud til, at en Maxi 77 ville være et godt valg både mht. plads,
sejlegenskaber og budget.

Er der nogen, der har kommentarer til valget, eller måske har et yderligere
forslag til en båd, som simpelthen SKAL med i vores overvejelser?

Jeg har derudover ladet mig fortælle, at den billigste båd ikke altid er den
billigste i længden. Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi begynder at
kigge på købsmuligheder?

På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 01-02-09 14:37

Hej Martin.
Tillykke med valget af en 77er.
Jeg for min del, er ikke i tvivl om, at det er et godt valg.
Den har verdens bedste cokpit, glimrende sejlegenskaber, solidt bygget samt
smuk
Og jeg mener, vi endnu har tilgode, at opleve en Maxi med osmose.
Min gamle 77er er gået i arv til een af sønnerne, den anden har en Fenix, og
jeg selv en 87er.
Nok landets største familierederi med en Maxiflåde

Man sørg nu for, at skønheden har indenbordsmotor.
Gerne så ny som muligt.
Et "piskeris" på spejlet, vil du blive ked af i længden.

Er du opmærksom på Maxiklubbens hjemmeside, Maximalt.dk?
Her vil du kunne finde næsten alt om alle Maximodeller.
Klubben er aktiv, og byder b.la. fællesindkøb af f.ex. "software" og
bundmaling.
Ligesom der er opnået fine priser på sejl fra sverige..
Tips og ideer fra andre glade Maxisejlere, er der masser af.

MVH
Egon

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 07-02-09 11:38

Indenbordsmotor er sikkert fint, men selv er jeg meget glad for min
påhængsmotor. Ikke mindst fordi det giver en utroligt masse plads inde i
båden. Faktisk svarer den "sparede" indenbordsmotor til ca. 2 fod ekstra i
længden på båden, og det er da værd at tage med. En moderne 4-taktsmotor
(udenbords) er meget driftsikker, min starter hver gang, med det samme.
Desuden er den en stor hjælp ved havnemanøvrer, ikke mindst hvis man er
urutineret eller sejler alene. Det er næsten som at have bov-propel, fordi
motoren jo kan drejes.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Lars Thorborg

Dato : 07-02-09 15:49

Selv startede jeg med Drabant 22, kanon begynderbåd, men lidt lille. Siden
Bianca 28, der kan fås for omkring 70000,- Der er 4 1/2 køjeplads. Min med
10hk påhæng. Ulempe: Det er svært at holde skuen i vandet i høj tæt sø.
Fordel : Jeg har monteret virer på motoren, så den drejer sammen med
rorpinden: vender på en tallerken. Motoren er en totakter, så derfor næppe
velkommen på de svenske kanaler. Gå evt. efter en firtakter..
Havneplads kan være vanskelig at få, ihvertfald før krisen satte ind, så
check de lokale havne før du handler. Held og lykke...

Lars Thorborg
ISIS D130- Frederikssund

Fra : claus b.p.

Dato : 10-02-09 00:36

"Lars Thorborg" <lars.thorborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Havneplads kan være vanskelig at få, ihvertfald før krisen satte ind, så
> check de lokale havne før du handler. Held og lykke...

Det er jo nok lidt for tidligt at glæde sig til krisen skaber havnepladser,
foreløbig er det formentlig vanskeligt at sælge sin båd, da folk holder
pengene tæt til kroppen i øjeblikket, og derfor bliver havnepladserne jo
heller ikke ledige. Til gengæld var der store udbygningsprojekter igang i
mange havne i 2008, og der bliver muligvis svært at få både til at fylde de
huller. Havnene rundt omkring er begyndt at tælle på knapper og udsætte
planlagte udbygninger, samt lægge planer for hvordan man skal reagere, hvis
mange pladser bliver opsagt. Det vil jo give huller i indtægterne. Men
bortset fra det, så er det mest de store havnepladser der har været rift om,
det har været nemmere at få mellemstore eller små bådpladser. I visse havne
er pladserne salgbare, og der vil priserne jo muligvis falde lidt, hvis
udbuddet bliver for stort. Check fx. dba.dk.
Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 10-02-09 16:26

