Alternativ beholder til maling
Fra : Heidi

Dato : 28-01-09 14:52

Jeg har en 2½ liters metalspand med terpentinbaseret maling til træ og
vinduer, som jeg gerne vil have hældt på en anden beholder, da låget
efterhånden er så mishandlet, at det er svært at få til at slutte tæt.
Og når først det er kommet på, og spanden har stået et års tid (som der
godt kan gå mellem jeg får brug for det), så er det ikke til at få af
igen.

Hvilken slags beholder kan jeg hælde det over i, uden at risikere at det
stivner? Lige nu da jeg åbnede den (ca. et år efter det har været i brug
sidst) var der et 1 cm lag tykt stivnet maling øverst, men da jeg
fjernede det, var resten ok. Og jeg vil gerne undgå bare at kassere det,
da det er noget jeg jævnligt vil bruge fremover.

Kan man bruge en almindelig genbrugsbeholder i plastic, feks. en solid
en der har været dessertis i? Eller skal man have en plasticspand fra
maleren, som jeg har brugt før til træbeskyttelse (men hvor jeg
alligevel synes det begyndte at stivne efter et stykke tid) - eller kan
man få nogle tomme metalbeholdere, som jeg kan behandle lidt pænere
fremover, nu hvor jeg oven i købet har fået sådan en smart dims til at
åbne låget med?

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 28-01-09 15:46

Hej Heidi

> Kan man bruge en almindelig genbrugsbeholder i plastic, feks. en solid
> en der har været dessertis i? Eller skal man have en plasticspand fra

Nej, plast skal være beregnet til terpentin for at kunne holde
til det. Hos din lokale farvehandler køber du nogle tomme
3/4 og 1/2 metalbøtter og fylder dem helt op, så trækker
malingen ikke skind.

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 28-01-09 16:50

Max wrote:
> [...]
> til det. Hos din lokale farvehandler køber du nogle tomme
> 3/4 og 1/2 metalbøtter og fylder dem helt op, så trækker

Tak - jeg må til malerbiksen i morgen og håbe på jeg kan få låget af
endnu en gang

--
Heidi

Fra : marlene

Dato : 28-01-09 23:28

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse

> Tak - jeg må til malerbiksen i morgen og håbe på jeg kan få låget af endnu
> en gang
>
> --
> Heidi
køb samtidig en "dåseåbner" en metalanordning, der ligner en øloplukker, som
kan brække i låget på din metalbøtte,
dermed ødelægger du ikke kanten og den er tæt, så længe det behøves.

Fra : Heidi

Dato : 29-01-09 17:45

marlene wrote:
> køb samtidig en "dåseåbner" en metalanordning, der ligner en
> øloplukker, som kan brække i låget på din metalbøtte,
> dermed ødelægger du ikke kanten og den er tæt, så længe det behøves.

Som jeg skrev i mit første indlæg, så havde jeg netop fået sådan en dims
med sidste gang jeg købte noget (den var endda gratis), jeg vidste bare
ikke lige hvad jeg skulle kalde den
Men den er i hvert fald god, så nu regner jeg med min maling kan holde
længe!

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 29-01-09 19:14

Hej Heidi

> Men den er i hvert fald god, så nu regner jeg med min maling kan holde
> længe!

Skal du opbevare den rigtig længe, ja så vend bøtten på hovedet,
så kommer evt. skind i bunden og bundfaldet kommer i toppen
hvor det er til at få fat i.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-09 01:22

On Jan 28, 11:28 pm, "marlene" <r...@nyk.dk> wrote:

> køb samtidig en "dåseåbner" en metalanordning, der ligner en øloplukker, som
> kan brække i låget på din metalbøtte,
> dermed ødelægger du ikke kanten og den er tæt, så længe det behøves.

Og pakker man kanten ind i staniol inden man starter med at male, så
er kanten også fin ren når man er færdig med at male.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Heidi

Dato : 29-01-09 17:47

Christian B. Andresen wrote:
> Og pakker man kanten ind i staniol inden man starter med at male, så
> er kanten også fin ren når man er færdig med at male.

Go' idé! Har vist engang også læst et lignende tip om at klistre en
strimmel malertape tværs over åbningen på bøtten, og så tørre penslen af
i den i stedet for på kanten - jeg prøver hvad der virker bedst

--
Heidi

Fra : John V.

Dato : 31-01-09 15:32

> [...]
> tomme metalbeholdere, som jeg kan behandle lidt pænere fremover, nu hvor
> jeg oven i købet har fået sådan en smart dims til at åbne låget med?

Nu finder du jo nok en egnet beholder (glas eller metal), men en anden gang
vend bøtten på hovedet, eller hæld vand ovenpå, det hældes så nemt af igen
når du skal bruge malingen. Sådan har vi malere altid gjort, indtil
plastmalingerne kom frem.
Den med vand, kan også bruges til pensler (oliemaling) børsterne skal bare
være dækket, så kan de holde sig (næsten) evigt.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Heidi

Dato : 31-01-09 16:47

John V. wrote:

> Nu finder du jo nok en egnet beholder (glas eller metal),

Ja jeg købte 2 stk. 1 liters metalbøtter hos maleren.

>men en
> anden gang vend bøtten på hovedet, eller hæld vand ovenpå, det hældes
> så nemt af igen når du skal bruge malingen. Sådan har vi malere altid
> gjort, indtil plastmalingerne kom frem.

Det duede bare ikke i dette tilfælde, for låget var meget medtaget hele
vejen rundt, fordi jeg nok havde brugt de forkerte redskaber til at åbne
det med. Og fordi der sad en masse malingrester på kanten, var det
"groet" så godt fast, at jeg var nød til at være ret voldelig med en
skruetrækker for at få det af denne gang - med det resultat at det var
meget svært at lukke ordentligt til igen - derfor er resten allerede
hældt på de nye dåser.
Og nu spørger jeg måske dumt, men hvordan hælder man vandet af igen hvis
man har hældt det i bøtten? Malingen vil da følge med ud, er min første
tanke...
Men nu hvor mine låg forhåbentlig forbliver pæne, vil jeg huske det med
at vende dem på hovedet

> Den med vand, kan også bruges til pensler (oliemaling) børsterne skal
> bare være dækket, så kan de holde sig (næsten) evigt.

Den har jeg heldigvis hørt før, så det har sparet mig for nogle pensler
efterhånden (da jeg er meget doven anlagt mht. at få gjort
oliemaling-pensler rene) - synes dog jeg har været ude for, at de godt
kan blive stive i børsterne længst oppe ved træskaftet, selvom de er
dækket af vand. Men ingen tvivl om at det virker, i hvert fald i en
periode!

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 31-01-09 20:23

Hej Heidi

> kan blive stive i børsterne længst oppe ved træskaftet, selvom de er
> dækket af vand. Men ingen tvivl om at det virker, i hvert fald i en

Så stil dine pensler i brun sæbe et stykke tid, så bliver de både
rene og bløde igen.

--
Mvh Max