Hej Bjarke,
Dit indlæg giver muligheder for endnu flere informationer til
nye eller kommende bådejere.
Det er rigtigt at glasfiberbåde har en lang levetid og derfor
ikke pist forsvinder.
Ideen om at den gamle ejer kan have båden liggende for hans
regning er jo afhængig af havnens ejerskab og dermed reglerne
for at have plads i havnen.
I nogle havne er medlemmerne af en såkaldt frimærkeklub, en
selvskabt gensidigt forsikringsaftale. De betaler ikke 1%
afgiften og det er formålet med denne form for gensidig sikring
af deres både.
I disse havne er der mulighed for at den gamle ejer kan beholde
sin status, men det er op til frimærkeklubben at bestemme det.
I andre private havne kan båden ligge på den oprindelige ejers
ejet plads om reglerne her tilkendegiver dette.
I kommunale havne er det typisk at man skal bo i kommunen og at
man hvert år skal fremvise en kvittering for betalt
ansvarsforsikring og så skal der jo helst stå ens navn på denne
kvittering fra et forsikringsselskab, ellers ophører retten til
at have en havneplads.
Det kan da være at havnekontorets medarbejdere har svage briller
og derfor ser igennem forholdet for dermed at have pladsen lejet
ud, for alternativet kan være en tom plads.
Det kan jo også tænkes at den nye ejer bor i vestjylland og ikke
kan se ideen i at have båden liggende på Bornholm.
Alle disse forhold gør at der i havnene er tomme pladser og
problemet er ofte at det er de små pladser der står tomme og
ikke kan udlejes. De fleste sejlere begynder med små både og
skifter senere til større og mere komfortable både om interessen
fortsat er der.
Da en sådan havn ofte skal hvile i sig selv vil havnelejen for
de tilbageværende stige.
Derfor skal disse havne åbne for lejere som ikke bor i kommunen
og der kan laves åremålskontrakter for dermed at kunne holde
fast i den oprindelige vedtægt.
Laves der til gengæld større pladser i havnene vil havnene blive
mere tidssvarende og indtægten vil øges.
Forsikringsselskaberne ser også positivt på dette da færre både
giver færre skader.
Tillige er præmien større på en større båd, så de vil få en
større indtægt end på små både og mindre administration m.m., i
forhold til et større antal og mindre både.
Vi ser da også at et lille antal havne er begyndt at lave større
pladser og endda inddrage nye områder af havnene eller endda
udvidde.
Krise er noget der kommer og gå sådan kører det op og ned og er
man fornuftig ser man fremad og spiller kortene rigtigt for
fremtiden.
Opfindsomheden er stor og vil man have båd men ikke kan man få
en havneplads, kan man altid finde en gæsteplads eller i sidste
ende ligge for svej eller anden mulighed for plads.
Der findes mange beskyttede vige og områder langs vore kyster
der giver muligheder, blot skal man kende kravene og reglerne og
handle derefter.
Mvh/Harding
Bjarke@Escape <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev:
>Jeg forstår måske godt alle disse
>argumenter i denne tråd, men jeg synes der
>mangler den vinkel, at uanset om
>bådene kan sælges eller ej, så er der de
>både der er. Der bliver jo stort set
>ikke kasseret både mere. Der er så få
>træskibe tilbage og de første
>plastikbåde holder jo 10-20 år endnu. Bare
>fordi de ikke kan sælges, så
>forsvinder de jo ikke ud i den blå luft. De
>skal bare ligge i havnen for den gamle
>ejers regning. Det er kun salget af
>nye både der kan påvirke
>havnesituationen. Og størrelserne på disse, som
>Harding beskriver.
>
>Bjarke
>
>--
>
>Bjarke
>Position: Lisbon, Portugal
>Travelblog:
www.grevestrand.dk
>
>"Harding Larsen (slet QTORM)"
><harding@QTORMlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
>message
>news:12342799830.0249339906819586@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Sagen kan ses fra flere vinkler.
>> Måske er det ikke så svært at få
>>solgt en lille båd, hvis
>> prisniveauet er for nedadgående.
>> Det kan medføre at endnu flere små
>>pladser i nogle havne vil stå
>> ledige.
>> Det bekymrer nu ikke havnens ejere,
>>da havnen skal hvile i sig
>> selv og lejen derfor bliver sat op
>>for de tilbageværende
>> bådejere. Husk på ikke alle havne er
>>private, der er også
>> kommunale havne.
>> På sigt vil det kunne medføre at
>>havneejeren ser muligheden for
>> at flytte pælene længere ud og
>>samtidigt lave bredere pladser.
>> Ofte er havnelejen bestemt at
>>antallet kvadratmeter mellem pæle
>> og bro. Det giver jo større
>>indtægter, mere end omkostningerne
>> til at flytte pælene ud. Hermed er
>>der skabt plads til de
>> bådstørrelser der sælges mest af.
>> Det giver færre både i havnene og
>>dermed også færre både i de
>> overfyldte sommerferiehavne.
>> Det passer forsikringsselskaberne,
>>for højsæson er også højsæson
>> for kollisionsskader ved
>>havnemanøvrer.
>> Bådbranchen har det svært med at se
>>det positive i situationen
>> lige nu. Imidlertid er det positivt
>>for forbrugerne, at de
>> brugte og nye både er til at købe for penge.
>> Trods krisen kan det betyde at flere
>>får råd til at realisere
>> drømmen om egen båd og det vil give
>>frisk blod til det maritime
>> Danmark, hvilket på lidt længere
>>sigt kommer hele branchen til
>> gode. Det sidste mener Bådnyt. De
>>har derfor flere artikler i
>> det sidst udkomne blad om brugte både.
>> Det gør jo ikke noget st se fremad i
>>disse tider og stimulere
>> drømmene frem for at se ned i det sorte hul.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> claus b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>>>
>>>"Lars Thorborg"
>>><lars.thorborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:498d9f4d$0$56779$edfadb0f@dtext 02
>>>.news.tele.dk...
>>>> Havneplads kan være vanskelig at få,
>>>>ihvertfald før krisen satte ind, så
>>>> check de lokale havne før du
>>>>handler. Held og lykke...
>>>>
>>>Det er jo nok lidt for tidligt at
>>>glæde sig til krisen skaber
>>>havnepladser,
>>>foreløbig er det formentlig vanskeligt
>>>at sælge sin båd, da folk holder
>>>pengene tæt til kroppen i øjeblikket,
>>>og derfor bliver havnepladserne jo
>>>heller ikke ledige. Til gengæld var
>>>der store udbygningsprojekter igang i
>>>mange havne i 2008, og der bliver
>>>muligvis svært at få både til at fylde de
>>>huller. Havnene rundt omkring er
>>>begyndt at tælle på knapper og udsætte
>>>planlagte udbygninger, samt lægge
>>>planer for hvordan man skal reagere, hvis
>>>mange pladser bliver opsagt. Det vil
>>>jo give huller i indtægterne. Men
>>>bortset fra det, så er det mest de
>>>store havnepladser der har været rift om,
>>>det har været nemmere at få
>>>mellemstore eller små bådpladser. I visse havne
>>>er pladserne salgbare, og der vil
>>>priserne jo muligvis falde lidt, hvis
>>>udbuddet bliver for stort. Check fx. dba.dk.
>>>Mvh. Claus
>>