Sagen kan ses fra flere vinkler.
Måske er det ikke så svært at få solgt en lille båd, hvis
prisniveauet er for nedadgående.
Det kan medføre at endnu flere små pladser i nogle havne vil stå
ledige.
Det bekymrer nu ikke havnens ejere, da havnen skal hvile i sig
selv og lejen derfor bliver sat op for de tilbageværende
bådejere. Husk på ikke alle havne er private, der er også
kommunale havne.
På sigt vil det kunne medføre at havneejeren ser muligheden for
at flytte pælene længere ud og samtidigt lave bredere pladser.
Ofte er havnelejen bestemt at antallet kvadratmeter mellem pæle
og bro. Det giver jo større indtægter, mere end omkostningerne
til at flytte pælene ud. Hermed er der skabt plads til de
bådstørrelser der sælges mest af.
Det giver færre både i havnene og dermed også færre både i de
overfyldte sommerferiehavne.
Det passer forsikringsselskaberne, for højsæson er også højsæson
for kollisionsskader ved havnemanøvrer.
Bådbranchen har det svært med at se det positive i situationen
lige nu. Imidlertid er det positivt for forbrugerne, at de
brugte og nye både er til at købe for penge.
Trods krisen kan det betyde at flere får råd til at realisere
drømmen om egen båd og det vil give frisk blod til det maritime
Danmark, hvilket på lidt længere sigt kommer hele branchen til
gode. Det sidste mener Bådnyt. De har derfor flere artikler i
det sidst udkomne blad om brugte både.
Det gør jo ikke noget st se fremad i disse tider og stimulere
drømmene frem for at se ned i det sorte hul.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 11-02-09 08:58

Jeg forstår måske godt alle disse argumenter i denne tråd, men jeg synes der
mangler den vinkel, at uanset om bådene kan sælges eller ej, så er der de
både der er. Der bliver jo stort set ikke kasseret både mere. Der er så få
træskibe tilbage og de første plastikbåde holder jo 10-20 år endnu. Bare
fordi de ikke kan sælges, så forsvinder de jo ikke ud i den blå luft. De
skal bare ligge i havnen for den gamle ejers regning. Det er kun salget af
nye både der kan påvirke havnesituationen. Og størrelserne på disse, som
Harding beskriver.

Bjarke

--

Bjarke
Position: Lisbon, Portugal

"Harding Larsen (slet QTORM)" <harding@QTORMlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12342799830.0249339906819586@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 11-02-09 12:52

Hej Bjarke,

Dit indlæg giver muligheder for endnu flere informationer til
nye eller kommende bådejere.
Det er rigtigt at glasfiberbåde har en lang levetid og derfor
ikke pist forsvinder.
Ideen om at den gamle ejer kan have båden liggende for hans
regning er jo afhængig af havnens ejerskab og dermed reglerne
for at have plads i havnen.
I nogle havne er medlemmerne af en såkaldt frimærkeklub, en
selvskabt gensidigt forsikringsaftale. De betaler ikke 1%
afgiften og det er formålet med denne form for gensidig sikring
af deres både.
I disse havne er der mulighed for at den gamle ejer kan beholde
sin status, men det er op til frimærkeklubben at bestemme det.
I andre private havne kan båden ligge på den oprindelige ejers
ejet plads om reglerne her tilkendegiver dette.
I kommunale havne er det typisk at man skal bo i kommunen og at
man hvert år skal fremvise en kvittering for betalt
ansvarsforsikring og så skal der jo helst stå ens navn på denne
kvittering fra et forsikringsselskab, ellers ophører retten til
at have en havneplads.
Det kan da være at havnekontorets medarbejdere har svage briller
og derfor ser igennem forholdet for dermed at have pladsen lejet
ud, for alternativet kan være en tom plads.
Det kan jo også tænkes at den nye ejer bor i vestjylland og ikke
kan se ideen i at have båden liggende på Bornholm.
Alle disse forhold gør at der i havnene er tomme pladser og
problemet er ofte at det er de små pladser der står tomme og
ikke kan udlejes. De fleste sejlere begynder med små både og
skifter senere til større og mere komfortable både om interessen
fortsat er der.
Da en sådan havn ofte skal hvile i sig selv vil havnelejen for
de tilbageværende stige.
Derfor skal disse havne åbne for lejere som ikke bor i kommunen
og der kan laves åremålskontrakter for dermed at kunne holde
fast i den oprindelige vedtægt.
Laves der til gengæld større pladser i havnene vil havnene blive
mere tidssvarende og indtægten vil øges.
Forsikringsselskaberne ser også positivt på dette da færre både
giver færre skader.
Tillige er præmien større på en større båd, så de vil få en
større indtægt end på små både og mindre administration m.m., i
forhold til et større antal og mindre både.
Vi ser da også at et lille antal havne er begyndt at lave større
pladser og endda inddrage nye områder af havnene eller endda
udvidde.
Krise er noget der kommer og gå sådan kører det op og ned og er
man fornuftig ser man fremad og spiller kortene rigtigt for
fremtiden.
Opfindsomheden er stor og vil man have båd men ikke kan man få
en havneplads, kan man altid finde en gæsteplads eller i sidste
ende ligge for svej eller anden mulighed for plads.
Der findes mange beskyttede vige og områder langs vore kyster
der giver muligheder, blot skal man kende kravene og reglerne og
handle derefter.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-09 13:14

Hej Martin.

For ca. 2½ år siden stod jeg i samme overvejelser som dig. Med stort set
samme krav og samme budget. Og havde ALDRIG været ombord på en sejlbåd.

Dog endte valget på en MaxiFenix, Dinette, som dog var ca. 2x dyrer end
budget, men har aldrig fortrudt.

Hvad var vores begrundelse for at vælge en "dyrer" båd.

Vi brugte lannnggg tid på at kigge diverse både. Maxi77, B31, Bianca27-28,
Albin Ballad, SunWind, Granada osv osv. Kæresten synes at de var meget små
"neden under", og ikke meget plads hvis vi skulle 5 afsted i 3-4 uger.

Ja så måtte vi lige kigge skridtet op. Og endnu engang rundt og kigge på
modeller. Efter Bjarke´s anbefaling tog vi ned og kiggede på en Fenix. Jeg
må sige jeg var solgt. Pladsen "neden under" blev accepteret. Havde racer
looket :). og var "billig" dog ca. 2 x dyrer end budget.

Et af Bjarkes råd var at købe en "gængs" eftertragtet båd, som ikke vil tabe
for meget i værdi hvis det ikke er noget for dig. Køb den ikke for lille,
for så kan man risikere at blive træt af den, eller vil udskifte indenfor de
første 2 år.

Vi har nu brugt den 2 somre til 3-4 ugers ferie togter i de danske farvande
og må indrømme vi er blevet bidt af at sejle.

Både kæresten og jeg har sejlet meget Maxi77 og var enige om den lige var
lille nok til os to luxus sejlere :)

Blot lige lidt fra mig.

Morten

ps. du er altid velkommen til at komme forbi kigge eller ringe hvis du har
spørgsmål.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 07-02-09 11:42

Jeg er nødt til også at foreslå Polaris Drabant, som jeg selv har. Det er en
intet mindre end fantastisk båd, og meget rummelig i forhold til længden (26
fod).
Den er stiv og sikker, og at den også er hurtig og god på bidevind trækker
vel ikke ligefrem ned?

Prismæssigt ligger den måske lidt højt, handles typisk til mellem 60 og 120
tusind, men den holder værdien godt. Og er hver en krone værd! Se
www.pd26.dk for tests, beskrivelse mm.

Fås både med indenbords- og udenbordsmotor. Personligt vil jeg, jvf. andet
indlæg, anbefale det sidste. Så er der i hvert fald plads nok om læ!

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-01-09 19:39

Den Sat, 31 Jan 2009 10:12:50 +0100 skrev Martin Schulz:
> Jeg har derudover ladet mig fortælle, at den billigste båd ikke altid er
> den billigste i længden. Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi
> begynder at kigge på købsmuligheder?

Bjarke M. Christensen har skrevet en god vejledning for køb af Maxi 77
her:

tinyurl.com/cjy7ja

Derudover er der tre hjemmesider jeg synes er gode at læse mere på:
1) http://www.maximalt.dk
2) http://www.maxisidorna.com
3) http://www.maxispecialisten.se

God fornøjelse!